În cadrul unei discuții exclusive, am avut privilegiul de a discuta cu Edward Crețescu, director general Regista, despre impactul și evoluția digitalizării în România. Cu privire la cea de-a treia ediție a Galei Regista și la progresele înregistrate în 2023, precum și perspectivele pentru viitor, Edward a oferit o viziune captivantă asupra digitalizării în instituțiile publice și dincolo de acestea.

1. Cum a decurs cea de-a treia ediție a Galei Regista?

Fabulos. Am ajuns acum la a treia ediție a Galei Regista, noi inițial planificând un eveniment restrâns, cu invitați în sală, ca un eventual test pentru viitor. Spre surprinderea noastră, interesul pentru Gala Regista a crescut considerabil, ceea ce ne bucură foarte mult, pentru că nu doar că ne validează celebrarea anuală pe care noi o pregătim, dar ne arată încă o dată interesul crescut pentru digitalizare. Am avut creșteri de peste 90% când vine vorba de înscrieri, cât și de vizualizări, ceea ce pentru noi a fost o surpriză foarte plăcută. Ne bucurăm să vedem un interes enorm pentru digitalizare, nu doar ca un concept general, dar și ca o realitate pentru administrația publică.

Gala Regista este acum un brand, capătă din ce în ce mai multă notorietate, iar în același timp crește și nivelul de conștientizare a nevoii de digitalizare din România. Și acum este și o responsabilitate pentru noi, iar pe viitor ne dorim sa facem un eveniment mult mai spectaculos, unde vom oferi cât mai multor reprezentanți din instituțiile publice acces. Pentru momentul mult așteptat al Galei Regista, decernarea premiilor, am fost încântați să îi avem alături pe reprezentanții instituțiilor câștigătoare, alături de care am celebrat performanțele digitale din 2023. Aceștia, la rândul lor, au apreciat faptul că se află acolo, dar și că eforturile lor de peste an au fost recunoscute prin intermediul distincțiilor pe care le-am oferit.

2. Credeți că România, la nivel instituțional, va face progrese semnificative în privința digitalizării în 2024? Dar în următorii ani?

Cu siguranță, nu este doar o dorință, noi o vedem ca pe o realitate și aș vrea să nu uităm faptul că în ultimii 4 ani s-au făcut progrese remarcabile. Pentru România digitalizată, următorii 3 până la 5 ani vor fi foarte importanți, iar decidenții încep să înțeleagă despre ce este vorba. Și aici nu mă refer doar la Guvernul și administrația națională, ci în special la administrația locală. Primarii, instituțiile la nivel național și local, împreună cu funcționarii locali înțeleg și treptat, treptat o să ajungem în viitor să avem servicii “ca în afară”. Vrem o țară ca în afară, dar asta durează.

Citeste si:
Sistemul informatic al ANAF este aproape blocat
Sistemul informatic al ANAF...

Cu toate acestea, încă mai avem mult de lucru. România este, în continuare, pe ultimul loc în clasamentul DESI (European Union Digital Economy & Society Index), însă avem perspective considerabile de a schimba asta în următorii ani. Putem alege să privim acest lucru ca pe o oportunitate de creștere pentru România.

3. Există o deschidere mai mare a instituțiilor să meargă spre soluții digitale pentru a-și eficientiza procesele?

Bineînțeles. Începând cu 2020 a apărut această deschidere; firește, la început a fost motivată și de situațiile incerte în care ne-am găsit cu toții pe fondul pandemiei, dar avântul instituțional nu a încetinit după ce această criză a trecut. Și pană la urmă partea asta ne bucură cel mai mult, pentru că vedem progresul făcut la nivel național cât și la nivel local. Insist să avem optimism în legătură cu viitorul digitalizării, dar trebuie să fim realiști, pentru că acest progres semnificativ a fost pe fondul unei absențe destul de puternice a digitalizării în sectorul public înainte de anul 2020.

Citeste si:
Apple a facut o actualizare urgenta de software
Apple a facut o actualizare...

Punctul cel mai important este până la urmă începutul digitalizării din orice instituție publică, depășirea reticenței în a utiliza procedee și procese noi, o reticență și o piedică împotriva progresului destul de puternică. Când se depășește acest moment critic și când cei care lucrează zi de zi în mod digital ajung să aprecieze eficiența, atunci restul drumului către procese mai eficiente și mai digitalizate devine mult mai ușor.

