Raportul pe luna octombrie emis de consultantul angajat de Compania de Autostrazi pentru supervizarea proiectului autostrazii Transilvania, firma franceza Scetauroute, indica deficiente grave ale disciplinei financiare si calitatii lucrarilor efectuate de firma americana Bechtel la cel mai costisitor proiect de infrastructura angajat de stat dupa 1990.

Date furnizate in premiera de ziarul Cotidianul in vara anului trecut arata ca statul va plati pentru autostrada peste 10 milioane de euro pe kilometru (peste 5 miliarde de euro pentru aproximativ 400 de kilometri de autostrada), in conditiile in care pentru alte proiecte, cum ar fi Autostrada Soarelui, s-au platit 2-3 milioane euro pe kilometru.

Raportul este structurat pe mai multe capitole: calitatea lucrarilor, aspecte financiare, probleme de remediat, progrese, personal etc. Una dintre problemele sesizate este modificarea repetata a proiectului din proprie initiativa de catre Bechtel, in absenta oricaror aprobari din partea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Deseori, potrivit raportului, Bechtel a incercat sa ascunda propriile greseli si sa ia alti bani pentru remedierea acestora. In perioada mai-octombrie, respectiv intre momentul la care proiectele au fost aprobate de catre CNADNR si cel la care a fost facut raportul, Bechtel a efectuat, fara avizul CNADNR, sute de modificari ale proiectelor. „Lista documentelor de modificare este impresionanta si nu este in conformitate cu lucrarile efectuate“, spune firma care apara interesele statului roman. Potrivit acesteia, „prin aceste documente pe care Bechtel si le emite in calitate de proiectant, modificarile aparute in cele mai multe cazuri in urma unor greseli de executie si solutiile de rezolvare alese sint cele mai costisitoare. Aceste modificari facute constant de catre antreprenor conduc la cresterea succesiva a costului contractului cu ignorarea prevederilor contractuale de eficientizare, astfel incit nu i se permite beneficiarului sa stie costurile finale ale proiectului“, spune Scetauroute. Bechtel s-a angajat prin contract sa adopte o strategie de minimizare a costurilor, angajament, din cite se vede nerespectat.

Citeste si:

„Antreprenorul incearca sa ascunda si greselile de executie pe care le face, greseli in urma carora au rezultat numeroase ruperi de taluz in debleu si pentru repararea carora pretinde sa fie platit suplimentar. In plus, intervine cu solutii noi care duc la achizitii de teren suplimentar care duc la cresterea costului lucrarilor“, mai spune Scetauroute.

Tehnic, lucrarile nu stau mai bine. „Reprezentantul beneficiarului (Scetauroute - n.red.) si-a exprimat nemultumirea privitoare la calitatea si consistenta productiei de piatra sparta care se produce la cariera Morlaca. (...) Pentru nici o sectiune unde s-a executat fundatia cu piatra sparta nu s-au atins rezistentele necesare datorita umiditatii necesare a materialelor, precum si a compactarii necorespunzatoare“, spune Scetauroute. Nici calitatea lucrarilor de beton nu este mai buna, acestea avind numeroase fisuri. „Situatia crapaturilor la structuri, dupa cum se prezinta pe ambele sectiuni nu poate fi acceptata. In sectiunea 2B (Cimpia Turzii-Gilau, care ar trebui data in functiune partial la finele acestui an - n.red.) aceste crapaturi au fost depistate in octombrie 2006, deci dupa un an problema trebuia sa fie rezolvata“, se arata in raport.