"Le Monde" comenteaza ca acest conflict salarial este o premiera in Europa ce scoate in evidenta exasperarea unor oameni in fata dispariatilor salariale. "Un muncitor francez castiga de cinci ori mai mult decat un muncitor roman ", scrie publicata citata. Intrarea, in ianuarie 2007, a Romaniei in Europa largita a intarit vointa muncitorilor romani de a nu mai fi considerati europeni de categoria a doua.

Cu toate acestea, comenteaza revista germana "Der Spiegel", desi greva declansata de mii de muncitori de la filiala romana a grupului Renault ar putea compromite productia, nu s-ar putea spune ca muncitorii sunt cei care ''au asul in mana''. In opinia jurnalistilor straini, asul s-ar afla in maneca grupului Renault din simplul motiv ca acesta poate cauta tari cu mana de lucru mai ieftina decat Romania.

Nu intamplator, conducerea agita spectrul amenintarii cu noi proiecte de implantare ale Loganu-ului in India, Rusia sau Maroc, pentru a-i descuraja pe salariatii romani sa-si continue miscarea revendicativa. "Der Spigel" scrie ca greva de la Dacia este monitorizata cu atentie si de alti producatori de automobile care vizeaza productia pe piata externa. Publicatiile straine noteaza ca, aceasta greva reaminteste ca, intr-o Europa largita, solidaritatea sindicala asupra chestiunii salariale in tarile nou aderate nu poate fi in contradictie cu viitorul locurilor de munca din Europa occidentala.

Citeste si:

Din 24 martie, salariatii uzinei Dacia din Romania au intrat in greva generala in urma esecului negocierilor salariale anuale. Principalul punct de dezacord intre conducere si Sindicatul Automobile Dacia (SAD) se refera la salarii: SAD cere o majorare a veniturilor pentru salariati de 147 de euro, in conditiile in care salariul mediu lunar al muncitorilor este intre 250 si 300 de euro. Conducerea, la randul sau, a propus o crestere de 42 de euro si a decis sa intenteze o actiune in justitie de contestare a caracterului legal al grevei, incercand sa discrediteze miscarea, urmata, totusi, de cei 7.500 de muncitori ai fabricii din Pitesti, noteaza Emmanuel Couvreur in editorialul sau publicat de ziarul "Le Monde" si consultat de Rompres.

Acest conflict salarial constituie o premiera in Europa. El exprima o revendicare esentiala de justitie sociala la scara europeana: salariatii romani vor sa fie recunoscuti la justa lor valoare. Conflictul de la Dacia scoate in evidenta exasperarea lor in fata disparitatilor salariale.

Editorialistul aminteste ca, un muncitor francez castiga de cinci ori mai mult decat un muncitor roman. In opinia sa, dincolo de revendicarea salariala in sine, determinarea grevistilor romani ilustreaza vointa unei recunoasteri depline a lor in cadrul sistemului industrial al Grupului Renault si a calitatii lor de cetateni europeni, noteaza autorul.