Din ce in ce mai multi romani cu spirit antreprenorial prefera sa faca bani cumparand afaceri „la cheie“, in sistem de franciza. Astfel, numarul de francize existente pe piata autohtona a atins anul trecut cifra de 363 de afaceri, a declarat Razvan Blid, directorul general al firmei de consultanta CHR Consulting.

Cele mai cautate francize sunt cele din retail, urmate de servicii si productie. In functie de domeniu, informeaza Gardianul, deschiderea unei francize presupune o investitie medie de 100.000-150.000 euro, dar poate ajunge pana la aproximativ doua milioane de euro, exemplu fiind dezvoltarea retelei de restaurante fast-food Burger King. Francizele cu cea mai mare dezvoltare in Romania sunt lantul de patiserii Fornetti (700 de unitati), Rodipet - 630 de chioscuri, si distribuitorul de instalatii tehnice si sanitare Romstal - 125 de magazine.

Cele mai ieftine francize sunt in domeniul alimentatiei, unde cu 5.000 de euro si un spatiu de 8-12 metri patrati va puteti deschide, in cel mult doua luni, un laborator de facut gogosi, pateuri sau pizza.

Potrivit Evenimentul Zilei, afacerile “la cheie” vor creste cu peste 20% in acest an, de la 1,23 miliarde de euro anul trecut, dupa cum a estimat Razvan Blid, ieri, in conferinta de lansare a expozitiei RoFrancize.

Citeste si:

Numarul de francize care operau la finele lui 2007 pe piata autohtona este de 363, din care cea mai mare parte (235) sunt din domeniul distributiei si retailului: moda, accesorii, cosmetice si produse electronice.

Anul acesta va intra pe piata Burger King, principalul competitor international al McDonald’s. Se vor dezolta in sistem franciza si marcile romanesti Ana Pan (paine si produse de patiserie) si Twister, parte a distribuitorului IT&C Tornado Sistems, dezvaluie reprezentantul Asociatiei Retelelor de Francize.

Desi nu ne prezentam favorabil in topul spatiului de retail, aceasta afacere reprezinta unul dintre cele mai dinamice domenii de pe piata autohtona. Romania se claseaza pe locul noua intr-un top de profil cu 26 de metri patrati-spatiu de retail la o mie de locuitori. O pozitie nu tocmai laudabila, daca tinem cont de faptul ca in Cehia, la mia de locuitori revin nu mai putin de 146 de metri patrati de spatii comerciale, in timp ce Ungaria detine 110 metri patrati la mia de locuitori. Cu toate acestea, "segmentul de retail reprezinta cel mai dinamic sector de pe piata dezvoltatorilor. Investitiile dezvoltatorilor au totalizat anul trecut 1,67 miliarde de euro, iar spatiile comerciale au un aport de 54 de procente din aceasta suma", a declarat Felicia Vasiu, un cunoscut analist imobiliar timisorean. Curentul ofera drept exemplu al amplorii extinderii sectorului de retail, dezvoltarea unui centru comercial de peste 33.000 de metri patrati, cu o investitie de peste 294 milioane de euro, in centrul Aradului. Termenul de finalizare a proiectului a fost stabilit pentru anul 2010.