Pornind de la ideea că primul pas spre rezolvarea unei probleme este taman recunoașterea ei (dar mai ales ținind seama de faptul că audiențele babane vin aproape fără probleme atunci cind sint aduse in discuție subiecte violente, zone scabroase ale umanității sau teme tabu), televiziunile nu se dau in lături să vorbească mult, tare și pe față despre lumile viciate. Programele televizate care au legătură cu consumul de droguri implică de cele mai multe ori și asocieri cu violența. Conform studiilor realizate de Centrul de Studii Media al Universității București pentru Consiliul Național al Audiovizualului, in general, consumul de droguri este asociat cu violența reală, in vreme ce consumul de alcool sau tutun se corelează mai mult cu violența ficțională.

Se fumează și se bea K lumea

Din cercetarea utilizată de CNA pentru a analiza piața media romanească, reiese că Antena 1 este postul de televiziune care dedică cele mai evazate spații consumului de droguri: 28, 5%. Vin tare din urmă Național și PRO TV, cu 18,36 %. Procentul cel mai mic revine posturilor Acasă și TVR 1: 2,04%. Cel mai mult se fumează și se bea pe Atomic, actualul TVK Lumea: 51% pentru fumat, respectiv 52% pentru consumul de lichide spirtoase. Cele trei vicii luate in discuție sint mediatizate mai intens in zilele lucrătoare, weekendul fiind mai bogat in divertisment. Mediatizarea consumului de tutun și alcool este concentrată in prime time, intre orele 19-23, in timp ce perioada orelor 23-24, așa-numita post-prime time, este dedicată mai mult consumului de droguri.

Let’s talk about sex

La rindu-i, sexul este un subiect de presă care momește ratingurile. In televiziune, chestiunea sexului devine cu mult mai profitabilă dacă este abordată fie din perspectivă romantică, drept o componentă a iubirii, fie din perspectivă didactică. Deoarece cel puțin in țara noastră, nu s-a inventat incă nici o academie sexuală, se vind bine publicațiile care vorbesc despre sex, emisiunile de radio cu teme sexuale, talk-show-urile in care specialiștii dau sfaturi de viață și de moarte a pasiunii.

Drogul e durere. Cum e drogul? Durere!

Sexul ca viciu, sexul pervers este exilat pe canale de televiziune ultraspecializate, care nu pot fi văzute decit cu decodor și musai după miezul nopții. Pe canalele obișnuite vedem sex super-romantic, cu scene in care preludiile durează din noapte pină-n zori, iar participanții mimează cascade de orgasme indrăgostite. In schimb, consumului de droguri ii sint dedicate știri dure, reportaje frisonante, talk-show-uri sau reality show-uri care-ți alungă somnul. Problema e perpelită pe toate părțile, sint prezentate cazuri cutremurătoare, statistici care-ți fac părul măciucă, interviuri sau declarații ale celor care au alunecat in lumea prafurilor albe care, vorba lui Chilian, transformă in praf lumile in care trăim. Din cind in cind, cite o campanie guvernamentală impănează jurnalele cu cite un set de clipuri antidrog care, dacă nu sint bine gindite, fac mai mult rău decit bine. Mi-amintesc și acum de campania lansată vara trecută, in care sloganul utilizat era "Drogul e durere". Eu am auzit adesea cite-un puști "cool" și superincintat, spunind că a fost la "o petrecere durere" sau a văzut "un film durere"...