Pe masura ce cresc, copiii incep sa constientizeze impactul publicitatii asupra lor si devin deranjati de repetitivitatea spoturilor tv. In aceeasi masura, parintii incep sa realizeze caracterul comercial al publicitatii si influenta negativa a acesteia asupra copiilor lor, arata ultimul studiu realizat de IMAS si comandat de Consiliul National al Audiovizualului.

Potrivit studiului, parin­tii nu par sa mai aiba rabdare sa urmareasca publicitatea difuzata la tv, ceea ce ii determina pe acestia sa zappeze sau chiar sa plece din fata televizorului in timpul calupurilor publicitare. Peste 40% din acestia au declarat ca schimba instantaneu postul, iar 34% vizioneaza doar cateva secunde din reclame.

Un procent semnificativ (10%) este cel al parintilor care vizioneaza calupul publicitar in intregime, un sfert din acestia fiind absolventi de gimnaziu. Se poate spune, in cazul acestor parinti, ca au un comportament asemanator cu cel al copiilor pana in 10 ani, care nu diferentiaza programul propriu-zis de publicitate.

De remarcat faptul ca barbatii zappeaza mai des decat femeile, in timp ce acestea prefera sa paraseasca televizorul pe parcursul pauzelor publicitare. Majoritatea parintilor (76,7%) cred ca publicitatea ii informeaza pe copii asupra noilor produse. De cealalta parte, numai 26% din ei sunt de parere ca reclamele le modifica scara valorilor.

Copiii bat din picior, iar parintii cumpara

Prin urmare, publicitatea nu este perceputa de parinti ca fiind „baiatul rau" care le influenteaza copiii in mod negativ. Cu cat adultii au mai multe studii, cu atat le transmit copiilor scepticismul si neincrederea lor in scopul reclamei.

Interesant este faptul ca tatii sunt mai critici, considerand ca publicitatea influenteaza intr-o mai mare masura comportamentul copiilor, in timp ce mamele sunt mai permisive. In aceeasi ordine de idei, parintii considera ca reclamele pot modifica modul de a gandi al odraslelor, dar nu si modul de viata. Acest lucru inseamna ca parintii percep lumea publicitatii ca pe o realitate paralela cu cea reala.

Una dintre influentele puternice ale publicitatii asupra copiilor este, in opinia parintilor, cea asupra obisnuintelor de consum alimentar.

Mai mult de jumatate din acestia (56%) sunt de parere ca reclamele pot modifica, in mare masura si intr-o oarecare masura, decizia de cumparare a micutilor. S-a observat, de asemenea, o sensibilitate in randul parintilor la rugamintile copiilor. Astfel, in 45% din cazuri, adultii au recunoscut ca s-au supus dorintelor odraslelor in cumpararea unor produse la care se facea reclama.

Citeste si:

Adultii isi lasa micutii prada avalansei de reclame

Parintii s-au aratat destul de putin interesati sa le atraga atentia copiilor in privinta mesajelor neadevarate din spoturi. Aproape 55% din adulti nu atrag deloc atentia copiilor asupra influentei negative a mesajelor publicitare. Mai mult, 90% din acestia isi lasa micutii expusi la avalansa de clipuri tv. Prin urmare, nu este chiar de condamnat atitudinea CNA de a interzice anumite reclame care se considera ca ar putea sa ofere modele gresite de comportament.

Adultii sunt agasati de publicitate

Studiul comandat de CNA arata ca 62% din parinti sunt deranjati de numarul mare de spoturi difuzate in prime-time (orele 19-22). Aproape 36% din acestia accepta rolul publicitatii, declarand ca este ceva normal si ca nu exista alternativa. Cei mai multi dintre ei au clasificat pauzele publicitare drept plictisitoare (53%), enervante (50%) si mincinoase (44%).

Interesant este faptul ca mai mult de jumatate din adulti sunt de acord cu folosirea imaginilor unor copii in scopuri comerciale. Cu toate acestea, atat CNA, cat si Comisia Europeana au clasificat ca incitatoare reclamele in care apar copii.

O alta parte a studiului comandat de CNA se axeaza exclusiv pe comportamentul de consum al publicitatii al copiilor cu varste cuprinse intre 11 si 15 ani. Cercetarea arata ca mai mult de 50% din copiii cu varste cuprinse intre 11 si 15 ani au declarat ca urmaresc spoturile tv. Procentul este aproximativ egal cu cel al adolescentilor care resping publicitatea.

Tinerii au declarat ca in timpul pauzelor publicitare prefera sa schimbe programul (47%), sa le urmareasca, dar cu o anumita indiferenta (27,5%), sau parasesc temporar televizorul (12%). Ceea ce ii deranjeaza cel mai mult pe tineri la reclame sunt: repetitia in difuzarea spotului (29%), zgomotul, sunetul prea puternic (15%) si faptul ca sunt greu de inteles (11%).

Asta inseamna ca de la aceasta varsta adolescentul devine un telespectator „distantat" de vizionarea reclamelor si ca este capabil sa spuna „nu" publicitatii. Studiul arata ca, in momentul in care adolescentii nu inteleg mesajul unei reclame, apeleaza in special la parinti (38%) si apoi la cea de-a doua instanta, prietenii.