Sporturile aeronautice incep sa numere din ce in ce mai multi impatimiti si in Romania. in urma cu cativa ani, vedete precum Silviu Prigoana, Lucian Mandruta sau Roxana Ciuhulescu au fost printre putinii excentrici care si-au "permis" sa incerce senzatia pilotarii unui avion sau elicopter.

Acum, cursurile de zbor sunt gratuite pentru tinerii de pana la 21 de ani si locurile la "cu taxa" pentru cei ce vor adrenalina nu duc deloc lipsa de cursanti.

La Strejnic, in Prahova, instructorul de planorism Andrei Mihai mediteaza, de cand se stie, pe una dintre cele mai renumite baze de zbor ale Aeroclubului Roman, atat sportivii de performanta, cat si "hobistii". "Noi asiguram pregatirea unei pepiniere de tineri, de unde se vor tria viitorii sportivi de performanta. Dar asta nu inseamna ca nu putem pregati, contra cost, pe oricine doreste sa pluteasca in vazduh", ne-a marturisit Andrei Mihai. De altfel, spune instructorul, vedete gen Silviu Prigoana sau Lucian Mandruta, nu au venit sa zboare la Strejnic cu scopul de a participa la concursurile de acrobatie. Tineri de toate varstele, sau chiar si pensionari, au fost premiati de-a lungul timpului. "Am avut pustani de 16-17 ani si varstnici de peste 80 de ani care au sarit cu parasuta", a precizat Maria Ionescu, instructor de parasutism.

Roxana Ciuhulescu a preferat lectiile pe elicopter

Daca la Strejnic, la "avioane", se pot inscrie si minorii care au acordul scris al parintilor, la cursurile de zbor cu elicopterul accesul acestora nu este permis, iar preturile sunt de cateva ori mai mari pentru o ora de pilotaj.

"La noi vin mai mult oameni de afaceri, cu bani, pentru ca este mai scump sa te dai cu elicopterul decat cu avionul. Roxana Ciuhulescu a facut cursurile de zbor la noi", ne-a spus George Turcu, reprezentant al scolii de pilotaj elicopter "Becker Aviation". Potrivit instructorilor de la Becker Aviation, nici nu este de mirare ca "fata a fost performanta la cursuri, intrucat, fata de alti elevi, se vedea clar ca aceasta avea zborul in sange".

«Dupa primul zbor ne tarau cu fundul prin ciulini»

"Domnul Mandruta era un elev constiincios, pasionat de zborul cu motor, si a promovat cu brio examenul de licenta la toate testarile. Inclusiv testele de raid si acrobatii", a spus profesorul de zbor Andrei Mihai. Mai dificil a fost dupa primul zbor la simpla comanda, fara instructor, cand avea loc ritualul de "botez al pilotului".

Mandruta a recunoscut pentru Click! ca a avut parte atunci de o experienta cat se poate de jenanta. "Dupa primul zbor, in care pilotam fara instructor, ne scoteau cu forta din avion, ne dadeau pantalonii jos si ne aruncau cu fundul intr-o groapa plina cu maracini. E destul de traumatizant... Nu te mai gandesti la zbor, ci daca scapi intreg dupa ce te tarasc cu fundul in ciulini", povesteste jurnalistul.

O ora de zbor costa de la 140 euro

Pentru zborul cu motor, o ora de "practica" costa intre 140 de euro si 220 de euro, in timp ce la "ultrausoare" si la planorism, ora de zbor este estimata la doar 100 de euro. Pentru un salt cu parasuta, cursantii sunt nevoiti sa scoata din buzunar aproximativ 18 euro. Acesta insa poate fi efectuat doar dupa absolvirea unui program teoretic, pentru care elevul va mai plati aproape 30 de euro.

La Becker Aviation, o ora de pilotaj pe elicopterul Robinson 22 costa 350 de euro, fara TVA, pe cand una cu Robinson 44, o aeronava ceva mai mare, tariful ajunge la 500 de euro, fara TVA. in prealabil, cursantii vor efectua un curs teoretic de 180 de ore, pentru care vor mai plati 1.500 de euro, plus TVA.


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.