Deficitul financiar si datoriile sint probleme cu care se confrunta mai toate echipele de fotbal din lume, nu numai cele romanesti. In timp ce la noi armate de economisti incearca gasirea unor metode de eludare a fiscului, in strainatate solutiile sint mult mai directe, eficiente si legale. Vinzarea numelui stadionului a inceput sa fie privita ca o afacere profitabila de foarte multe cluburi mari, ultima grupare care a renuntat la traditii fiind Borussia Dortmund.

Rebotezat pentru 5 milioane

De la 1 decembrie, celebrul Westfalenstadion al renanilor se numeste Signal Iduna Park, dupa numele unui grup de asigurari. Alte mari echipe, precum Arsenal Londra si Bayern München, si-au amanetat deja denumirile arenelor, "tunarii" urmind sa joace din sezonul viitor pe noul "Emirates Stadion", in timp ce bavarezii evolueaza deja pe "Allianz Arena". Highbury, dupa 93 de ani de functionalitate, intra in legenda, iar numele Olympiastadion ramine scris doar in statistici. Pentru cinci milioane de euro/an, si conducerea Benficai Lisabona este dispusa sa renunte la marca Estadio da Luz. "Botezul" arenelor este o idee nascuta in Statele Unite si pusa in aplicare in 1926, cind marca de chewing-gum Wrigley a dat numele sau stadionului echipei de baseball a orasului Chicago.

Marca americana

Citeste si:

In Europa interbelica existau Bayer Arena, la Leverkusen, si Philips Stadium, la Eindhoven, insa dezvoltarea acestor orase si a respectivelor echipe de fotbal se datoreaza aproape exclusiv fortei economice a concernului farmaceutic Bayer si profiturilor colosale ale lui Philips. Abia in anii ’80 a inceput ofensiva publicitara, iar in SUA televiziunile si-au rezervat exclusivitatea drepturilor de publicitate ale intilnirilor sportive. A fost momentul de explozie financiara in sport, care a generat si cumpararea numelor stadioanelor, astfel ca, azi, peste trei sferturi dintre echipele profesioniste de baseball si fotbal american joaca pe arene ce poarta numele unei marci.

Competitia corporatie

In ultimii ani, cluburile britanice si germane au adoptat aceasta practica, pionieratul apartinindu-i lui Bolton Wanderers, care in 1997 a acceptat ca al sau Burnden Park sa se numeasca Reebok Stadium. In Germania, unde factura pentru constructia si reconstructia stadioanelor de la CM 2006 se asteapta sa ajunga la 1,14 miliarde euro, "naming"-ul reprezinta o sursa financiara importanta. In restul Europei, fenomenul nu este inca foarte raspindit, marcile fiind in etapa in care dau nume diverselor intreceri: tenis (BCR Open Romania, Open Gaz de France, Porsche Tennis Grand Prix), golf (trofeul Lancôme) sau fotbal (Cupa Romaniei Samsung, Divizia A Bürger, Liga 1 Orange, din Franta, sau Jupiler League, din Belgia).