Roxana Balan, project manager al biroului Cannes Lions Romania, a spus, intr-un interviu acordat NewsIn, ca reprezentantii Romaniei din publicitate au propus, de-a lungul timpului, introducerea in competitiile de la Cannes si Eurobest a unor sectiuni care sa sprijine si sa ajute dinamica locala.
Ambasadorii festivalului de publicitate Cannes in Romania au anuntat recent inceperea celei de-a cincea editii a "Scolii de gandire creativa", denumita si "Gradinita".

Scoala Alternativa de Gandire Creativa, "Gradinta", reprezinta o instanta educativa care ofera anual aproape 30 de burse de studiu la festivalurile de elita ale comunicatorilor globali (vezi Cannes Lions) si care isi pregateste studentii in conformitate cu ultimele tendinte internationale.

Anul 2008 aduce mai multe elemente noi, care se adauga structurii deja existente - ateliere, catedre noi si platforma de elita "Masters of the Craft" dedicata tutorilor internationali. Una dintre catedrele aparute inca de anul trecut, este cea de Design, care vine acum in intampinarea proaspetei categorii a festivalului Eurobest, denumita tot Design, si care va fi inclusa in competitia din acest an la propunerea ambasadorilor Cannes Lions in Romania. La festivalul de la Cannes, aceasta categorie a fost inclusa in premiera la ultima editie, care a avut loc in vara acestui an.

Festivalul de publicitate Eurobest, care va avea loc intre 1 si 3 decembrie la Stockholm, este organizat, ca si Cannes Lions si Dubay Lynx, de IAF/EMAP si este orientat exclusiv catre problematica publicitatii europene. La aceasta editie, competitia va avea pentru prima oara in componenta juriului doi publicitari romani, pe Razvan Capanescu de la Publicis si pe Corina Bernschutz de la Leo Burnett.

Reporter NewsIn: Ce legatura exista intre proaspata categorie de Design de la Eurobest si catedra de Design din cadrul Gradinitei?

  • Roxana Balan: Catedra noastra de design a fost lansata anul trecut sub patronajul unei reviste prestigioase - "Caesar" - un etalon pentru cunoscatori. La Cannes, sectiunea de design a aparut abia in vara, iar la Eurobest isi va cunoaste debutul in aceasta iarna. Suntem, cu alte cuvinte, la zi. Legatura vine cumva din propunerea noastra de a include brandingul in circuitul competitional al festivalurilor patronate de Emap, care s-a realizat sub chipul sectiunii de Design.

R: La ce se refera nou aparuta categorie Design de la Eurobest si ce premiaza ea?

  • R. Balan: Exista mai multe subsectiuni din care nu lipsesc cele referitoare la packaging, la design de produs, design de obiect cu finalitate comerciala sau identitati. Daca am vrea sa folosim un reper local, am spune ca este o categorie de branding, care merge dincolo de constructia de logo.

R: Ce anume va include cursul de Design din cadrul Gradinitei?

  • R.Balan: La cea de-a cincea editie a scolii ( 2008-2009) vom avea un profesor dedicat pentru aceasta sectiune care vizeaza design de obiect in spirit corporate, ambient si branding. Profesorul este el insusi designer si arhitect, cu proiecte extrem de variate la activ - de la design de yacht la design de jucarii si scenografie, nimic nu i-a fost strain. E la curent cu circuitul competitional in domeniu si cum scoala e o poveste unde competitia si ierarhia bazata pe talent fac parte din ADN, lucrurile nu vor merge altfel decat foarte bine.

R: Exista o piata considerabila in Romania care sa participe in competitie la aceasta categorie?

