"Singin' in the rain", piesa cantata de Gene Kelly in cunoscutul musical din 1952, "Love of my life", a legendarei trupe Queen, si "Meravigliosa creatura", interpretata de Gianna Nannini, sunt doar cateva exemple de melodii care au facut celebre spoturile in care au fost folosite.

Majoritatea directorilor de creatie din cele mai importante agentii de publicitate considera ca muzica joaca un rol important in consolidarea brandurilor, reiese din studiul The Sounds Like Branding, realizat de agentia suedeza Heartbeats International, specializata in comunicarea de brand, in perioada mai-decembrie 2008. Cercetarea a fost facuta pe un esantion format din 70 de brand manageri de top, nu mai putin de 76% dintre acestia afirmand ca folosesc elemente sonore in activitatea lor de marketing. Iar asta in ciuda faptului ca timpul si resursele consumate nu confirma ca muzica s-ar afla printre prioritatile agentiilor de publicitate, la construirea unei reclame, relateaza NewsIn.

Publicitarii romani intaresc concluziile studiului The Sounds Like Branding. "Muzica este comunicare. Iar atasamentul nostru fata de un brand este mult influentat de comunicarea acelui brand sau cu acel brand. E posibil sa urmarim un spot TV sau radio fara a fi in stare sa separam firul melodic de poveste si, ca atare, fara sa realizam importanta vitala a muzicii in comunicare, insa, chiar si asa, ea actioneaza la nivel subliminal, transmitand pregnant o emotie care, altfel, n-ar ajunge intreaga la consumator", afirma Daniela Nedelschi, Head of Art Direction la Saatchi&Saatchi.

Dani Macarie, Creative Director la Ogilvy Group Romania, face o distinctie clara intre muzica unui brand si muzica din comunicarea brandului respectiv: "Sunt cazuri in care muzica e parte din brand - <Mai curat si mai usor, cu asa un ajutor>, de exemplu. Indiferent de coloana sonora a reclamei, melodia va veni mereu impreuna cu numele si logoul, ca o semnatura. Orice brand doreste o legatura emotionala cu consumatorul, iar muzica este cea care poate crea asta. Indiferent daca este vorba de un hit bine ales sau o melodie discreta, care sa sustina imaginea, muzica poate fi hotaratoare pentru succesul unei campanii".

Melodiile din reclame pot functiona in mai multe sensuri, insa, de cele mai multe ori, piesa este cea care face cunoscut spotul. "Este de neinchipuit <Bunnies> fara Rolling Stones", considera Daniela Nedelschi.

Exista si reversul medaliei, atunci cand spoturile aduc celebritate unei melodii. Este cazul lui Jose Gonzales, a carei melodie “Heartbeats” a fost folosita in spotul Sony Bravia - Balls. Albumul artistului a ajuns pe locul sapte in topurile din Marea Britanie, datorita popularitatii garantate de spotul Bravia.

Brandurile, atunci cand nu sunt insotite de piese cunoscute, folosesc un fond muzical special creat pentru o anumita marca. Un exemplu in acest sens este Honda - Choir si Sony - Music Pieces, in care muzica este produsa de o orchestra, care pare sa vibreze in spiritul valorilor atribuite produsului. Iar succesul nu intarzie sa apara nici in acest caz - cu campania pentru brandul Sony, agentia Fallon London a castigat 10 premii importante la concursuri din domeniul advertising-ului.

Reprezentantii agentiilor de publicitate Ogilvy si Saatchi & Saatchi recunosc ca, desi muzica este deosebit de importanta pentru branduri, agentiile de publicitate romanesti nu folosesc acest element la capacitatea lui maxima, din cauza lipsei de bani, pe fondul crizei financiare actuale. "In Romania, principalul abstacol este reprezentat de banii pentru drepturile de autor", afirma reprezentantul Saatchi & Saatchi.

Exista, totusi, in Romania, si branduri internationale cu bugete mai mari, care isi permit sa foloseasca muzica in campaniile lor publicitare. "Orange foloseste muzica originala si se simte. Coca-Cola, Vodafone, Raiffeisen, brand-urile puternice folosesc muzica de buna calitate. Din nefericire, exista si brand-uri care comunica asa cum vor brand-managerii lor, iar pentru acestia muzica nu intra in categoria high priority. "In acest caz, muzica este selectata pe principiul <ieftin si merge si asa>", mai spune Daniela Nedelschi.

Spoturile difuzate pe canalele romanesti de televiziune abunda in reclame care folosesc piese ale unor interpreti straini. Spotul TV pentru marca de legume conservate Bonduelle este un caz special, pentru faptul ca versurile melodiei reprezinta o adaptare in limba romana a textului original, pastrind-se linia melodica originala a piesei "Singing in the rain". La piesele "Love of my life" si "Meravigliosa creatura", s-a mers pe pastrarea textelor originale deoarece, in opinia creatorilor, acestea serveau ideal scopului, respectiv promovarii brandurilor Carlsberg si Fiat.

La promovarea brandurilor autohtone, creatia publicitara nu neglijeaza nici evergreeen-urile autohtone. Un exemplu este "Mugur de fluier", una dintre cele mai cunoscute piese Phoenix, care, in varianta reorchestrata, serveste ca fundal sonor pentru noul spot la berea Ciucas, realizat de agentia Gavrila & Asociatii. "Brandul Ciucas este asociat unei atmosfere relaxate in mijlocul naturii. Muzica este un ingredient important pentru reusita unei iesiri cu prietenii, iar stilul de muzica folk inspira munte, natura, drumetii, la fel ca si Ciucas. Melodia <Mugur de fluier> a oferit atmosfera necesara unei partide placute la pescuit, alaturi de prieteni buni", explica alegerea facuta Sandina Olteanu, Brand Manager Ciucas.

Tot in studiul The Sounds Like Branding, profesorul David Hargreaves, cercetator in creativitate la Universitatea Roehampton din Londra, arata ca reclamele care folosesc melodii potrivite cu identitatea brandului au sanse mai mari de 96% sa fie retinute in comparatie cu cele care folosesc piese neadecvate valorilor brandului sau cu cele care nu folosesc deloc muzica in promovarea lor. Ceea ce confirma, o data in plus, grija publicitarilor pentru a cauta si a folosi melodia potrivita in...reclama potrivita.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.