In ultimele patru zile, intreaga presa si-a concentrat atentia asupra deciziilor luate de partidul condus de Dan Voiculescu. Observatorul Antenei 1 a avut insa un ton mai apropiat de punctele de vedere ale umanistilor. Aflata la mijloc intre pozitia patronatului si cea a directiunii, redactia Observatorului face cu greu fata schimbarii de atitudine a conducerii partidului. Exemplul cel mai bun este alternarea invitatilor: cind e nevoie de o pozitie anti-Basescu este chemat Ion Cristoiu, iar cind e nevoie de una favorabila Cotroceniului este invitat Cristian Pirvulescu.

"PUR nu apare in stiri decit daca a facut ceva. Simbata, toate televiziunile au inceput jurnalele cu decizia PUR. De fiecare data cind am difuzat o astfel de stire am facut-o pentru ca era de interes", declara pentru "Evenimentul zilei" Gabriela Vrinceanu-Firea.
Avind in vedere ca interviul lui Traian Basescu lovea cu putere in clasa politica romaneasca, era de asteptat ca deciziile PUR sa fie un subiect interesant pentru redactiile de stiri ale televiziunilor importante. Antena 1 a avut insa o viziune aparte asupra evenimentelor, PUR beneficiind de mai mult spatiu si de o prezentare mai "prietenoasa".

Joi: Un comportament imoral

Grupajul de stiri din Observator a inceput cu titlul "Basescu arunca bomba". Reporterul a prezentat ideile principale din interviul dat de Basescu, apoi a citit un pasaj important din acesta. Au urmat declaratiile sefului umanistilor, Dan Voiculescu: "Traian Basescu a dovedit ca s-a folosit de PUR pentru a forma un guvern. (...) Un comportament imoral si incorect al unui om politic care intimplator este si presedintele Romaniei", "...acum este presedintele Romaniei, nu mai e comandant de vapor, si Romania nu a fost si n-o sa fie niciodata un vapor". Spatiul acordat presedintelui PUR a fost evident mai mare decit in cazul altor televiziuni. Editia de joi a continuat cu luari de pozitie ale reprezentantilor tuturor fortelor politice, intre care cea a fostului partid de guvernamint a beneficiat de un spatiu important. Astfel, dupa prezentarea facuta de reporter au urmat membrii PSD Titus Corlatean, Ion Iliescu si Victor Ponta. Citeva minute mai tirziu, mai multi analisti au intrat in direct prin telefon: Sorin Rosca Stanescu, Stelian Tanase, Cristian Tudor Popescu, Dan Constantin si Ion Cristoiu. Acesta din urma a vorbit si cel mai mult: "Toti dictatorii au inceput prin a sustine ca sint un soi de telefon fara fir intre Dumnezeu sau popor sau patrie si supusi". In prezentarea invitatilor a fost facuta o eroare, printr-o extrapolare care nedreptatea cea mai mare parte a analistilor: "Declaratiile lui Basescu au stirnit reactii destul de vehemente si din partea analistilor. (...)

Pentru Ion Cristoiu, ideea cu anticipatele este una dintre nazbitiile anticonstitutionale ale domnului Basescu". Tot din editia de joi este de mentionat si analiza de discurs realizata de redactorii Observatorului: "Interviul de azi este o repetare a tehnicii paradoxale prin care Basescu negociaza orice conflict. (...) Cabinetul Ciorbea a sucombat in urma crizei declansate de Traian Basescu, pe atunci ministru transporturilor. Culmea, tot printr-un interviu incendiar. (...) Acum, istoria pare a se repeta, cu Traian Basescu din nou in rol principal. Este adevarat, acum Basescu nu mai este ministru, este
presedintele Romaniei. Potrivit Constitutiei, presedintele ar trebui sa fie moderatorul, si nu catalizatorul in contradictiile societatii romanesti".

