Luati de la cei bogati si dati celor saraci, pare sa fie moto-ul actualei conduceri a Uniunii Europene vizavi de redirectionarea fondurilor regionale catre cele mai sarace state membre.

Presedintia Uniunii Europene, detinuta in prezent de Luxembourg, a propus, saptamana trecuta, reducerea bugetului pentru perioada 2007-2013 si redirectionarea fondurilor regionale catre cele mai sarace state membre. Ministrul de externe al Luxembourgului, Jean Asselborn, si-a informat omologii ca nivelul propus de Comisia Europeana pentru cheltuielile pe termen lung ar trebui redus, pentru ca guvernele ce se afla in prezent in disputa sa poata ajunge la o intelegere la termenul stabilit pentru luna iunie.

Atentie sporita acordata statelor foste comuniste

"Presedintia, desi nu prezinta nici o suma in prezent, este constienta ca ajungerea la un echilibru va duce, inevitabil, la reducerea fiecarei categorii de cheltuieli", au afirmat, recent, intr-o scrisoare, oficialii europeni. Ministrii de externe din UE vor discuta, astazi, planul cheltuielilor, insa nu vor preciza valoarea bugetului viitor pana dupa referendumurile organizate de Franta si Olanda, pe 29 mai, respectiv 1 iunie, privind adoptarea Constitutiei europene. Asselborn a declarat ca membrii cei mai saraci ai UE, statele foste comuniste, ar trebui sa fie afectati cel mai putin de diminuarea cheltuielilor, iar fondurile suplimentare sa le fie alocate. "Abordarea presedintiei se bazeaza pe principiul solidaritatii, scopul fiind concentrarea resurselor catre cei care au cea mai mare nevoie de ele", se arata in aceeasi scrisoare.

Spania, Portugalia si Italia - cele mai afectate

Restructurarea bugetului ar putea afecta membrii mai vechi, precum Spania, Portugalia si Italia, care au beneficiat de ajutoarele europene, dar care au depasit, din punct de vedere statistic, statutul de tara saraca dupa extinderea de anul trecut a Uniunii Europene. Comisia a propus majorarea cheltuielilor pentru 2007-2013 la 1,14% din PNB, echivalentul a 930 miliarde de euro (1,214 miliarde de dolari), fata de nivelul actual de 1% din PNB. Principalele state platitoare, respectiv Austria, Marea Britanie, Franta, Germania, Olanda si Suedia, au cerut mentinerea nivelului cheltuielilor la 1%, precizand ca nu este cel mai prielnic moment pentru majorarea acestora, intrucat guvernele se confrunta cu deficite bugetare majore. Unul dintre oficialii Comisiei, care a dorit sa-si pastreze anonimatul, a declarat, recent, ca, cel mai probabil, demnitarii vor adopta o solutie de compromis, de aproximativ 1,07% din PNB.

Citeste si:

Romania si Bulgaria ar putea fi avantajate

Propunerea Luxembourgului de redirectionare a ajutoarelor catre statele cele mai sarace si de reducere a cheltuielilor va putea fi pusa in practica prin schimbarea plafonului maxim al sumei ce poate fi alocata unui stat. In prezent, acesta este de 4% din Produsul Intern Brut (PIB) al tarii. Oficialii UE doresc sa mentina acest prag doar pentru statele cu PNB pe cap de locuitor situat la mai putin de 40% din media europeana. Aceasta prevedere ar putea include si Romania si Bulgaria.

Plafonul ar putea fi de 3,9% din PIB pentru Polonia, Letonia si Lituania, al caror PNB pe cap de locuitor este de 40-45% din media UE. "Limita maxima se va reduce cu 0,1% din PIB pentru fiecare majorare de 5% din PNB pe cap de locuitor, comparativ cu media europana", au aratat oficialii in scrisoare.

Potrivit propunerilor Comisiei, ajutorul regional s-ar putea situa, in perioada 2007-2013, la aproximativ 336 miliarde de euro, iar ajutorul acordat gospodariilor rurale, la circa 400 miliarde de euro.

Reprezentantii Luxembourgului au aratat astfel ca ajutorul acordat producatorilor agricoli nu ar trebui redus pana in 2013, termen convenit de oficialii UE in 2002, desi anumite state, cum ar fi Marea Britanie, ar dori reexaminarea intelegerii.