In prezent, majoritatea companiilor de brokeraj oferă celor interesați posibilitatea de a aplica online pentru un credit in ideea unui efort minim din partea consumatorilor. După primirea solicitării/aplicației, clientul este contactat și, după completarea informațiilor necesare studierii cazului său, se face calculația de eligibilitate pentru a vedea in ce măsură acesta poate obține suma dorită.

In cazul in care produsul inițial ales de consumator nu i se potrivește, se face o analiză de oferte și se prezintă alternativele.

După ce consumatorul este complet informat și ia o hotărare finală, brokerul ii va transmite (personal, prin e-mail sau curierat) documentația aferentă produsului ales impreună cu lista de documente necesare depunerii dosarului de credit. După ce clientul va avea toate actele puse la punct, le va transmite (personal sau printr-un intermediar) consultantului pentru ca acesta să le depună la instituția finanțatoare aleasă.

In general, dosarul de credit pentru achiziția unui imobil conține:

- cererea de credit completată și semnată de către toți participanții cu venituri (titularul creditului și, dacă este cazul, codebitorii/giranții acestuia);

- actele de identitate;

- actele care dovedesc fiscal veniturile;

- documente care atestă obiectul creditului și valoarea investiției (eventual precontractul de vanzare-cumpărare pentru imobilul cumpărat, care trebuie să cuprindă valoarea de vanzare, modalitatea de plată și valoarea avansului achitat in cazul in care clientul participă cu avans);

- asigurările necesare (in cazul in care acestea nu sunt oferite in pachetul creditului ales): asigurarea de deces, de invaliditate permanentă sau asigurarea imobilului ipotecat.

După ce dosarul este complet, se depune de către broker la banca aleasă de consumator și se așteaptă preaprobarea financiară din partea băncii/IFN-ului, moment in care clientul se poate concentra pe găsirea imobilului sau (dacă acest aspect a fost rezolvat) pe finalizarea negocierilor implicate de acest demers.

Avand in vedere faptul că o achiziție presupune de cele mai multe ori și un avans, insă depunerea dosarului nu oferă nicio garanție cu privire la acordarea banilor solicitați, consultanții recomandă să fie evitate (pe cat posibil) achitarea unui avans sau semnarea unui antecontract pană cand nu primesc (pe baza documentelor financiare care atestă veniturile obținute) o scrisoare de preaprobare care conține negru pe alb suma maximă la care se incadrează (in funcție de bancă, valabilă intre 30 și 90 de zile).

După ce clientul iși găsește locuința (conform sumei pe care in acel moment are certitudinea că o va obține), acesta va trebui să depună la bancă documentația completă a imobilului și instituția care oferă finanțarea va pune la dispoziția clientului un evaluator pentru imobil. Următorul pas este predarea către bancă/IFN a raportului de evaluare asupra imobilului-garanție. Abia acum intervine primirea aprobării finale a creditului din partea băncii și nu va mai rămane decat semnarea actelor finale (in general, instituțiile financiare au liste de notari agreați pentru semnarea actelor).

Foarte important de știut este faptul că taxele notariale implicate in acest proces nu sunt de neglijat și nici nu sunt acoperite din creditul obținut (in funcție de valoarea imobilului, vorbim de cateva mii de euro). Prin urmare, va trebui să țineți acești bani separat față de calculul avansului sau planuri de renovare.


Ultimii pași de parcurs sunt:


- banca/IFN-ul care va acorda finanțarea va deschide un cont curent in moneda creditului pentru solicitant și unul pentru vanzător, cu scopul de a face transferul direct in cel de-al doilea cont; practic, solicitantul creditului nu va primi niciun moment banii in mană, aceștia fiind transferați prin contul său direct vanzătorului de către bancă/IFN;

- intabularea ipotecii in favoarea băncii/IFN-ului;

- prezentarea dovezii intabulării in favoarea băncii/IFN-ului in termen de 15 zile de la semnarea contractului.

După cum putem observa, procesul obținerii unui credit pentru locuință nu este deloc ușor. Acesta poate dura intre 2 și 6 săptămani. Vestea bună este că, in cazul in care veți apela la serviciile unui consultant financiar, 70% din eforturile și drumurile necesare obținerii creditului vor fi asumate de acesta, și nu de dvs. Mai mult decat atat, veți beneficia de experiența acestuia caștigată cu fiecare dosar pe care l-a depus, evitand astfel o sumedenie de probleme care, pentru majoritatea consumatorilor, apar după semnarea actelor.

Finzoom.ro este singurul site din Romania de analiză, aplicații online și consultanță financiară gratuită (online și offline) care se bazează pe costurile/profiturile reale ale produselor financiare, prezentand toate detaliile fiecărei oferte in parte: DAE și +90 parametri de comparație pentru fiecare dintre cele +1.000 credite, leasing, carduri de credit, depozite, fonduri de pensii etc. care includ toate băncile și instituțiile financiare nebancare din Romania.

Finzoom.ro incurajează consumatorii să se informeze cu privire la intreaga ofertă financiară disponibilă pe piața din Romania inainte de a lua o decizie. Finzoom.ro vă oferă posibilitatea de a trimite gratuit o aplicație către oricare dintre cele 12 bănci partenere: ABN AMRO, Alpha Bank, BCR, Banca Romanească, Bancpost, Credit Europe Bank, Domenia Credit, Garanti Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, UniCredit HVB Țiriac, Volksbank.