„Ford va trebui sa inapoieze aproximativ 27 milioane de euro, suma ce reprezinta ajutorul de stat primit din partea autoritatilor romane in procesul de privatizare a companiei Automobile Craiova. Romania trebuie sa recupereze aceasta suma in cel mult patru luni. Decizia privind Automobile Craiova urmeaza sa fie luata la reuniunea saptamanala a Comisiei Europene“, au afirmat surse europene, citate de Gardianul.

Astfel ca, Ford Motor va plati in plus fata de cele 57 de milioane de euro o suma de aproape 27 de milioane de euro, suma ce reprezinta ajutor de stat din partea autoritatilor romane care trebuie returnat, suma achitata pentru uzina de la Craiova majorandu-se la 84 de milioane de euro, informeaza Ziarul Financiar.

Decizia urmeaza sa fie luata azi, la reuniunea saptamanala a Comisiei Europene. Conform Gandul, compania americana nu vrea sa renunte la preluarea Automobile Craiova, indiferent de decizia de azi. Comisia Europeana a cerut Romaniei sa suspende orice subventii, ilegale pana la finalizarea investigatiei.

Ancheta privind investitia Ford in Romania, declansata de Comisia Europeana (CE) la sfarsitul anului trecut, era asteptata cu un raspuns pozitiv in privinta ajutoarelor de stat acordate concernului american, astfel ca ultimele vesti de la Bruxelles cutremura planurile de productie de la Craiova.

Si asta pentru ca, desi finalizarea verificarilor facute de comisia de ancheta era asteptata pana la sfarsitul lunii viitoare, Comisia Europeana avea deja pregatit raspunsul pentru autoritatile de la Bucuresti inca de ieri.

Termenul limita pana la care Ford trebuie sa inapoieze banii statului este de patru luni de la anuntarea deciziei Comisiei, dupa primele doua luni Romania trebuind sa comunice la Bruxelles stadiul recuperarii sumei mentionate.

Citeste si:

Comisia de privatizare este rezervata
In timp ce toate canalele media anuntau decizia negativa luata de CE in cazul Ford, la Bucuresti autoritatile direct implicate in procesul de privatizare a uzinelor auto nu s-au grabit sa reactioneze. Singurele declaratii pe care atat AVAS, cat si reprezentantii legali ai companiei americane s-au multumit sa le ofere publicitatii denota o atitudine rezervata pana la prezentarea deciziei pe cale oficiala de la Bruxelles.

"Comisia de privatizare a S.C. Automobile S.A. Craiova asteapta comunicarea deciziei Comisiei Europene in cursul zilei de maine, 27 februarie 2008. Comisia de privatizare isi exprima convingerea ca decizia CE va permite, in cel mai scurt timp posibil, inceperea activitatii Ford la Craiova. Reprezentantii Comisiei de privatizare si ai Ford vor face declaratii pe acest subiect in cursul zilei de maine (n.r. - azi), dupa comunicarea oficiala a Comisiei Europene", se preciza in comunicatul ofocial al AVAS.

Nici reprezentantii Ford nu vin cu declaratii complexe. "Reprezentantii Ford spera sa primeasca decizia CE in cursul zilei de maine (n.r. - azi). Acestia se declara optimisti ca decizia executivului european va permite inceperea operatiunii Ford la Craiova cat mai curand", arata comunicatul oficial transmis ziarului Adevarul.

Evaluarea Comisiei Europene privind posibila acordare de ajutoare de stat la privatizarea Automobile Craiova s-a realizat din doua perspective – ajutor de restructurare si ajutor regional. Explicatia analizei Comisiei este ca, in momentul privatizarii uzinei de la Craiova, autoritatile romane nu au informat oficialii europeni in legatura cu ajutoarele ce urmau sa fie acordate companiei Ford, asa cum prevad procedurile comunitare. In schimb, au fost notificate, in decembrie 2007, ajotoarele regionale, pentru care Comisia ar putea lua o decizie favorabila cel tarziu in luna martie.

Decizia oficiala a Comisiei Europene va fi comunicata statului roman maine la reuniunea saptamanala a Comisiei Europene. Oficialii Ford nu au dorit sa comenteze.