Vineri: A fi sau a nu fi televiziune la guvernare

Seara de vineri dadea ocazia PUR sa transmita inca o data telespectatorilor Antenei 1 mesajul umanist. Titlul "A fi sau a nu fi la guvernare" a precedat trei minute de declaratii ale lui Codrut Seres, care a prezentat pozitia oficiala a formatiunii, urmata de scurte luari de cuvint din teritoriu, ale sefilor organizatiilor locale din Sibiu si Buzau.
Urmatoarea stire a fost numirea unui prefect UDMR la Covasna. Pozitiile protestatarilor PD si PNL din judet au beneficiat de un spatiu destul de mare, iar din declaratia premierului Tariceanu au aparut pe post trei propozitii.
Mai departe, Antena 1 a revenit la comportamentul din primavara, cind alesii erau vinati pe culoare de reporteri, si a prezentat doua materiale despre prefectii "cu probleme", primul fiind Silvian Ionescu, de la Bucuresti, apoi cu prefecti cu "carti de vizita" indoielnice: Gabriel Berca (Bacau), Danut Culetu (Constanta), Radu Bud (Satu Mare) sau Sergiu Stanisteanu (Giurgiu).

Simbata: Ion Cristoiu revine

Ziua de simbata, cu anuntul de dimineata al oficialilor PUR, a pus Observatorul intr-o pozitie mai comoda. Toate televiziunile au inceput stirile cu PUR. Modul de abordare a fost insa unul specific: "PUR declara, dupa doua zile de consultari, ca au pus interesul national mai presus de orice". Reporterul prezinta decizia PUR fara vreun comentariu. Imediat dupa reportajul de la Cotroceni, in care Basescu s-a ferit sa faca vreo declaratie, a urmat prezentarea punctului de vedere al guvernului: "Reactia sa (a premierului Tariceanu - n.r.) este una plata, nu lasa sa se inteleaga, sa razbata bucurie sau satisfactii, dar totusi exprima usurare pentru faptul ca s-a incheiat criza guvernamentala". Dupa ce a fost difuzata stirea despre petitia lui Adrian Nastase adresata Curtii Constitutionale si a fost amintit faptul ca Traian Basescu nu a dorit sa comenteze, Gabriela Vrinceanu-Firea l-a prezentat pe invitatul serii, acelasi Ion Cristoiu. Care a avut din nou un discurs dur la adresa presedintelui, cu afirmatii in contradictoriu cu ceilalti analisti.
Duminica seara, lucrurile s-au schimbat. Stirea principala era, de data aceasta, demersul lui Adrian Nastase la Curtea Constitutionala. Dupa declaratia lui Nastase, invitat in direct a fost Cristian Pirvulescu. Din patru seri, duminica a fost singura in care balanta s-a inclinat in favoarea lui Traian Basescu.

Citeste si:

Antena 1, intre profesionalism si interes de partid

• In perioada 1996-2000, Antena 1 se batea cu celelalte televiziuni in anchete sau scandaluri in care erau implicati guvernantii coalitiei de atunci. La acea vreme, Cristian Tudor Popescu era un invitat frecvent in Observator (dar si la alte televiziuni), tonul sau critic la adresa puterii fiind printre cele mai vehemente.
• Imediat dupa instalarea guvernarii Nastase, cu partidul lui Voiculescu mai mic, dar alaturi, Antena 1 a schimbat directia. Astfel au fost inventate reportajele sub acoperire si cursele contra cronometru la locul dezastrelor sau accidentelor. Este epoca in care se nasc vedetele "de la fata locului": Catalin Radu Tanase si, in cazul Antenei, Adelin Petrisor.
• La inceputul anului 2004, PUR se afla fata in fata cu alegerile locale, pe care nu prea avea cum sa le cistige, dar putea macar sa incerce. Televiziunea proprie lanseaza un val de reportaje in care Oana Despa ii vina pe fostii alesi ai poporului pe holurile parlamentului. Am vazut astfel cam cit de lenesi sau incapabili puteau fi unii dintre ei.
• De indata ce s-au apropiat alegerile paralamenare si prezidentiale, in care PUR era implicat alaturi de fratele mai mare PSD, Antena 1 a tras cit a putut intr-o singura directie politica. Apogeul a fost atins chiar in seara de dupa primul tur de scrutin, cind Marius Tuca ii invitase pe cei doi candidati principali la presedintie intr-o editie speciala a emisiunii sale. Fiindca Adrian Nastase nu a mai venit, lui Traian Basescu i s-a spus de la poarta ca emisiunea nu va mai avea loc si ca trebuie sa se intoarca din drum.

