TVR, Realitatea TV si Pax TV au difuzat deja documentare productie proprie. Prima TV si Antena 1 au propus productii ale unor firme independente, dar profesioniste, precum Media Factory sau Videograma. Iar nou-lansata Senso TV si Antena 3, a carei iesire in eter este prevazuta pentru viitorul apropiat, au inclus in grila productii de acest fel. Toate semnalele din piata arata ca documentarul, o productie care costa cel putin 10.000 euro pe ora comerciala, este din ce in ce mai atragator pentru posturile tv romanesti. Desi difuzarea unui astfel de program nu este foarte rentabila, beneficiile de imagine sint indubitabile.

Formatele existente la ora actuala sint destul de diverse, chiar daca productia este realizata cu resurse relativ putine, insa exclud comparatia cu filmele de referinta de pe Discovery sau National Geographic. "Nasterea unei natiuni", de la Realitatea TV, este un documentar care urmareste sa informeze publicul despre adevarul care nu este scris in carti.

Antena 1 a difuzat dupa alegerile locale de anul trecut un film de exceptie, "Prim ar vrea sa fie", in care echipa Media Factory investiga culisele campaniei electorale, iar documentarul lui Ioan Grigorescu, "Spectacolul lumii", propune un fel de turism socio-culturalo-economic si se va incheia duminica, 23 aprilie, dupa 222 de episoade. B1 TV a inclus in grila, incepind cu 24 aprilie, o idee mai ciudata, "Istoria Franco-Romana", despre colaborarea dintre cele doua tari in domeniul aeronautic.
In viitorul apropiat, directorul de programe al Senso TV, Lili Lemnaru, crede ca documentarele vor fi locomotiva postului si ca nu asteapta neaparat un rating mare: "Documentarele vor fi oferta noastra de divertisment intelectual pentru public". Tematica si tipul celor difuzate pe Antena 3 nu au fost inca facute publice. Totusi, televiziunea publica este in continuare liderul de piata pe acest segment, ajutata bineinteles si de natura postului.

Piata productiilor de gen

Acest gen de filme sint, in momentul de fata, obiectul de activitate al producatorilor independenti. Marius Toader, producator si actionar la Media Factory, are la activ materiale difuzate, printre altele, de Antena 1 si Realitatea TV. In opinia lui, productiile existente pe piata interna nu merita, deocamdata, numele de documentar: "Un buget de documentar inseamna minimum 15.000 de euro, pentru regie, scenariu, actori si saptamini de filmari.

Citeste si:

Acum se fac, in general, pastile culturale, talkshow-uri pe strada sau reportaje in muzee, pentru ca nu stiu cine si-ar permite un buget de 200.000 de euro pentru un documentar gen Discovery", spune Toader.
Retetele de succes sint, deocamdata, destul de precare. Alex Mihai Stoenescu, realizatorul emisiunii "Nasterea unei natiuni", de la Realitatea TV, afirma: "Depun o munca de cercetare de o ora pentru un episod, iar pentru emisiune lucreaza trei redactori si doi operatori". Rezultatul este un hibrid situat undeva intre monolog filmat si inlantuirea spectaculoasa si logica de imagini, caracteristica documentarului cu buget mare. Imaginile cu realizatorul in diferite locatii sau cadrele de arhiva care "acopera" discursul acestuia duc la o reteta un pic rudimentara, dar de oarecare succes.
Robert Turcescu are o firma numita RT Communications, prin care vrea sa se implice in piata documentarelor.

"In Romania se pot face documentare pe foarte multe subiecte, care nu au fost exploatate pina acum", spune realizatorul de la "100a". "Se poate cistiga din asta doar daca tratam jurnalistic informatia prezentata intr-un documentar, adica prin acrosaje de genul "Femeile din viata lui Stefan cel Mare"". El are deja un proiect de productie a unui film documentar legat de istoria recenta a Romaniei, a carui difuzare este in discutii cu Realitatea TV.

Pretul si locul documentarelor la TV

Sorin Avram, producator la "Videograma", a realizat documentarul "Ultimele zile ale ultimului Maresal", referitor la executia lui Antonescu, in 2001, si l-a vindut in acelasi an la Prima TV, iar in 2004, la Realitatea TV. "Poti primi citeva sute de dolari pe o difuzare si, de obicei, documentarele se baga in locul emisiunilor care iau vacanta", spune Avram.
Pe linga producatorii care cistiga din ceea ce vind televiziunilor private prin firmele lor, exista realizatorii de documentare care sint angajati la televiziuni si care cistiga cam cit un profesor care preda o lectie de istorie. "Nu am nici macar un buget de protocol pentru emisiunile documentare pe care le realizez si abia traiesc, de pe o zi pe alta, din meseria asta", arata Anca Filoteanu, realizator al serialului documentar "Piatra si Duh", la Senso TV, si al emisiunii "Istoria Franco-Romana", la B1 TV.