Cea mai mare "lovitura pe care o pot incasa firmele autohtone in momentul de fata ar putea veni din partea sindicatelor, acestea din urma solicitand renuntarea la cota unica de impozitare", ne-a spus Florea Parvu, vicepresedinte al Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii.

Astfel, conform spuselor acestuia, sindicatele fac presiuni la nivelul autoritatilor pentru aplicarea sistemului impozitarii progresive. "Insistentele sindicatelor au ajuns si la comisia guvernamentala pentru strategia de pana in anul 2020", a adaugat Parvu. Consiliul se opune vehement propunerii sindicale, subliniind dezavantajele revenirii la sistemul vechi de impozitare. "In total, ca urmare a aplicarii cotei unice de impozitare, au elimitat cheltuieli administrative si de restituire de 1.500 miliarde de lei vechi", a mai precizat reprezentantul IMM.

"Cota unica a majorat salariile cu 25%"

Sistemul impozitarii progresive a fost eliminat incepand cu anul 2005, cand acesta a fost inlocuit de cota unica. "Impozitarea progresiva inseamna mai putini bani la salariati, si mai multi la bugetul de stat. Practic, in loc sa dai un procent fix din salariu, adica impozitare echitabila, cu cat esti remunerat mai bine, cu atat esti impozitat mai mult. Cam asta vor sindicatele nostre", a mai spus vicepresedintele CNIPMMR.

Potrivit acestuia, imediat dupa aplicarea cotei unice, salariile au inregistrat cresteri de 25 la suta. Parvu sustine ca rezultate pozitive in urma aplicarii cotei unice s-au inregistrat inca din primul trimestru al anului 2005, cand incasarile la bugetul de stat au crescut cu 2.819,3 miliarde lei vechi peste estimarile de 110.279 miliarde. Astfel, nivelul veniturilor la bugetul de stat estimate pentru aceasta perioada a anului au fost depasite cu 2,6 procente. In plus, climatul macroeconomic a fost influentat de ritmul mai scazut al dezinflatiei fata de nivelul prevazut - 9,3% fata de tinta de 9% in 2004-, precum si majorarea deficitului de cont curent la 7,8% din PIB, fata de tinta de 6,3% in 2004, arata datele Consiliului.

Impozit favorabil si patronului, si salariatilor

Citeste si:

In opinia CNIPMM, ratiunea mentinerii cotei unice de impunere consta in impulsionarea afacerilor, in vederea dezvoltarii economice si a crearii de noi locuri de munca. Prin urmare, finalitatea aplicarii acestui tip de impozit nu este favorabila doar patronului, ci si salariatilor, carora li se ofera venituri nete mai mari din salarii, afirma reprezentantii firmelor autohtone.

Totodata, platitorii de taxe si impozite isi reduc cheltuielile privind consilierea financiara si indrumarea necesare in sistemul cotelor progresive, iar specialistii in fiscalitate isi pot orienta aria de activitate catre zone mult mai productive, a declarat Florea Parvu. Acesta spune, de asemenea, ca prin aplicarea cotei unice oamenii sunt stimulati sa munceasca mai mult, deoarece numai o mica parte din castigul lor intra in posesia statului.

"Cota unica, in sine, nu rezolva profunda criza structurala a economiei romanesti, dar reprezinta un pas inainte in ceea ce priveste relaxarea fiscala si existenta unui mediu de afaceri stabil", se mai arata in materialul pus la dispozitie de CNIPMMR. Pentru salariati, cota unica de impozitare ofera avantaje mai ales in zona salariilor mari, angajatii cu venituri mari sunt impozitati fara aplicarea unor facilitati de deduceri si prin contributii sociale aplicate la un plafon mai mare. Persoanele cu venituri mici beneficiaza de modalitatile de acordare a deducerilor: degresiv, astfel incat cei cu venituri mici nu inregistreaza pierderi privind venitul net.

Cota unica tine birocratia in frau

De altfel, in viziunea intreprinderilor, cota unica reduce timpul si numarul formularelor care trebuie completate pentru achitarea obligatiei fata de stat. In acest sens, cota unica aduce doua beneficii: pe de-o parte, ofera o mai mare transparenta sistemului fiscal, intrucat asigura cu usurinta posibilitatea oricarui contribuabil sa isi calculeze marimea obligatiilor fiscale si sa inteleaga intreg mecanismul de impunere fara a mai avea neclaritati cu privire la modul de calcul si la sumele pe care le datoreaza; pe de alta parte, creste randamentul impozitelor ca o consecinta a reducerii cheltuielilor cu stabilirea si cu incasarea acestora datorita simplitatii sistemului.