Gabriela Vrinceanu-Firea: "Dam PUR numai daca cei de la PUR fac ceva"

Am contactat-o pe prezentatoarea Gabriela Vrinceanu- Firea, implicata in editiile respective din Observator. Mentionind ca parerea ei este este una strict personala si ca nu reprezinta intreaga redactie, ea ne-a spus ca "PUR nu apare in stiri decit daca a facut ceva. Simbata, toate televiziunile au inceput jurnalele cu decizia PUR. De fiecare data cind am difuzat o astfel de stire am facut-o pentru ca era de interes". Ea a adaugat si ca nu i se pare ca redactia stiri ar suferi de politizare fiindca "sintem peste 100 de oameni acolo si nu pot fi toti controlati". In legatura cu prezenta lui Ion Cristoiu, Gabriela Vrinceanu-Firea ne-a relatat un amanunt interesant. Ea a precizat ca acesta s-a aflat in studio simbata pentru ca toti ceilalti analisti contactati erau in afara Bucurestiului sau nu voiau sa renunte de confortul sfirsitului de saptamina: "Ion Cristoiu a fost un fel de solutie de avarie". Prezentatoarea a dat un argument, de altfel puternic, impotriva politizarii Antenei 1, si anume prezenta in studio a lui Cristian Pirvulescu duminica: "L-am chemat pe dinsul pentru ca nu aveam o pozitie a presedintiei, chiar daca Adriana Saftoiu ne promisese una. A trebuit sa echilibram cumva declaratia lui Adrian Nastase dinainte". Ramine o problema diferentierea dintre pozitiile oficiale si cele ale analistilor.

Mircea Toma: "Lucram la o analiza a presei in perioada postalegeri"

Mircea Toma (director Agentia de Monitorizare a Presei): "Nu pot sa spun nimic despre prestatia Antenei din aceste ultime zile. Noi lucram acum la o analiza pe baza monitorizarilor noastre asupra presei in general in perioada postalegeri. Pot spune insa ca a fost vizibila o modificare de politica editoriala a Antenei 1 in momentul in care s-a semnat uniunea dintre PSD si PUR. Aceasta modificare este masurata. Pina la semnare, membrii PSD au aparut, relativ la ceilalti membri de partide, intr-o pondere mai mica si cam cu o treime din aparitii in context negativ. Dupa semnare, ponderea a crescut pina la 80a si, practic, fara nici un accent critic".

Cristian Pirvulescu: "Echipa de la Observator a incercat sa fie obiectiva"

Cristian Pirvulescu (presedinte Asociatia Pro Democratia): "Putem presupune ca, avind in vedere relatiile cu Voiculescu, exista posibilitatea ca, intr-o oarecare masura, Antena 1 sa fie mai apropiata de punctul de vedere al PUR. Cred ca o influenta a existat, in sensul ca ce si-a propus PSD dupa semnarea intelegerii cu PUR nu a fost sa transforme Antena, ci sa o neutralizeze pentru a scoate Alianta din spatiul media. Putem spune ca aceasta incercare nu a fost benefica pentru PSD, pentru ca nu a reusit sa schimbe radical electoratul. Cred ca, mai mult decit stirile, emisiunile Antenei 1 au facut parte din strategia PSD+PUR. Pe de alta parte, sint sigur ca echipa de la Observator a incercat sa aiba emisiuni cit se poate de obiective. Au existat citeva momente in care Uniunea s-a folosit de aceasta televiziune, fiind vizibil ca, pina la alegeri, Alianta a avut foarte putine sanse de a-si sustine punctul de vedere. Insa, dupa 12 decembrie si pina pe 6 ianuarie, situatia s-a schimbat mult in favoarea Aliantei".