Asadar, Dinu Patriciu are o gramada de bani. Iar o parte din acesti bani, cel putin la prima vedere, o foloseste la "spalarea" propriei imagini, puternic terfelita in ultimii ani. Este de ajuns sa apari citeva secunde pe un post national de televiziune cu catuse la miini si esti compromis. In unele cazuri pentru totdeauna... Omul de afaceri a aparut pe toate televiziunile cu catuse la miini, s-au facut reportaje despre celula unde si-a petrecut Patriciu orele de arest si cite si mai cite. De dragul "senzationalului" imaginea lui Patriciu a avut puternic de suferit. Si normal, acum, cind are o gramada de bani sa faca "ceva" sa-si "spele" imaginea. De fapt, Patriciu are foarte mare nevoie de "publicitate". De genul de publicitate atit de indragit de starurile de la Hollywood care au invatat sa-si construiasca sau sa-si "reconstruiasca" imaginea prin metode care mai de care mai originale. Si care se bazeaza pe o strategie de genul "fa orice, numai fii in centrul atentiei". Si pentru personajele hollywoodiene "orice" inseamna chiar orice. Nu conteaza ca o stire despre "tine" este pozitiva sau negativa, nu conteaza ca circula zvonuri care mai de care mai fanteziste despre ce vei face sau ce nu vei face sau ce ai facut deja... Nu conteaza ce se spune despre tine... Ci ca se spune... Important e sa apari peste tot. Vezi cazul Paris Hilton in care zilele petrecute in puscarie i-au ridicat "ratingul" cum nici nu a visat. (Ce e drept, in Romania singura exceptie din scenariul hollywoodian care nu "tine" adica, nu da bine la popor, e stirea cum ca ai probleme cu legea, adica ai sanse sau deja ai intrat la "racoare". Pentru ca la romani toata lumea e corupta dar nimeni nu pateste nimic. Si daca un personaj este arestat pentru coruptie, romanilor situatia li se pare una normala, indiferent daca personajul in cauza este vinovat sau nu). Iar scopul acestei "strategii" este de a impresiona opinia publica dar si "dusmanii" omului de afaceri.
Deci, zvonurile...
In ultimele luni s-a zvonit ca Patriciu cumpara publicatii, televiziuni, echipe de fotbal. Orice... La un moment dat, Patriciu cumpara "Evenimentul Zilei", apoi s-a zvonit ca ar cumpara o echipa de fotbal ("Universitatea Craiova" era cel mai vehiculat nume). Dar cel mai spectaculos zvon, care a cuprins recent intreaga mass-media romaneasca, a fost, fara indoiala, cel legat de achizitionarea de catre Dinu Patriciu a Centrului National Media. Stirea a aparut "live", vinerea trecuta, pe mai multe site-uri care dadeau drept sigura informatia ca omul de afaceri Dinu Patriciu ar fi batut palma cu fratii Micula pentru preluarea unei parti a Centrului National Media. Trebuie spus ca Centrul National Media detine patru televiziuni: National TV, postul de stiri N24, postul de muzica Favorit TV si postul regional Transilvania TV. La acestea se adauga posturile de radio National FM si Favorit FM, cotidianul Realitatea Romaneasca si publicatiile locale Crisana si Realitatea Bihoreana. Ce mai, se preconiza o adevarata lovitura in media romaneasca. Fratii Micula au infirmat categoric un asemenea zvon, iar Dinu Patriciu a infirmat toate zvonurile de pe la coltul strazii sau de prin media referitoare la vreo achizitie. Ce este drept, Dinu Patriciu a declarat ca va investi bani in presa, dar nu a oferit date concrete. Singurele date concrete au fost cele legate de dorinta omului de afaceri de a infiinta un fond de investitii numit "Romania and Moldova Development Fund". Potrivit omului de afaceri, citeva sute de milioane de dolari vor intra in acest fond pentru investitii in Romania si Moldova. Alte 100 de milioane de dolari vor intra intr-o fundatie care se va numi "Dinu Patriciu" si care va acorda aproximativ 5.000 de burse liceenilor. Si cam atit "oficial". N-ar fi exclus sa mai auzim si in viitorul apropiat zvonuri cum ca Patriciu cumpara sigur nu stiu ce ziar sau televiziune. Si apoi, din senin, exact ca la vinzarea Rompetrol sa apara, de data asta "oficial" ca Dinu Patriciu a cumparat cel mai important post privat de televiziune din Romania.
Ce ar fi de "spalat"?
Patriciu a fost acuzat printre altele de spalare de bani si inselaciune in cazul privatizarii Petromidia iar impreuna cu unii din asociatii sai, Phil Stephenson si Colin Hart, a fost invinuit de comiterea mai multor infractiuni economice. In seara zilei de 27 mai 2005, dupa ce daduse declaratii timp de mai multe ore, el a fost retinut de procurori fiind invinuit de infractiuni de spalare de bani, inselaciune si evaziune fiscala. A fost dus in arestul Directiei de Cercetari Penale, fiind pus in libertate in mai putin de 24 de ore. Dinu Patriciu a mai fost acuzat si de manipularea pietei bursiere din Romania cu prilejul listarii actiunilor SC Rompetrol Rafinare SA. Un alt scandal legat de persoana lui Dinu Patriciu se refera la recuperarea (autoritatile spun ca ilegala) unei creante externe a Romaniei in Libia de 85 de milioane de dolari de catre reprezentantii Grupului Rompetrol. Astfel, societatea de stat Rompetrol a facut, in anii `70 si `80, mai multe investitii in Libia prin intermediul filialei Rompetrol of Lybia. Dupa preluarea companiei Rompetrol de catre Dinu Patriciu, acesta a sustinut ca, in urma privatizarii, in patrimoniul Rompetrol SA au intrat nu numai obligatiile, ci si drepturile fostei intreprinderi Rompetrol. Cu siguranta Dinu Patriciu va investi masiv in media. Doar ca de aceasta data, credem noi, ar trebui sa fie ceva mai atent pe ce isi arunca banii in conditiile in care recentele investitii facute in "Click" si "Adevarul" s-au dovedit a fi, cel putin pina in acest moment, neinspirate. Dar nu in "orice" media ci, credem noi, va lua doar "caimacul". Si cu siguranta "lovitura" de piata pe care o va da va avea, printre altele, si rolul de a-i aseza imaginea undeva sus. Foarte sus...