Televiziunile din Romania mizeaza tot mai mult pe serialele de comedie. Dupa "La Bloc", TVR 1 a introdus in grila "Burlacii", iar Antena 1 si-a dat avizul pentru proiectul numit "Agentia matrimoniala". Sitcomurile sint scrise de o mina de oameni care au drept model productiile americane de gen. La unison, Catalina Fernoaga ("Burlacii"), Ovidiu Niculescu ("Baieti buni") si Adrian Lustig ("Agentia...") spun ca productiile de acest fel se vor inmulti in viitor si vor fi din ce in ce mai amuzante.

Sitcomul, numele cu care specialistii din televiziuni desemneaza serialele de comedie, este o prescurtare de la "situation comedy" (comedie de situatie), in care risul vine mai mult din contextele bizare in care se gasesc personajele decit din replicile lor. Specia are o vechime de citeva zeci de ani in America, iar acesta este unul dintre motivele pentru care serialele romanesti palesc prin comparatie cu cele americane.

"Seinfeld in Romania nu se poate", spune Catalina Fernoaga. Scenarista de la "Burlacii" crede ca productia romaneasca de comedii este in continuare mai aproape de comicul elaborat al lui Caragiale, decit de umorul natural, caracteristic productiilor ca "Seinfeld" sau "Cheers". "Am luat-o pe drumuri diferite. Ei au probleme cu globalizarea si noi cu incalzirea pe scara", spune Catalina. La problematica tipica fiecarei natii se mai adauga faptul ca industria americana se bazeaza pe o scoala cu traditie veche de zeci de ani.

Totul a inceput cu Vacanta Mare

Serialele romanesti de comedie au o origine diferita de cele americane. "La noi, se merge pe un drum care a plecat de la Vacanta Mare", afirma Fernoaga. In SUA, totul a pornit de la o specie a sketch-urilor, stand-up comedy, adica de la reprezentatiile date de un comic intr-o sala de teatru. In Romania, inca inainte de 1989 a existat comicul de brigada, care a supravietuit si s-a metamorfozat prin Vacanta Mare, Divertis si Voua. "La noi nu e dezvoltat genul sketch-urilor, pentru ca toti romanii stiu bancuri", crede Ovidiu Niculescu, scenaristul de la "Baieti buni", serial politist pe care PRO TV il va lansa in curind. "E foarte greu sa scrii umor pentru un popor plin de umor".

De ce sint proaste sitcomurile romanesti

"Cu exceptia unor lucruri facute de Divertis, care au poante legate, cu personaje recognoscibile si de un nivel mai ridicat, in rest, romanul e obisnuit cu sistemul: televizorul merge, el se relaxeaza si cam atit", continua Catalina Fernoaga. "Nu ma mai mir ca "Trasniti in NATO" face 4 puncte de rating in fiecare zi, iar cei de acolo nu au de ce sa faca un serial mai complex". Catalina crede totusi ca aceste prime incercari, care apar acum pe piata, vor educa publicul cu timpul.

De ce n-avem scenaristi

In opinia Catalinei Fernoaga o alta problema, si cea mai mare se pare, este lipsa unor scenaristi specializati pe televizune. "Eu sint producatoare la serialul asta, dar am ajuns sa scriu si scenariul. Am facut preselectie pentru scenaristi. S-au prezentat ingrozitor. Mai mult, a fost un proaspat absolvent de Comunicare Audiovizuala care a venit cu traducerea in romana a episodului din metrou din "Seinfeld". Un episod foarte bun, dar noua nu ne venea sa credem ca a putut cineva sa ne jigneasca atit de mult", povesteste Catalina. Ca si in cazul altor productii de televiziune, scenariile nu sint scrise de oameni care sa fi avut pregatire universitara pentru asa ceva.


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.