In cadrul acestui proiect, la nivel national trebuiau construite 1.000 de parcari cu numai 70 de milioane de euro. Numai ca valoarea lucrarilor pentru parcarile din proiect, aflate in acest moment doar pe hartie, s-a triplat, dupa modelul Autostrazii Bechtel.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a lansat "primul proiect complet de siguranta rutiera", intitulat pompos "Drumuri sigure construim pentru viata", in luna aprilie 2007. Un proiect estimat initial la 540 de milioane de euro, care trebuia sa se intinda pe o perioada de doi ani. Guvernul Romaniei urma sa contribuie cu suma de 400 de milioane de euro, iar restul de 140 de milioane de euro era planificat sa fie acoperit din fonduri structurale si credite externe. In cadrul acestui proiect, CNADNR isi propunea sa construiasca pentru soferii care strabat drumurile nationale in lung si-n lat 1.000 de parcari. Pentru cele 1.000 de parcari era prevazut un buget de 70 de milioane de euro. Numai ca socotelile de acasa nu se potrivesc cu cele din targ. Deocamdata nu s-au prevazut in buget bani pentru demararea lucrarilor. "Noi am facut o evaluare a programului. Valoarea programului era de 540 de milioane de euro pe doi ani. Pentru anul 2007 am facut doua variante. O varianta maximala in valoare de 71 de milioane de euro sau 238 de milioane de lei. In buget avem prevazute numai 28 de milioane de lei noi, deci un deficit de 210 milioane de lei noi. In varianta minimala, valoarea pentru anul 2007 este de 149 de milioane, iar valoarea prevazuta in buget este de 28 de milioane de lei. Un deficit de 129 de milioane", ne-a declarat Florin Dascalu, director general al Directiei Intretinere si Administrare Drumuri. Iar pretul parcarilor, aflate doar pe hartie, s-a triplat, dupa cum rezulta din calculele facute de Florin Dascalu.

MODERNE. Mai-marii CNANR si-au propus sa construiasca cele 1.000 de parcari in perioada 2007-2008 cu un buget total de 70 de milioane de euro. "Parcarile se vor realiza cu precadere pe drumurile nationale europene, amplasamentele fiind alese in general in extravilan, respectiv in afara indicatoarelor de intrare si iesire in/ din localitate, dar in apropierea localitatilor, deoarece trebuie conectate la retelele edilitare", ne-a precizat Cristian Duica, directorul general adjunct al CNADNR. Anul acesta, compania si-a propus sa construiasca sau sa amenajeze 213 parcari la nivel national. Florin Dascalu, directorul general al Directiei Intretinere si Administrare Drumuri din CNADNR, ne-a declarat ca: "Nu avem locatiile, pentru ca regionalele au trimis numai ca numar de bucati. Cand am trecut cifra asta de 1.000 de bucati, noi am luat-o pe baza a ceea ce ne-au transmis regionalele ca numar de bucati. Nu ne-au transmis si locatiile. Nu avem bani, nu construim nimic in anul 2007. Proiectul era pe 2007-2008. Daca pe anul 2007 nu mi-au dat nici un ban, proiectul se va intinde pe anii 2008 -2009".

Citeste si:

REFUGIUL SOFERILOR. O parcare se va intinde pe o suprafata de 5.000 de metri patrati si va fi dotata cu grup sanitar, sistem de canalizare, surse de energie electrica si apa potabila, iluminare exterioara, telefon public, dar si spatii de odihna. "Parcarea va fi amenajata cu facilitati, toaleta ecologica etc. de-a lungul drumului, pe o suprafata de 100 de metri lungime si 50 latime", ne-a precizat Florin Dascalu. Ca sa ne facem o idee cum vor arata viitoarele parcari, o secretara, aflata in biroul directorului, ne-a lamurit rapid: "Pai, o parcare asa trebuie facuta, pentru ca urmeaza sa inchiriem spatiul ca sa se faca un fast-food. Pentru ca toti cei care opresc sa aiba si ei unde sa isi faca nevoile...". Astfel, CNADNR ofera "investitorilor" afaceri la cheie.

CAIET DE "LICITATIE". Din informatiile oferite in luna aprilie 2007 rezulta ca pretul mediu al unei parcari este de 70.000 de euro. Ne-am prezentat la sediul CNADNR sa ne interesam de aceste parcari, unde am aflat ca de fapt costurile sunt mult mai mari decat cele prevazute initial. Directorul Florin Dascalu a avut amabilitatea sa ne faca in mare cateva calcule.