"Cu exceptia Poloniei si a Bulgariei, unde lucrurile incep acum sa se schimbe, la nivelul Europei Centrale si de Est numarul de banci mari s-a diminuat ca urmare a fuziunilor si achizitiilor", a declarat Alexander Zeh, sef al echipei de cercetare a pietei financiare din Europa Centrala si de Est din cadrul GfK.
ntat de GfK Romania are ca punct de referinta aspectele economice din Austria, unde incepand cu 1995 s-a observat un fenomen de concentrare a cotelor de piata, ca urmare a proceselor de fuziune ale bancilor mari.

In 1995, piata austriaca era impartita intre sapte banci mari, iar anul trecut clientii de produse bancare aveau doar patru oferte de institutii bancare mari. In prezent, piata din Austria este dominata de bancile Erste Bank Sparkassen (rezultata in urma fuziunii Erste cu Sparkassen), Bawag-Psk, BA-CA (din fuziunea Bank Austria cu Creditanstalt) si Raiffeisen.

In schimb, pe piata din Romania activeaza circa 29 de banci, 2 institutii de economisire si creditare pentru locuinte si 13 sucursale ale institutiilor de credit din alte state membre ale Uniunii Europene.
Potrivit cercetarii efectuate de Gfk Romania, la sfarsitul anului trecut, circa 45% din populatia tarii era bancarizata, adica avea o relatie cu cel putin o banca. Spre comparatie, in Germania si Austria peste 98% din populatie apeleaza la serviciile bancilor.

Citeste si:

Totodata, piata austriaca este stabila si conservatoare, astfel incat probabilitatea ca un client sa isi schimbe banca principala in urmatoarele luni este de numai 1%, in timp ce 92% din austrieci nu iau in calcul migrarea catre serviciile altor banci.

Pentru o banca, costurile pentru a castiga un client nou sunt de aproximativ sase ori mai mari decat pentru a pastra un client curent.

Studiul GfK arata ca 89% dintre romani nu vor schimba banca principala in urmatorul an, in timp ce pentru doar 9% iau in calcul aceasta posibilitate, iar 2% considera foarte probabila o migrare.
GfK Romania a realizat circa 6.000 de interviuri anual pentru cercetarea pietei financiare si a gradului de penetrare a produselor bancare.