ANPC a amendat 15 banci cu sume totalizand peste 500.000 de lei pentru practici comerciale incorecte in ceea ce priveste activitatile de publicitate, solicitandu-le totodata sa inceteze aceste practici, sa corecteze contractele deja incheiate, sa restuie sumele incasate fara temei legal si sa isi suspende campaniile publicitare pentru a intra in legalitate.

Controlul la cele 15 banci a fost facut in perioada 28 august – 6 octombrie si a vizat respectarea prevederilor legale privind modalitatile sau mijloacele de desfasurare a activitatilor de publicitate.

Cele 15 banci sunt Raiffeisen Bank, Piraeus BANK, BCR, Bancpost, UNICREDIT, Credit Europe, CEC BANK, OTP BANK, BRD, GARANTI BANK, ALPHA BANK, ING, LIBRA INTERNET BANK, Banca Transilvania si Leumi Bank.

In cazul Alpha Bank au fost constatate nereguli la mai multe tipuri de credite, printre care nementionarea in orice forma de publicitate printr-un exemplu reprezentativ a ratei dobanzii, duratei creditului, dobanzii anuale efective (DAE), valorii totale platibile de catre consumator si valoarea ratelor lunare, precum si faptul ca nu era furnizata consumatorului informatia privind faptul ca-a posibilele fluctuatii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie platita, scrie News.ro.

La Credit Europe, au fost vizate, printre altele, pliantele ”Tot ce vrei la un card distanta” si "Traieste cum iti place” si ”Cu Ferrari Card ai 2 rate pe orice circuit de shopping", reprosurile vizand in principal absenta oricarei mentiuni referitoare la rata dobanzii. In cazul altor produse si servicii oferite de banca s-a constatat ca deformeaza comportamentul economic al consumatorului mediu.

In cazul Unicredit, au fost vizate mai multe pliante publicitare referitoare la credite imobiliare, care nu cuprindeau informatii referitoare la contractele de credit sau consemnau ca avantaj comision 0% la rambursarea anticipaata, desi acesta este legiferat deja.

La Bancpost controlul ANPC a relevat ca in unele cazuri un tip de serviciu este valabil pentru o perioada limitata, ulterior fiind insa extins, dar si ca in cazul dobanzii la un credit nu se specifica daca aceasta este fixa sau variabila.

Citeste si:
BCR a luat atitudine în urma afirmațiilor controversate făcute de...
BCR a luat atitudine în urma...

La Bank Leumi, s-a constat ca aplicarea unui comision lunar de administrare la valoarea totsala acreditului reprezinta o incalcare a prevederilor legale, fiind decisa restituirea sumelor incasate fara baza legala.

La Banca Transilvania, echipa de control a constatat abateri la contractele pentru carduri de credit, precum diferente dintre tarifele inscrise in pliantele publicitare si cele din contracte sau inscrierea cu caractere foarte mici si intr-un loc putin vizibil a unor infiormatii importate pentru consumator.

In cazul BCR, publicitatea pentru un credit pentru achizitionarea unei locuinte nu avertiza cu privire la variatia indicelui de referinta, la fluctuatia veniturilor proprii. De asemenea, au fost constatate deficiente in continutul mai multor contracte de credit.

La publicitatea unor credite imobiliare de la BRD, inspectorii ANPC au constatat ca erau mentionate avantaje care de fapt nu existau.

Citeste si:
Cea mai mare bancă din România este pe cale să cumpere OTP Bank....
Cea mai mare bancă din...

Neregulile gasite la Garanti Bank sunt cele din campanii si pliante publicitare, care anuntau facilitati pentru creditele de nevoi personale cu ipoteca si fara ipoteca, desi in realitate se refera doar la cele fara ipoteca cu dobanda fixa standard. De asemenea, au existat si omisiuni considerate inselatoare de inspectorii ANPC.

In cazul CEC Bank, comisionul de retragere numerar in reteaua proprie prezentat ca avantaj al unui card de credit s-a dovedit a fi valabil pentru orice retragere de numerar. Nereguli au fost gaste si la un serviciu de transfer bani din strainatate.

OTP Bank este acuzata ca nu si-a ilustrat informatii standard din pliante printr-un exemplu reprezentativ sau ca o anumita dobanda pentru un anumit serviciu este practicata in continuare desi pliantele anuntau ca este valabila doar pe durata verii.

La Raiffeisen, unele pliante nu mentioneaza tipul dobanzii practicate, o alta campanie prezinta un anumit nivel al dobanzii ca fiind "exclusiv pentru Cluj", desi si pentru alte localitati erau exact aceleasi conditii.

Citeste si:
Cum să faci economii în zilele noastre. Idei practice
Cum să faci economii în...

La ING Bank, la conditiile referitoare la acordarea unui credit este mentionata ca avntaj absenta unor comisioane, desi prin lege acestea erau excluse de existenta altora, deja incluse in pachetul prezentat de banca.

Libra Internet Bank este acuzata ca in trei pliante de prezentare a unui card de credit nu a inclus un exemplu reprezentativ care sa contina informatii privind costurile incluse in valoarea totala a creditului sau suma totala platibila.

Pentur Piraeus Bank
, este semnalata tot absenta unui exemplu reprezentativ care sa contina rata dobanzii aferente creditului si informatii privind costul total.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.