Trei familii dintr-o suta (3,4%) si-au cumparat anul trecut "plasme sau televizoare cu cristale lichide (LCD-uri) si, daca estimarile pietei se vor adeveri, cifra se va dubla in 2008. Piata televizoarelor cu plasma si LCD din Romania se va dubla in acest an si va ajunge la 500.000 de unitati vandute", spun reprezentantii marilor retaileri din domeniu, dupa ce in cursul anului trecut au fost vandute 250.000 de unitati.

Alaturi de "clasicele" televizoare cu tub si de sistemele audio-video, plasmele si LCD-urile alcatuiesc asa-numitul segment de "electronice negre" si controleaza mai mult de o treime (35%) din valoarea pietei totale de electronice, electrocasnice si echipamente IT&C vandute in retail. Vanzarile de echipamente IT&C reprezinta 25% din aceasta piata, iar asa-umitele "electrocasnice" albe, segment care include masinile de spalat, aragazurile, frigiderele, reprezinta restul de 40%.
Conform estimarilor companiilor Altex, Domo si Flamingo, care controleaza impreuna aproape doua treimi (65%) din aceasta piata, vanzarile de electronice si electrocasnice de anul trecut au atins un miliard de euro, in crestere cu 17,6% fata de rezultatul anului 2006, de la 850 milioane euro.
Cresterea se datoreaza in primul rand exploziei segmentului de LCD-uri, plasme si produse de ultima generatie, care au inregistrat rate de crestere ale vanzarilor de pana la trei ori peste ritmul pietei, estimat in medie la 20%, spun reprezentantii industriei.

Vanzari stimulate de ieftiniri
Romania importa toate produsele de varf ale industriei aparaturii video. Statistica nu ofera insa cifre punctuale privind importurile de plasme sau LCD-uri, ci totalul importurilor de produse electronice video si audio. In primele noua luni din 2007 importurile de radiouri, televizoare, plasme, LCD-uri, sisteme audio-video au atins cifra de 322,4 milioane euro, arata datele Institutului National de Statistica. In mod evident, eliminarea taxei vamale pentru importurile de produse electronice din UE de la 1 ianuarie 2007, alaturi de reducerea acesteia cu 20%, pana la 14%, pentru importurile din spatiul extracomunitar au avut ca efect ieftinirea acestor produse, care au devenit accesibile pentru romani. Acestui avantaj i s-au adaugat reducerile succesive de preturi practicate de marii producatori mondiali, promotiile sustinute de comercianti, dar si strategia de relaxare a creditarii, care a usurat accesul la imprumuturi pentru consum.

BNR scumpeste creditele de consum
Acest ultim avantaj ar putea fi anulat de ultimele decizii ale Bancii Nationale a Romaniei (BNR), care pare dispusa sa franeze creditarea care stimuleaza importurile. Banca centrala a majorat succesiv dobanda de politica monetara, pana la un nivel anual de 9%, ceea ce va scumpi creditele acordate de banci. In plus, si companiile nebancare de creditare vor fi obligate sa blocheze o parte din banii rulati, sub forma provizioanelor, astfel incat sunt mari sanse ca asa-numitele "credite cu buletinul" sa se scumpeasca. Or, magazinele traditionale vand mai mult pe credit, in timp ce cumparaturile "cu banii jos", adica fie cu cash, fie cu mijloace electronice de plata, se fac mai mult in magazinele online, a explicat Dan Calugareanu, CEO al magazinului online www.magazinultau.ro si fondator al Alliance Computers.