Pe o piata a produselor si serviciilor invadata de nume care mai de care mai ciudate si greu de pronuntat, Anatoli Ciucurovschi, cunoscut ca fiind un membru important in sanul familiei Saatchi, vine cu solutia salvatoare. De cateva saptamani, in peisajul autohton creativ a aparut o noua agentie si odata cu ea un nou concept pe piata. Anatoli Ciucurovschi - Naming Agenty este prima agentie specializata in creatia de nume pentru produse si servicii de pe piata locala.

Cum v-a venit ideea infiintarii unei astfel de agentii?

Piata romaneasca sufera la capitolul nume pentru produse si servicii. Deci, cel putin teoretic, exista aceasta nevoie (acum e o certitudine si pot sa confirm ca exista si cerere).
Lucrand intr-o agentie multinationala m-am confruntat de foarte multe ori cu situatia in care numele erau deja create in departamentele de marketing ale clientilor, erau deja inregistrate si din punctul meu de vedere nu erau cel mai bine alese.

Noi ne incepeam munca de la un nume deja creat si aveam de cele mai multe ori de rezolvat probleme de branding la care nu s-ar fi ajuns daca numele ar fi fost create inainte de inceperea procesului de branding.
Cu alte cuvinte, inainte de inceperea procesului de branding, cea mai importanta decizie pe care trebuie s-o ia un om de business este alegerea unui nume foarte bun. Altfel, cheltuielile de promovare vor fi mari.

Pe categoriile aglomerate, si ma refer aici la clasele de bauturi alcoolice si produse alimentare, clientii se confruntau nu doar cu faptul de a crea un nume, ci mai ales cu faptul ca numele pe care le alegeau pentru produsele lor nu puteau fi protejate. Erau deja inregistrate la OSIM.
Exista apoi acea categorie de nume de companii sau de produse create de proprietarii business-ului, pornind de la numele copiilor sau nepotilor, iar acestia aveau credinta ca daca ei isi iubesc odraslele publicul-tinta va reactiona la fel. In Romania sunt mii de astfel de nume (compuse) care intampina mereu dificultati de memorare.

Pentru business-urile mari, dificultatea de memorare a numelui este insotita de cheltuieli mari de branding facute in van.

In timp, acest lucru poate avea repercusiuni asupra valorii de vanzare a brandului, indiferent de rezultatele financiare ale respectivei companii.

Sigur, m-am confruntat in timp cu situatia fericita in care clientul era constient ca un nou nume era treaba unei agentii de creatie... Dar aici intervenea problema: cine anume din agentia ta de advertising are competenta de a se ocupa de crearea de nume? Copywriterul. Pe ce se bazeaza? Are vreo metoda? Sau merge in continuare doar pe intuitie si pe faptul ca suna bine? Cine face cercetarea respectivului nume creat? Cum decurge acest proces?

Personal, sunt adeptul specializarii. Si daca am nevoie de consultanta intr-un alt domeniu decat specializarea mea, prefer sa platesc un serviciu profesionist, chiar daca mai stiu cate ceva despre acel lucru.
Asa ca, daca cineva are nevoie de un nume bun, ar fi cazul sa apeleze la o companie specializata.

Care au fost motivele pentru care ati ales sa parasiti Saatchi?

A parasi mi se pare un cuvant mult prea aspru pentru plecarea mea din Saatchi.

A fost mai degraba o trecere de la statutul de angajat la cel de angajator.

Saatchi ramane agentia mea de suflet, locul in care am invatat mult, am oferit mult si am primit mult. Dar sigur, exista o varsta la care daca simti ca ai ceva nou de spus, ceva diferit, e cazul s-o faci.

De ce ati ales ca agentia sa va poarte numele?

Sigur, lista de nume pentru propria agentie de naming a fost lunga.

Motivul numarul 1 pentru care am ales ca agentia sa-mi poarte numele este credinta ca namingul ca domeniu are nevoie de o persoana care sa-l promoveze. Dat fiind ca am dezvoltat o metoda proprie pentru crearea de nume pentru produse si servicii - (Metoda campurilor neurolingvistice™) - mi s-a parut firesc sa fiu eu cel care o promoveaza.

Din punct de vedere al namingului, ma pozitionez pe "raftul" agentiilor cu nume proprii cum sunt Saatchi, Leo Burnett, Ogilvy sau McCann. Un client care apeleaza la serviciile Anatoli Ciucurovschi - Naming Agency va simti ca lucreaza atat din punct de vedere strategic, cat si creativ cu o agentie adevarata, nu cu un butic de creatie. Adica va avea parte de o viziune, si nu de experimente.
Din punct de vedere al serviciilor, am creat o nisa proprie. Daca agentiile full service ofera de toate, eu mi-am declarat specializarea in crearea de nume pentru produse si servicii. Sigur, e greu sa refuzi un client multumit care doreste o campanie de branding. Dar acesta este subiectul unei alte discutii.

In cele din urma, alegerea numelui e o decizie strategica pe care mi-am asumat-o si pe care nu v-o pot dezvalui decat "off the record".

Ce servicii ofera Anatoli Ciucurovschi - Naming Agency?

