Traficul de marfuri prin porturile maritime Braila, Galati si Tulcea a coborat, in primul trimestru al acestui an, la jumatate din valoarea inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut, iar Administratia Porturilor Dunarii Maritime (APDM) a cerut ajutorul Guvernului.

"Avem o scadere drastica de trafic. In luna martie, traficul a fost de 50% fata de traficul preliminat si cel corespunzator mediei lunilor anului trecut. Avem un trafic la trimestru de 1,2 milioane de tone, fata de 3 milioane de tone, cat trebuia sa avem. Este traficul total pe APDM Galati, pe toate cele trei porturi: Braila, Galati si Tulcea cu porturile aferente, mai mici. Ca numar de nave, din 1.750 de nave cate ar fi trebuit sa intre, au intrat numai 645 de nave, din care 98 au fost nave maritime, iar 547 au fost nave fluviale", a declarat, joi, directorul APDM Galati, Mihai Ochialbescu.

Traficul a inregistrat o crestere in luna martie, insa nu semnificativa. "Imbucurator a fost faptul ca, in luna martie, traficul a crescut. Au intrat 45 de nave maritime si 235 de nave fluviale, iar ca tonaj s-au inregistrat 560.000 de tone, fata de 1 milion de tone, deci aproape jumatate din previziuni. Oricum, s-a mai miscat ceva si speram ca in viitor sa se miste si mai mult", a spus directorul APDM Galati.

In ciuda semnalelor pozitive inregistrate luna trecuta, oficialul a apreciat ca veniturile percepute armatorilor prin taxele de tranzit vor ramane la un nivel scazut in acest an, pe fondul crizei, asa ca lucarile de intretinere a porturilor ar putea stagna. Nici bugetul prognozat pentru anul in curs nu ajuta aici. "Este un buget destul de chinuit, 16 milioane de lei. Noi am cerut o crestere a veniturilor, dar nu cred ca va fi realizata. Fata de bugetul de anul trecut, cresterea solicitata a fost de aproximativ 5%, crestere care in mod normal trebuia sa rezulte in urma veniturilor incasate din traficul de marfuri in Porturile Galati, Braila si Tulcea cu tot cu Macin, Isaccea si Mahmudia. Dar Mahmudia e aproape inchis, combinatul intrand in acelasi regim de criza ca toate celelalte institutii", a spus Mihai Ochialbescu.

In conditiile reducerii traficului, solutia ar fi acordarea unui sprijin mai consistent din partea statului pentru conservarea infrastructurii portuare pana la depasirea crizei, a spus directorul APDM Galati. Institutia a si inaintat Ministerului Transporturilor si Infrastructurii solicitari scrise in acest sens.

"Am solicitat conducerii ministerului sa se gandeasca la o solutie prin care sa fie sustinute financiar porturile. (...) Daca ramanem in continuare cu veniturile pe care le avem, nu putem sa facem nici intretinerea senalului navigabil de intrare in port, nu putem sa rezolvam nici problema adancimilor in dane, nici intrarea in bazinele portuare si semnalizarea si e posibil ca, in foarte scurt timp, sa nu mai fim atat de competitivi ca port pe Dunare. Propunem ca, pentru revitalizarea zonei si atragerea traficului de marfa in zona Galati-Braila-Tulcea pe Dunarea maritima, pe o perioada de un an cel putin, toate taxele si tarifele sa fie zero, iar cheltuielile de intretinere a infrastructurii portuare sa fie suportate de stat", a incheiat directorul APDM Galati, Mihai Ochialbescu. Potrivit aceleiasi surse, institutia a trimis doua asemenea propuneri Ministerului Transporturilor: una in urma cu doua saptamani, iar alta saptamana aceasta.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.