Pentru a-si indeplini promisiunile electorale Guvernul a decis sa confiste mai mult de jumatate din cresterea Produsului Intern Brut (PIB) pe 2008 fata de 2007. Cel putin asa reiese din proiectul de buget prezentat de ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian. Din cresterea nominala cu 48,3 miliarde lei a PIB-ului, statul va antama nu mai putin de 26,7 miliarde lei, diferenta dintre veniturile publice pe care Executivul le estimeaza pe 2008 si cele estimate pentru 2007, adica un procent de 55%. Munciti si pentru voi, dar munciti mai mult pentru noi, este mesajul transmis de liberali contribuabililor.
Schita bugetului general consolidat pentru anul 2008 prevede un deficit de 2,7% din PIB, ponderea veniturilor in PIB fiind estimata la 39%, iar nivelul cheltuielilor - la 41,7% din PIB, a declarat, saptamana trecuta, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian.

In 2004, in momentul in care Alianta PNL-PD a ajuns la guvernare, Romania se lupta printre alte state cu Irlanda pentru pozitia de lider in ceea ce priveste dimensiunea redusa a cheltuielilor publice. Ambele state aveau cheltuieli bugetare de aproximativ 32% din PIB si venituri de aproximativ 31%. Vrand sa detroneze tigrul celtic din pozitia de vedeta a reformelor fiscale si a cresterii economice, noul guvern a decis sa adopte o serie de masuri liberale, culminand cu introducerea cotei unice de impozitare. Micsorarea impozitului pe profit de la 25 la 16%, eliminarea impozitului progresiv pe venit si introducerea unuia proportional, in valoare de 16%, scaderea contributiilor la asigurarile sociale pareau toate masuri luate din manualul de �supply-side economics�, menite sa eficientizeze aparatul guvernamental si sa elibereze din lesa sectorul privat. Pentru a compensa insa eventualele pierderi la buget, s-au introdus noi taxe (pe prima inmatriculare, de mediu), au fost majorate altele (pe proprietate, pe terenul agricol) si s-a extins baza de impozitare. Rezultatul, de la venituri publice de 31% din PIB in 4 ani s-a ajuns la venituri in valoare de 39% din PIB in 2008. Din concurenta Irlandei, Romania s-a transformat intr-un stat pus pe recuperarea decalajelor fata de celelalte state vechi membre UE, insa nu in ceea ce priveste structura economiei, ci a dimensiunii interventiei statului in economie.

Cresterea salariilor hraneste aparatul de stat

Proiectul de buget este bazat pe un scenariu optimist, construit pe incasarile peste asteptari ale acestui an fiscal. Veniturile din impozitul pe salarii au crescut la 6 luni fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 43%, cele din impozitul pe profit, cu 30%, iar cele pentru asigurarile sociale, cu 20%. Motivul - salariul mediu pe economie s-a majorat peste asteptarile Guvernului, dar si peste nivelul cresterii economice, creand insa presiuni inflationiste sau pe deficitul de cont curent. Insa noua politica a Executivului, care a compensat micsorarea taxelor principale prin majorarea agresiva a celor peste 500 de mici taxe, impozite si timbre, reiese clar din incasarile din alte venituri, crestere de 55%, si a veniturilor locale, majoritatea provenite din mici taxe si impozite, care au inregistrat o crestere de 44%.