Crearea de nume pentru produse si servicii; Strategie de naming; Analiza lingvistica (prin Metoda Campurilor Neurolingvistice™ - Metoda care urmareste mai multi itemi, printre care: impactul numelui asupra publicului sau tinta, memorabilitatea numelui creat, pozitionarea prin nume, pricing-ul prin nume, identitatea nume-produs, conotatiile numelui, asocierile create de noul nume, pronuntia acestuia, intelegerea numelui etc.); Cercetare de nume (Agentia noastra de naming face cercetari pentru limbile: romana, engleza, franceza, germana, italiana, rusa, spaniola, ebraica, sarba, croata, slovena, ceha, polona, bulgara, ucraineana, maghiara, turca si pentru orice alta limba in care produsul sau serviciul respectiv are o posibilitate de penetrare). Inregistrarea numelor create la OSIM; Creatie de slogan; Logo design; Packaging design; Branding; Consultanta de imagine.

Care este targetul vizat?

Publicul nostru tinta este reprezentat in principal de departamentele de marketing ale marilor companii de pe piata, de producatori si de constructorii de branduri. Acestia sunt primii interesati in a crea un nume de produs sau serviciu. Multi dintre ei au creat pana acum nume de nevoie sau din placere sau pentru ca pur si simplu nu aveau la cine sa apeleze sau nu stiau ca pot apela la o companie specializata in creatia de nume.

Care este motto-ul dupa care se ghideaza agentia?

O sa va spun o poveste testata pe sute de oameni.
"Undeva, pe lumea asta, exista doua femei. Pe una o cheama Isabel, iar pe cealalta Marghioala. Intrebarile la care va rugam sa raspundeti acum sunt:

1. Cine arata mai bine: Marghioala sau Isabel?
2. Care din cele doua castiga mai mult si traieste mai bine?"

Nu am intalnit pana acum niciun om care sa creada ca Marghioala arata mai bine sau castiga mai mult. Desi atat Marghioala cat si Isabel sunt personaje fictive, reprezentate de numele pe care le poarta. Imaginati-va ca la nivelul perceptiei acelasi lucru se poate intampla si cu doua produse numite A si B.
Asadar, prima agentie romaneasca specializata in crearea de nume pentru produse si servicii crede cu tarie ca NUMELE BUNE VAND MAI MULT!

Care au fost primii clienti si pentru ce tip de produse voiau sa ii ajutati in crearea numelor?

Firma de papetarie. Avea nevoie de crearea unui nume pentru un nou brand. Numele a fost creat. Mai urmeaza procesul de branding. Dat fiind ca noul brand nu a iesit inca pe piata, nu va pot divulga numele clientului.
Alti clienti: producator de vinuri, firma de training, firma de traduceri, producator de camasi, procesator de miere de albine, companie de materiale de constructii, universitate, cabinet de avocatura, cabinet stomatologic, companie de turism. Unele proiecte sunt finalizate, la altele se lucreaza. Pe masura ce numele vor iesi pe piata, vom vorbi si despre ele. Agentia este, totusi, in prima ei luna de existenta.

Cat costa, de exemplu, sa ma ajutati sa aleg un nume pentru o agentie de publicitate?

Depinde daca doar va ajut sau daca il creez efectiv.
Depinde daca prin publicitate intelegeti advertising sau PR.

Depinde daca firma a fost infiintata de un om de creatie sau de un om de client service. Atat unii, cat si altii sunt niste oameni creativi, colegii mei de breasla, si isi creeaza propriile nume. (Poate ca de aceea in Romania sunt sute de firme de advertising care au nume de tipul ".................... Advertising").
Firmele de publicitate nu prea apeleaza la colegii de breasla pentru a le crea nume.
De aceea imi e greu sa ma gandesc chiar si la un tarif promotional. Totusi, daca cineva doreste sa-si schimbe numele agentiei sau sa porneasca o agentie noua si are nevoie de un nume, il vom ajuta cu placere.

Dar pentru niste biscuiti?

Creatia unui nume poate costa intre 3.000 si 50.000 de euro, indiferent ca este vorba de biscuiti, ciocolata, apa, suc etc.

Dar, evident, acest lucru depinde de complexitatea proiectului, de zona geografica pentru care se creeaza numele, de cercetarea numelui, de limbile pentru care se face cercetarea.

Un nume care se adreseaza englezilor, spaniolilor, nemtilor, olandezilor, evreilor, rusilor costa evident mai mult decat un nume care este creat doar pentru Romania.
Limita superioara este atinsa mai ales atunci cand clientul doreste sa aiba pentru numele creat si un domeniu liber de tipul "nume.com".

Pretul se negociaza, evident, in functie de pachetul de servicii pe care il achizitioneaza clientul. Daca un client doreste, pe langa nume, realizarea logotipului, a ambalajului, a strategiei de branding, pachetul are un pret mai bun.

Ce investitii a necesitat deschiderea agentiei si care este profitul estimat pentru anul in curs?

Investitia este mare. Un spatiu care sa se potriveasca activitatii de agentie, standardelor acesteia si imaginii pe care vrem sa o promovam pe piata.

Oamenii specializati si toata infrastructura de care are nevoie un business ca sa poata functiona in parametri optimi: de la retea de calculatoare pana la un sistem eficient de comunicatii. Cea mai mare investitie este totusi timpul. Deschiderea agentiei inseamna o pregatire de mai bine de un an de zile.

E greu sa estimezi un profit din prima luna pentru primul an cand stii care iti sunt cheltuielile. Dar sigur ca mi-ar placea sa atingem cateva sute de mii de euro.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.