Echilibrul între viața profesională și cea personală este, probabil, unul dintre cele mai dezbătute subiecte ale ultimilor ani. Iar faptul că tehnologia este omniprezentă și că suntem mereu conectati prin smartphone-uri la internet, ne ține conectați continuu și pentru birou. Un studiu realizat de Zippia în 2023 arată că 62% dintre angajați își verifică e-mailul în timpul liber. Majoritatea participanților la studiu a declarat că echilibrul dintre viața personală și cea profesională este foarte important și reprezintă unul dintre factorii principali pe care îi iau în calcul în alegerea unui loc de muncă.

Ce fac companiile din România pentru echilibru dintre viața profesională și viața personală? Saint-Gobain a lansat în 2020 un program numit „CARE by Saint-Gobain” menit să ofere protecție socială tuturor angajaților din companie și familiilor acestora. Programul include acțiuni care satisfac nevoile zilnice ale angajaților de sănătate, susținere în momente importante din viața personală, dar și protecție împotriva situațiilor nepevăzute. În urma unui sondaj realizat de către companie în rândul angajaților a reieșit că peste 90% dintre ei consideră satisfăcător echilibrul dintre viața profesională și cea personală.

Prof. Dr. Daniel Metz, External Senior Executive Advisor, lector la Univestiatea Babeş-Bolyai și Cadru Didactic Asociat la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu, subliniază necesitatea unei abordări proactive a companiilor pentru a veni în sprijinul angajaților și precizează: „Într-o eră în care inovațiile tehnologice facilitează conectivitatea constantă, trasarea unui cadru clar pentru separarea responsabilităților profesionale și personale devine esențială. Susținerea acestui echilibru de către companii nu doar îmbunătățește sănătatea și bunăstarea angajaților, ci contribuie și la creșterea productivității”.

Evoluția constantă a tehnologiei transformă rapid modul în care gestionăm echilibrul dintre viața profesională și cea personală. În contextul dinamic al mediului de afaceri românesc, influența tehnologiei devine din ce în ce mai pronunțată, având un impact semnificativ asupra modului în care angajații își desfășoară activitățile zilnice. Desigur, toate schimbările aduse de evoluția tehnologică vin cu provocări semnificative atât pentru companii, cât și pentru angajați, dar aduc și o serie de oportunități pentru inovație și îmbunătățirea proceselor de lucru. Este crucial să înțelegem modul în care tehnologia modelează interacțiunile noastre profesionale și personale pentru a gestiona eficient timpul și resursele într-un mod sustenabil.

Citeste si:
Primele imagini oficiale cu Volkswagen Golf GTI facelift: butoane...
Primele imagini oficiale cu...

Experții din domeniul psihologiei organizaționale, precum și liderii de companii și directorii de resurse umane, se implică activ în analizarea impactului pe care transformarea digitală îl exercită asupra echilibrului muncă-viață. Studiul „Global generations: A global study on work-life challenges across generations”, realizat de Ernst & Young în 2016, a sublinait că, la nivel global, angajații din Germania și cei din Japonia resimt ce mai mare dificultate în gestionarea și echilibrarea responsabilităților profesionale și a celor personale. În SUA, 1 din 4 angajați susțin că se regăsesc în aceeasți situație. Același studiu a concluzionat că, pentru a reuși să gestioneze mai bine responsabilitățile din viața personală, angajații care au copii cărora trebuie să le acorde timp sau cei care sunt căsătoriți, sunt mai dispuși să demisioneze și să facă schimbări în carieră, pentru a reuși să echilibreme balanța rolurilor pe care le au de îndeplinit. Cercetările au demonstrat că echilibrul muncă-viață privată are un nivel ridicat de importanță pentru oameni, iar majoritatea tind să prioritizeze aspectele din viața personală.

Citeste si:
Economia Circulară și Tehnologia de Ultimă Generație. Cum își...
Economia Circulară și...

Într-un articol realizat de Business News Daily, Chris Chancey, expert în carieră și CEO al Amplio Recruiting, a subliniat că echilibrul dintre viața personală și cea profesională are numeroase efecte pozitive asupra sănătății, precum reducerea stresului, a riscului de epuizare și inducerea unei stări generale de bine. Specialista a menționat: „Angajatorii care oferă medii care să susțină echilibrul dintre viața profesională și viața personală pentru angajații lor pot economisi costuri, pot experimenta mai puține cazuri de absenteism și se pot bucura de o forță de muncă mai loială și mai productivă”. Prin urmare, obținerea acestui echilibru aduce beneficii atât anagajaților, cât și anagajatorilor.

Totuși, acest echilibru este greu de obținut în majoritatea cazurilor, deoarece, de cele mai multe ori, oamenii își doresc să aibă timp pentru familie și activități relaxante, dar îți doresc și cariere de succes. Andreea Mihnea, Director HR, Ernst & Young România a menționat într-un articol pubilcat de HR Manager: „Pledez pentru o relație echilibrată și matură între alegerile și așteptările pe care le avem. Dacă le accelerăm pe amândouă în același timp putem risca să creăm noi înșine premisele pentru a nu fi înțeleși.

Citeste si:
Folosește-te de tehnologia smart în casa ta prin intermediul celor...
Folosește-te de tehnologia...

În concluzie, este evident că balanța delicată dintre muncă și viață în mediul de afaceri este modelată în mod semnificativ de progresul tehnologic. Prin urmare, abordarea echilibrată în utilizarea tehnologiei se dovedește a fi esențială. Implementarea unor politici organizaționale sănătoase reprezintă cheia menținerii bunăstării angajaților și în stimularea performanțelor companiilor.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 13 Februarie 2024 - 08 : 02

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.