Masuratoarea de primavara a audientelor posturilor de radio arata ca invingatorii sunt cei care respecta strict formatele de import.

Radioul romanesc a trecut prin toate fazele unei evolutii firesti, dar liniare, pana in 1995, cand a fost introdusa pentru prima data o reteta de succes. Concurenta s-a trezit si a inceput sa copieze, sa "brodeze" pe modele sau sa inventeze formate. Au ramas lideri de piata numai cei care au avut know-how strain. Radio Romania Actualitati a ramas in top numai datorita orei exacte si a timpului mare alocat stirilor. Lipsesc de pe piata romaneasca cateva formate de radio care, foarte probabil, ar avea succes.

O poveste americana

Prin anii �30, majoritatea familiilor americane detineau un aparat de radio. Atunci s-a constatat ca radioul reprezinta cea mai facila cale de comunicare si cel mai ieftin mod de distractie. Familiile sarace se adunau in casa vecinului mai avut, pentru a se delecta cu transmisiile live din studiourile posturilor. In acea perioada s-a inventat targetarea. Desigur, muzica alba nu avea ce cauta pe o frecventa dedicata negrilor. Si tot atunci s-au dezvoltat domeniile sondarii pietei, marketingului si publicitatii. In timp, muzica a evoluat. Acest fapt a dus si la diversificarea tipurilor de radio. Prin definitie, radio inseamna muzica si stiri, desi unele posturi au ajuns sa reduca stirile pana la zero, altele au stiri non-stop.

Teoria spune ca un format de radio este un instrument de marketing prin care ajungi cu reclama la un public-tinta, tinand cont de preferintele si stilul de viata al acestuia.

Cele mai mari audiente in Statele Unite le inregistreaza posturile comerciale cu formatul CHR (Contemporary Hit music Radio), adica radiourile care au ca baza cel mult 300 de piese muzicale noi care se difuzeaza - unele din ora in ora - in functie de studiile calitative facute asupra audientei. Un astfel de post de radio se adreseaza unui public cu varste sub 30 de ani. Pe locul al doilea se situeaza posturile de radio country, cu target marea masa de cumparatori de bunuri de larg consum. In topul audientei americane, pe locul la treilea se claseaza formatul AC (adult contemporary), care se bazeaza pe hiturile ascultate de cei trecuti de 30 de ani. In cazul de fata, muzica anilor �80 si �90 se inscrie in acest format. Un alt format de succes este reprezentat de news, talk and sports. Este locul unde se vorbeste aproape non-stop.

Istoria e aceeasi... oriunde te-ai afla!

In 1993 se introduce pentru prima oara in Romania formatul CHR. DJ-ii Radio Contact sunt nemultumiti de strictetea play-list-ului deoarece nu mai au posibilitatea de a propune ascultatorilor ce le place si nu mai au voie sa vorbeasca decat maximum 30 de secunde la doua piese. Marile frustrari sunt insa de alta natura: in cele 40-60 de secunde pe ora cat au voie sa vorbeasca nu-si mai pot etala personalitatea, acest timp fiind destinat prezentarii vreunei piese, anuntarii programului de peste o ora sau buletinului meteo. La scurt timp dupa organizarea grilei de programe la zecimi de secunda, rezultatele au devenit vizibile: audienta maxima, profituri maxime! Concurenta se sesizeaza: Radio Uniplus introduce reguli asemanatoare. Dar fara succes in ceea ce priveste numarul de ascultatori si evidentele contabile. Motivele sunt simple: nu poti sa adaptezi un format verificat, fara sa ai �in spate� analize calitative asupra preferintelor muzicale. In plus, pe o piata cu putini competitori este bine sa existe formate diverse.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.