Anul acesta, peisajul promotiilor pare foarte calm, nefiind insotit de premii spectaculoase scoase in fata consumatorilor cu strigaturi pe toate canalele media, asa cum ne-am obisnuit pana acum. Exista insa un element de noutate care prevesteste trenduri interesante in acest domeniu. Este vorba de explozia microsite-urilor de brand, care va schimba definitia promotiilor, din mai multe puncte de vedere.

La inceput au fost premiile spectaculoase, constand in vile, masini scumpe sau multe la numar. Unii specialisti spun ca isteria Bingo a fost de vina pentru aceasta moda a premiilor megalomane, care, nefiind conectate in niciun fel la ADN-ul brandului, nu aduceau vreun folos pe termen lung. Dimpotriva, aduceau doar pe moment, clienti nepotriviti si, desigur, neloiali, atrasi doar de promotie. Urmatoarea etapa a fost un accent foarte mare pe creativitatea legata de premii: basculanta si cei 150 de porci la coniacul Unirea, actiunile la Murfatlar, rablele reconditionate la Sprite, plata facturilor la utilitati de catre Dero si multe altele.

Anul acesta nimic nu pare sa fie spectaculos prin creativitate. Promotii in derulare pentru branduri importante au mesaje care nu spun nimic: �Alege ce-i mai bun pentru femeia din tine� (Always, Tampax, Discreet), �O oferta pe care n-o poti refuza!� (Card Perfect ABN AMRO), "TIKI iti schimba viata!" sau "Philips si Flanco te premiaza!".

Citeste si:

Sunt insa alte branduri care anunta schimbari importante in bine si care ne dau indicii despre noile orientari in promovarea vanzarilor.



Aparitia microsite-urilor interactive

Fiecare brand serios si-a facut de curand si microsite interactiv, ceea ce a fost un impuls pentru gasirea unor solutii prin care sa se faca legatura intre o promotie derulata pe Internet si cumpararea produsului din magazin. Lipsa acestei legaturi este considerata principala meteahna a Internetului in domeniul promovarii vanzarilor.

In al doilea rand, tot microsite-urile sunt �de vina� pentru orientarea brandurilor spre concursuri, care nu sunt neaparat conditionate de cumpararea produsului, fiind suficienta o interactiune cu brandul pentru a obtine dreptul de participare. De exemplu, completarea unui chestionar participant la concurs sau pur si simplu aderarea la comunitatea creata de brand. Anul acesta, Heineken a dezvoltat un site inovator, cu care reuseste sa faca legatura intre Internet si cumpararea produsului din magazin. Pentru a putea castiga premiile Champions Planet 2007 trebuie sa ai cont de utilizator pe www.championsplanet.ro, iar crearea contului iti ofera posibilitatea de a participa si a castiga premii. Pe de alta parte, participantii pot castiga puncte prin introducerea unui cod promotional valid gasit pe produs, care se transforma ulterior in premii.

Prin urmare, promotiile de acum incep sa se orienteze nu doar spre stimularea rapida si pe termen scurt a vanzarilor, asa cum spune definitia clasica. Acestea incep sa combine tehnici prin care premiile sunt folosite nu doar pentru a determina, a deturna comportamentul de cumparare la momentul oferirii stimulentului, ci si pentru cooptarea consumatorului intr-o comunitate care asigura o interactiune de durata a consumatorului cu brandul, loialitatea acestuia, deci si beneficii pe termen lung.