  • R. Balan: Piata de comunicare din Romania a cunoscut o dinamica extraordinara. In anul 1998, cand am explorat pentru prima data Cannes-ul, la noi abia se faceau adaptari, iar la ei, premiile se dadeau pentru spoturi unde economia de mijloace era generatoare de emotie. La zece ani distanta, Romania are cel mai mare numar de studenti prezenti la Cannes si deja un Silver Lion la media.In design, cred ca lucrurile vor merge intr-o dinamica inca si mai alerta, pentru ca toate drumurile care duc in directia aceasta au fost deja destelenite. Avem profesori de design interesanti, exista o piata care cere evadare din rutina comunicarii clasice, generand un teren fabulos pentru aceasta disciplina care impaca esteticul cu functionalul.Exista multi tineri creatori care sunt incurajati sa iasa din cochilie si inclusiv corporatiile rezoneaza la tema.

Coca-Cola, atunci cand si-a schimbat design-ul sticlelor, a facut un eveniment fabulos, invitand tinerii designeri sa brodeze o poveste personala in jurul sticlei-clepsidra, un clasic de 100 de ani. Renault si-a deschis un centru de design in vara aceasta, in Romania, iar Arctic a sustinut un concurs de gen. Pe scurt, interes exista si simpla prezenta a acestei catedre va sprijini curentul "pro-design" in formare.

R: Cum functioneaza sistemul de lucru al organizatorilor festivalurilor Cannes si Eurobest?

  • R.Balan: In fiecare toamna, la Londra, toti ambasadorii festivalului se reunesc pentru cateva zile, intr-o formula conceputa sa fie generatoare de idei, dar si de critici constructive. Noi suntem de aproape cinci ani in relatie directa cu organizatorii festivalului Cannes Lions si pot sa garantez un lucru - au un sistem fabulos, in care eficienta si calitatea ideii iti permit sa avansezi si sa devii un partener de dialog. Nu este un miracol ca multe dintre ideile propuse de noi au fost implementate, este pur si simplu rezultatul unui sistem. Oamenii sunt deschisi sugestiilor, pe unele le pastreaza, la altele reflecteaza mai multi ani, iar castigatoarele se implementeaza de indata ce s-a incheiat intalnirea anuala de la Londra.

R: Care au fost pasii urmati de voi in vederea includerii categoriei Design in concurs? Exista si alte categorii pe care voi le-ati propus organizatorilor?

  • R. Balan: De-a lungul timpului, ca reprezentanti ai Romaniei, am propus introducerea in competitie a unor sectiuni care pot sprijini dinamica locala. A fost vorba, pe de o parte, despre o zona special dedicata studentilor si un fee ceva mai accesibil - recomandare deja implementata. Am mai recomandat, pe de alta parte, introducerea Brandingului si a PR-ului, ca discipline in concurs. In cele din urma, sectiunea de Branding s-a numit Design, si cuprinde, pe langa lucrurile la care ne gandeam noi si care tineau de logo-uri, identitati vizuale si pozitionari si alte sub-sectiuni pe care le-am mentionat deja - design de obiect / packaging.
Lobby pentru introducerea sectiunii de PR facem de cativa ani, piata de PR din Romania pare mai pregatita pentru competitii internationale de anvergura. In timp s-au coalizat cu noi si ambasadorii altor tari cu vibratie pentru disciplina relatiilor publice si speram sa avem in curand vesti bune si in acest sens.

R: Exista si alte categorii ale festivalului incluse in competitie ca urmare a lobby-ului facut de alti ambasadori?

  • R. Balan: In general, organizatorii festivalului tin cont de propunerile si ideile venite din "retea". Cand noi am propus o zona dedicata si un fee mai accesibil pentru studenti, presedintele festivalului a realizat ca studentii sunt o tentatie pentru multi dintre seniorii care nu ar rezona neaparat la statutul de lector pe scena pentru delegati. Asa a aparut zona de studiu individual pentru studenti, care au, pe alocuri, speakeri diferiti de restul delegatilor. Ambasadorul Turciei a propus ca Eurobest sa fie un festival nomad si in fiecare an sa fie organizat in alta tara, idee care deja este implementata, odata cu nominalizarea Suediei, ca locatie pentru eveniment. De la ambasadorul SUA a venit propunerea reorganizarii sectiunii Titanium, care astazi include subdivizia campaniilor integrate.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.