Modelul Dacia Logan a fost lansat joi, in Spania si, vineri, in Germania. Ulterior, intre luna octombrie 2005 si ianuarie 2006 urmand a fi lansat in Belgia, Elvetia, Olanda, Italia si Austria. Pretul de pornire al Logan in Franta a fost de 7.500 euro, modelul de baza fiind dotat cu ABS si doua airbag-uri. Modelul va fi disponibil si in versiunea Ambiance, ce va fi comercializata la un pret de 7.800 de euro si in versiunea Laureate, cu un pret de cost de 8.550 euro pentru un motor de 1,4 litri si de 8.990 euro pentru un motor de 1,6 litri. Renault a anuntat ca in restul Europei, pretul unui Logan "va depinde in principal de taxele si de costul de transport". Spre deosebire de Romania, garantia pentru masina in Vest este dubla, fiind de trei ani.

Prin acest model "Renault pare a urma o strategie similara cu cea demarata de Volkswagen, care a utilizat Skoda pentru a capta nivelul inferior al gamei sale de produse. Daca Logan se va vinde bine in Franta si in continuare, ne putem imagina ca peste doi trei ani, sub marca Dacia, va fi lansat un nou model "Loguna", o versiune mai ieftina a modelului Laguna", considera Neil King, analist in cadrul Global Insight.

"Un succes comercial al modelului Logan ar marca aparitia unui nou segment de piata, un fel de segment "low cost", similar cu cel din transportul aerian cu tarife reduse", apreciaza Marc Prieto, membru al Centrului de analiza si cercetare in economie al universitatii din Rouen.

Se bate cu Citroen, Volkswagen, Peugeot si Toyota

Concurentele Logan pe piata vest-europeana sunt Citroen C1, Volkswagen Fox, Peugeot 107 si Toyota Aygo. Majoritatea acestor modele sunt fabricate in uzinele din tarile est-europene, tari care ofera costuri de productie reduse comparativ cu Europa Occidentala. Dar spre deosebire de Logan care este o masina compacta, familiala, celelalte sunt masini mici, de oras. Logan constituie o oferta al carei raport pret/prestatii/spatiu interior este fara echivalent pe piata, considera reprezentantii companiei Dacia.

Intrarea Daciei Logan pe piata vest-europeana a fost privita in cel mai bun cu scepticism, daca nu cu critici virulente.

"Cred ca cei de la Renault au o foarte buna si ambitioasa strategie pentru pietele emergente, Europa Occidentala e insa putin diferita", a declarat din partea Commerzbank, Adam Collins, citat de "Financial Times".

"Nu am fost niciodata de acord cu vanzarea modelului Logan in vestul Europei si, sincer, nici managementul Renault nu pare a crede foarte mult in aceasta vanzare", a declarat analistul pentru sectorul european al JP Morgan, Philippe Houchois.

Citeste si:

Publicatia franceza Les Echos a desfiintat Loganul cu ocazia lansarii acestei masini pe piata franceza

"Laudele la adresa sa sunt impresionante, uneori fara rezerve. Si fara nici un motiv." scria Cedric Freour in articolul din Les Echos, dedicat Daciei Logan. "Obiectul masoara 4,25 m in lungime, si are gabaritul unui Sc?nic. Ceea ce nu face din Logan masina cea mai manevrabila in oras. Niciodata in cinci ani de cronici si mai mult de 500 de modele incercate, nu am simtit atat de putina placere aflandu-ma la volan. Un presupus brand pentru pietele emergente, nu pentru Europa de Vest" se scria in Les Echos.

Si presa germana manifesta scepticism fata de comercializarea Loganului pe piata Germaniei, unde se astepta vanzarea a 3.000 bucati anual. Ziarul Hamburger Abendblatt spune ca "modelul aminteste de epocile de inceput ale automobilului".

"Pentru acest pret, cumparatorul va fi, insa, nevoit sa renunte la multe din dotarile oferite de modelele mai scumpe. In afara de ABS si airbaguri, s-a facut economie peste tot unde s-a putut. Singurul argument al noului model este pretul redus" se scrie in publicatia germana.

Succes in tara si pe pietele emergente

De la lansarea sa, in septembrie 2004, pana la sfarsitul lunii mai 2005, au fost vandute circa 70.000 de automobile Logan, dintre care aproape 57.000 in Romania si 13.000 la export. Conducerea firmei estimeaza pentru acest an un volum al vanzarilor de peste 161.000 autovehicule, fata de circa 100.000 de unitati in 2004. Noul presedinte al grupului Renault, Carlos Ghosn, a declarat, in cursul vizitei din luna mai la uzina Dacia din Pitesti, ca singura modificare care ar trebui aplicata in strategia societatii Automobile Dacia ar fi cresterea obiectivelor privind exporturile de automobile si componente.

Lansat in octombrie 2004 pe pietele internationale, Logan a facut ca Dacia sa fie a doua marca pe piata Serbiei si pe locul cinci in Cehia, devansand modelele Hyundai Getz, Accent, Chevrolet Kalos, Ford Fiesta, Opel Corsa sau Renault Clio. In Slovacia, Logan a devansat ca vanzari modelele Fiat, Hyundai sau Chevrolet, in Ungaria a intrecut Daewoo, Kia sau Hyundai, iar in Turcia, Dacia se situeaza pe locul patru, Logan fiind inaintea automobilelor Chevrolet Kalos sau Seat Cordoba.