Comisarul UE pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, a anuntat ieri rezultatele investigatiei desfasurate pe intreg teritoriul UE asupra site-urilor internet care ofera servicii pentru telefoane mobile, de tipul tonurilor de apel si al fondurilor de ecran.

Ancheta, care a avut ca obiect 588 de site-uri internet din cele 27 de state membre, Norvegia si Islanda, aconstatat ca 80% dintre site-urile verificate trebuie sa fie investigate in continuare sub suspiciunea de incalcare a normelor UE de protectie a consumatorilor. Potrivit declaratiilor comisarului european, citate de NewsIn, numarul total al site-urilor pentru care este necesara continuarea investigatiilor este 466, iar cel al cazurilor in care s-ar impune cooperarea transfrontaliera de 76.

Mai grav este ca 50% dintre site-urile verificate aveau ca public tinta copiii, acestea folosind personaje de desene animate sau de televiziune foarte cunoscute sau pentru vizionarea carora se impunea consimtamant parental.

In alta ordine de idei, aproximativ jumatate dintre site-urile verificate prezentau nereguli legate de informatia cu privire la pretul ofertei, taxele si onorariile asociate, care nu erau indicate cu claritate sau nu se face deloc referire la ele (consumatorul era informat in momentul primirii facturii serviciilor telefonice)". "Preturile nu includ toate taxele, in cazul unui abonament, iar cuvantul «abonament» nu este mentionat cu claritate sau nu este clara perioada de abonare", a sustinut comisarul.
"Gratuit"... ca parte dintr-un contract

In ceea ce priveste incalcarea Directivei UE privind comertul electronic, anchetatorii au constatat ca peste 70% dintre site-urile verificate nu contineau o parte din informatia necesara pentru contactarea comerciantului - numele comerciantului, adresa geografica sau detaliile de contact nu erau complete (399 site-uri din 558).

De altfel, mai mult de 60% dintre site-uri prezentau informatiile intr-o modalitate inselatoare, datele de contact nefiind disponibile pe site sau erau ascunse in texte scrise cu caractere mici si greu de gasit. Se prezinta bunuri si servicii drept "gratuite", dar consumatorul este inselat si afla mai tarziu ca exista taxe sau ca bunurile si serviciile respective sunt oferite ca parte a unui contract.

"Aceasta actiune la nivel european este raspunsul direct la sute de plangeri primite de catre autoritatile nationale din partea consumatorilor. Mult prea multi oameni cad victime surprizelor costisitoare constituite de costurile suplimentare misterioase, taxele si abonamentele la tonuri de apel, despre care afla pentru prima data numai atunci cand vad factura pentru telefonul mobil. Se vor intreprinde actiuni la nivel european pentru gasirea tuturor acestor comercianti. Dar trebuie sa transmitem un mesaj clar in special adolescentilor si copiilor - fiti atenti! Totul e in literele mici! Sunt multi comercianti cu buna reputatie pe aceasta piata, dar pentru a cumpara aceste servicii in siguranta verificati de fiecare data conditiile inscrise in format mic si asigurati-va ca nu va angajati la mai mult decat va doriti de fapt", a adaugat Kuneva.

Verificarea minutioasa este un nou tip de investigatie si actiune de aplicare a legii la nivel UE. Statele membre executa verificari simultane, coordonate ale site-urilor internet pentru a constata eventuale incalcari ale legislatiei de protectie a consumatorilor intr-un anumit sector. Operatorii la care s-au constatat potentiale nereguli sunt contactati si li se cere sa isi clarifice pozitia si/sau sa ia masuri de remediere a situatiei. Aceasta verificare s-a concentrat pe trei tipuri de practici din sectorul serviciilor pentru telefonia mobila care aduc atingere drepturilor consumatorilor (informatii neclare cu privire la pretul ofertei, informatii neclare cu privire la comerciant, reclama inselatoare).

Societatile comerciale vor fi contactate de catre autoritatile nationale si li se va cere sa clarifice sau sa corecteze problemele identificate. Daca aceasta cerere nu este dusa la indeplinire, urmarea poate fi o actiune legala care sa duca mai departe la amenzi sau la inchiderea site-urilor respective. Pentru cazurile transfrontaliere, autoritatile nationale lucreaza cu colegii din alte autoritati UE. Autoritatile sunt chemate sa raporteze cu privire la progresele inregistrate in prima jumatate a lui 2009.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.