Faptul ca Ford va produce masini in Romania este aproape o realitate. Si prezenta americanilor in Romania este indiscutabil un lucru bun pentru economie. Mai ramane insa de vazut cat de bun.
In primul rand, ce va cumpara Ford. Compania americana cumpara 72, 4% din Automobile Craiova, adica putin peste 13,7 milioane de actiuni. Automobile Craiova este impartita in aproape 19 milioane de actiuni, cu o valoare de aproximativ 40 milioane de lei. Deci Ford va cumpara actiuni cu o valoare nominala de 28,8 milioane de lei.

La randul sau, Automobile Craiova detine 49% din capitalul social al Daewoo Automobile Romania si este unicul actionar cu drept de vot. Restul de 51% sunt detinute de DWAR. Iar capitalul social al DWAR este de 53,6 milioane de lei.

Castigurile pot fi calculate din doua puncte de vedere. In primul rand vor fi castigurile la bugetul de stat, care vor fi urmate de efectele secundare: reducerea somajului in regiune, cresterea nivelului de trai si intrarea in Romania a noi tehnologii de manufactura.

Probabil statul va lua 100 - 125 de milioane de euro pentru cei 72%

Initial, statul va incasa banii din vanzarea Daewoo Craiova. Automobile Craiova are o valoare bursiera de aproape 230 milioane de euro. Deci 72% din actiuni inseamna 165 milioane de euro la valoarea de piata. Pe de alta parte, statul roman a rascumparat in 2006 51% din actiunile Automobile Craiova cu 40 milioane de euro. Ceea ce duce valoarea companiei undeva intre 80 si 100 milioane de euro.

In ecuatie mai intra si investitiile de 850 milioane de dolari facute de Daewoo in perioada 1994- 2006. Insa tehnologia folosita de Ford este mult mai avansata decat cea existenta la Craiova. Asadar, este foarte probabil ca utilajele deja prezente sa nu poata fi folosite intr-o proportie mai mare de 30 - 40%.

In prezentarea facuta de AVAS, uzina de la Craiova are un capital de 221 milioane de euro. Adica valoarea terenului, a utilajelor, a cladirilor etc... Insa nu se stie la ce cota au fost evaluate acestea. De multe ori, activele imobiliare nu sunt incluse sau sunt subevaluate. De altfel, Ford a precizat deja in oferta tehnica faptul ca va face investitii directe de 675 milioane de euro pentru a aduce uzina de la Craiova la standardele mondiale ale companiei.

Orice investitie straina este o veste imbucuratoare. Dar in cazul de fata poate fi si un semn ca cei de la Ford nu sunt pregatiti sa plateasca o suma mare pentru uzina in sine. Una peste alta, statul se va multumi probabil cu o oferta undeva intre 100-125 milioane de euro pentru pachetul de 72% din Automobile Craiova.

Numai din impozitele pe salarii, statul va lua anual 60 mil. euro

Citeste si:

Mult mai importanta decat oferta financiara este cea tehnica. Numarul angajatilor va ajunge de la 4000 undeva intre 7000 si 9000, productia anuala va fi de 300.000 de masini si inca atatea motoare, iar cheltuielile anuale ale Ford in Romania vor ajunge in 2012 la 1 miliard de euro anual. La ce se refera ''cheltuielile''? La salarii, la amortizari, la costurile utilitatilor si la componente. Deci nu exclusiv la componente, cum declara primul-ministru Calin Popescu Tariceanu dupa intrevederea cu oficialli Ford. Pentru 9000 de angajati la un salariu brut de 1000 de euro pe persoana, statul roman va castiga anual aproximativ 60 milioane de euro. Aproape 50 milioane din contributiile sociale ale angajatilor si ale angajatorilor si inca 13 milioane din impozitele platite de angajati la stat. Deci din totalul „cheltuielilor" aproape 100 milioane se vor duce catre costurile de salarizare.

Ford va creste afacerile altor firme din Romania, precum Pirelli

Pentru achizitionarea de subansamble se vehiculeaza ca Ford va cheltui aproximativ 50% din acel 1 miliard de euro promis, adica 500 de milioane. Dar de aici statul roman nu va castiga nimic direct, deoarece TVA-ul platit pentru achizitionarea de parti este deductibil. Insa va castiga indirect, intrucat prezenta Ford pe piata romaneasca va creste profitul producatorilor de compononente, precum Pirelli. Poate nu este doar o coincidenta ca Pirelli, deja partener Ford la nivel mondial, a anuntat acum o saptamana investitii in Romania de inca 170 milioane de euro, pe langa cele 230 deja facute. „E clar ca daca vine Ford in Romania va fi o consecinta naturala sa avem activitati cu dansii atat la filtre, cat si la anvelope", declarau oficalii Pirelli la Slatina. Iar daca celor de la Pirelli le va merge mai bine, si statului ii vor creste veniturile din impozitele pe profit.

Circa 100 mil. euro vor veni anual din impozitul pe profit

Principala sursa de venit va fi impozitul pe profit al autovehiculelor Ford vandute din fabrica furnizorilor din jurul lumii. Teoretic, statul roman va primi 16% din diferenta pretului de achizitionare la furnizor si cea a costului de productie.
In medie, aceasta diferenta reprezinta 10-20% din costul masinii. Momentan, pretul unui Fiesta incepe de la 7.700 de euro. Probabil ca noul model va fi vandut undeva pe la 12.000 de euro, tinand cont ca este in aceeasi clasa cu Peugeot 307, Nissal Almera si Renault Megane. Ceea ce inseamna un profit pe masina intre 1200 si 2400 de euro. La un profit de 2000 de euro pe masina pentru 300.000 de unitati produse, statul roman ar castiga anual 96 milioane de euro.

Alte beneficii: Imagine mai buna sau cresterea competitiei

Alte beneficii de mentionat mai sunt reducerea ratei somajului, investitiile in unitati de productie la un nivel tehnologic foarte ridicat, cresterea competitiei la nivel local si aportul pe care il are prezenta celui de-al treilea producator de automobile din lume asupra imaginii Romaniei. Ford, Pirelli, Nokia, Renault si altele sporesc increderea investitorilor straini in Romania.
Una peste alta, Ford este un plus pentru Romania. Cat vom castiga insa depinde de Comisia de privatizare, care va trebui sa negocieze "la sange" detaliile ofertei tehnice. Cel mai probabil, Ford va cere scutiri de taxe si impozite si alte beneficii pentru investitiile promise. Iar comisia de privatizare va trebui sa-si joace cat mai bine cartile. Poate ca cea mai buna solutie de compromis pentru Romania va fi o negociere cat mai buna a ofertei tehnice si in detrimentul unui pachet financiar mai putin atractiv.