Până când urnești carul, durează. După aceea e mai simplu, când roata se învârte.

4. Cât de ușor colaborați cu instituțiile care aleg să folosească soluția Regista?

Ușor. Până la urmă este o relație bazată pe încredere și noi zi de zi încercăm să livrăm profesionalism și excelență în relația cu clienții noștri.

Citeste si:
SRI recomanda celor care merg in concedii evitarea retelelor Wi-Fi
SRI recomanda celor care merg...

Da, noi venim în sprijinul lor cu o platformă software, este o unealtă care să simplifice viața cetățenilor și să îi ajute pe cei care lucrează zi de zi în administrația publică națională și locală. Revin puțin la reticența menționată mai devreme, care este o realitate până la urmă. Reticența aceasta se depășește treptat, cu fiecare implementare, cu fiecare training și webinar pe care echipa noastra îl face. Oamenii cu care am intrat în contact datorită implementării soluției Regista în instituțiile în care lucrează sau pe care le conduc sunt foarte dornici să învețe cum să folosească platforma noastră la capacitate maximă. Adaptarea la noua tehnologie digitală, prin intermediul aplicației Regista, se face treptat. După ce pragul acesta este depășit, relația se îmbunătățește, eficiența funcționarilor crește, iar noi, la Regista, bifăm încă o instituție publică pe harta digitalizării României, după perioada de aclimatizare.

Citeste si:
Stirea conform careia Mr. Bean ar fi murit este falsa
Atentie pe ce dati click!...

Și știm totuși că uneori mai apar situații dificile, dar echipa noastră păstrează o strânsă legătură cu clienții, astfel încât aceștia să primească răspunsuri rapide la întrebările pe care le au. Ne ajută și faptul că astfel de colaborări sunt orientate pe perioade mai lungi de timp, avem unii clienți care utilizează Regista de peste 6-7 ani, și astfel se creează o legătură mai puternică între angajații noștri și cei din instituții, ceea ce din nou, duce la un flux de lucru mult mai eficient.

5. Are Regista în plan să lanseze noi module în 2024?

Am avut lansări importante la final de 2023, semnătura electronică și validarea identității online, dar nici 2024 nu va trece fără să oferim module noi clienților din teritoriu. Momentan, calendarul nostru este încă flexibil, dar ne pregătim de module pentru Organizație, SCIM, cât și o îmbunătățire a produsului nostru de bază, pe care îl vom lansa sub o nouă formă, Registratura PRO.

Iar planurile noastre de viitor țin foarte mult de clienții noștri. Așa cum noi oferim informații și sugestii angajaților din instituțiile publice, primim totodată de la ei și feedback în privința funcționalităților disponibile. Avem în vedere și ce și-ar dori aceștia de la platforma Regista, astfel încât să pregătim module relevante - și module pe care ei sa le utilizeze - pentru desfășurarea eficientă a activităților din instituții.

6. Către ce alte tipuri de instituții doriți să vă orientați pentru colaborări?

Dacă la începutul lui 2022 UAT-urile (unități administrativ-teritoriale) reprezentau peste 95% dintre clienții Regista, în prezent, această pondere a scăzut la 75%, întrucât ne-am crescut numărul de clienți și ne-am extins foarte mult portofoliul pe zona de unități medicale și instituții de învățământ. Deja avem printre clienții Regista și alte categorii de instituții publice: ANAF, care are o arhitectură de lucru cu birouri în fiecare județ, DSVSA Argeș, câștigătorii de anul acesta la Gala Regista, la categoria “Cel mai important progres digital”, iar cu aceste exemple vreau să întăresc faptul că Regista înseamnă digitalizare și se aplică atât în sectorul public, dar și în cel privat unde, de asemenea, începem să facem pași. Încă de la început aplicația a fost gândită să funcționeze astfel, iar cu ajutorul tehnologiei Azure de la Microsoft, dispunem de un produs scalabil și sigur. Cu alte cuvinte, Regista este orientată spre a aduce îmbunătățiri în procesele de lucru pe partea de digitalizare și, în mod special, ne bucurăm să știm că, prin intermediul instituțiilor pe care noi le digitalizăm cu Regista, cetățenii se bucură de facilitățile unei Românii moderne, digitalizate.


Despre autor:


Ultima actualizare: 28 Martie 2024 - 03 : 03

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.