Piata romaneasca de retail va cunoaste nou nivel de dezvoltare din septembrie 2007, odata cu deschiderea primului power center.

Piata romaneasca de retail va cunoaste nou nivel de dezvoltare din septembrie 2007, odata cu deschiderea primului "power center." Conceptul, care se bucura de o popularitate crescuta in alte tari, este adus in Romania de compania romano-germana Terra Invest.

"Avand in vedere experienta noastra din anii trecuti in tari care au trecut printr-un fenomen de dezvoltare asemanator, cum ar fi Cehia si Ungaria, plecam de la premisa ca vor fi dezvoltate doua tipuri de complexuri comerciale cu amanuntul. Unul dintre acestea este asa numitul power-center. Acesta este un tip de complex comercial care poate fi realizat pe terenuri intre 10.000 si 20.000 mp, in toate orasele cu peste 35.000 locuitori. El are de obicei ca ancora un hypermarket sau magazine alimentare tip discounter, iar langa acesta sunt adusi chiriasi din branse diferite", spune Klaus Reisenauer, directorul general al companiei Terra Invest.

Prima investitie de acest gen, power center-ul Kaufland, se va concretiza in sectorul 3 al Capitalei, pe terenul de 3.5 hectare care gazduia odinioara fabrica de cosmetice Gerovital. Bulevardul Mihai Bravu, artera de circulatie pe care se afla locat noul centru, reprezinta una dintre cele mai importante rute din Bucuresti, datorita faptului ca majoritatea traficului est-vest si invers se concentreaza aici.

"Cea mai buna adaptare a conceptului <

> ar fi cea de parc comercial. Se bazeaza pe gasirea unui teren amplasat excelent in interiorul unui cartier, pe care se aduc 6-7 retaileri relevanti din domenii care ofera produse si servicii complementare", spune Luiza Moraru, managerul Departamentului de Retail al Eurisko, consultantul exclusiv pentru acest proiect.

O alta latura definitorie a conceptului este aceea ca el reprezinta un model functional intre un supermarket si mall. Diferenta fundamentala fata de alte centre de retail este ca aici toate constructiile sunt inchiriate pentru perioade lungi, neexistand posibilitatea achizitionarii lor. "Ceea ce trebuie subliniat este ca power center-ul se adreseaza unui public relativ restrans, si anume locuitorilor din cartierele adiacente", adauga Luiza Moraru.

Kaufland Power Center va fi construit din hale unietajate de retail, ale caror suprafete vor varia intre 100 si 3.000 mp. Cladirile vor acoperi un total de 14.000 mp. Discounterul Kaufland va fi ancora principala a acestui complex. Magazinul sau va acoperi 6,000 mp, la care se vor alatura un magazin de electrocasnice de 3,000 mp, un magazin de decoratiuni si cateva "outlet-uri" pentru colectiile firmelor de imbracaminte sI incaltaminte. Data fiind flexibilitatea conceptului, spatiile sunt inchiriate la diferite grade de finisare, in functie de planurile si cerintele chiriasului.

In cadrul acestei locatii se vor realiza aproximativ 300 locuri de parcare pentru clientii care merg la cumparaturi cu masina. "Ca si consultanti ai acestei dezvoltari, am urmarit sa aducem pe piata un produs nou, care sa se distinga in peisajul actual al retail-ului romanesc. Avand in vedere faptul ca ne adresam cartierelor din jurul Kaufland Power Center, mizam pe curiozitatea a 390.000 locuitori si suntem siguri ca cei mai multi vor deveni clienti", adauga Luiza Moraru.

Terra Invest are in plan continuarea acestui tip de investitie si, dupa spusele lui Klaus Reisenauer, au fost achizitionate deja peste 50 de terenuri in orase cu mai mult de 50.000 de locuitori. "Din experienta acumulata, sunt necesare trei criterii importante in ceea ce priveste dezvoltarea unui centru comercial, indiferent de tipul lui. Acestea sunt locatia, locatia si iarasi locatia! Nu se poate sublinia niciodata indeajuns cat de importanta este locatia pentru un centru comercial cu amanuntul, si, din acest motiv, toate complexurile noastre sunt situate in centrul oraselor, pentru a putea fi accesibile atat pietonilor, cat si celor cu masina, locatiile fiind prevazute cu suficiente locuri de parcare. Nu tinem cont de locatiile din afara orasului, urmand tendinta din Romania ca locuitorii sa mearga la cumparaturi in centru", spune Klaus Reisenauer.

Pe langa locatie, este foarte important un concept architectonic si functional bine gandit si realizat. In ceea ce priveste mixul de chiriasi, dezvoltatorul doreste sa atraga concerne internationale de notorietate si comercianti cu amanuntul regionali, care sunt deja cunoscuti si au clientela formata.

Firma Terra Invest a acumulat o experienta de doua decenii pe pietele din Germania, Austria, Cehia, Slovacia sau Ungaria, si a demarat activitatile din Romania in anul 2002. Ei au cumparat terenuri si dezvoltat complexuri comerciale in toata tara pentru clienti precum Kaufland, Plus sau Flanco.

La randul sau, Kaufland are planuri serioase la nivel national si a anuntat recent majorarea tintei de extindere de la 40, la 50 de magazine. Pana la sfarsitul anului, se vor inaugura unitati la Suceava, Baia Mare, Targu-Mures si Galati. Vor urma in viitorul apropiat Bistrita, Constanta, Hunedoara, Satu Mare, Targoviste si Zalau.

Principalele locatii vizate de Kaufland pentru deschiderea de magazine sunt orasele cu peste 150.000 de locuitori, suprafata de vanzare a hypermarketurilor variind intre 3.500 si 5.000 mp. Investitia medie intr-un magazin Kaufland este de 8-10 milioane de euro. Kaufland detine in Romania cinci magazine, la Bucuresti, Ramnicu Valcea, Ploiesti, Alba Iulia si Timisoara. Grupul Schwarz, din care face parte si Kaufland, are peste 166.000 de angajati, realizand in 2005 o cifra de afaceri de peste 40 miliarde euro.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.