Oligopolurile au profitat de mecanismele slabe ale competitiei si si-au impartit intre ele piata auto, industria cimentului, siderurgia, industria tutunului. Liviu Voinea arata cum intelegerile informale intre marii jucatori au afectat consumatorul final. Concurenta foarte redusa este principala cauza a faptului ca avem preturile la 60% din media UE si veniturile la 15%.

In Statele Unite peste 90% din PIB se creeaza in sfera intreprinderilor mici si mijlocii, iar in Romania numai 50%. Cre-deti ca Romania este o tara dominata de oligopoluri? Se verifica definitia oligopolului: acea structura a pietei in care exista un numar mic de producatori (ofertanti) si un numar mare de cumparatori, intre producatori se desfasoara o concurenta monopolista, intre consumatori - o concurenta perfecta, deciziile firmelor sunt interdependente?

La cursul pe care-l predau la SNSPA cer in fiecare semestru studentilor mei sa-mi demonstreze ca exista o piata cu concurenta libera in Romania si cine reuseste primeste nota 10. Sunt foarte rare exemplele de piete cu libera competitie la noi. In Romania functioneaza circa 500.000 de firme, dar cele care conteaza nu trec de 3.000. Restul, adunate, nu stiu daca contribuie la PIB cu 1%.

Apropo de studentii dv, pe o piata cu adevarat concurentiala resursele sunt alocate de piata, nu (re)distribuite de bugetul statului. Nu vi se pare ca in Romania bugetul are un rol mult prea mare in repartizarea resurselor?

Citeste si:

Sigur, este un punct in care se vede si acest lucru. Ajutoarele de stat despre care crezusem la un moment dat ca intrasera pe o panta descendenta au ajuns din nou sa creasca in 2006. Dupa o reducere sub 2% din PIB, cred ca au trecut iarasi de 3% din PIB.

Va referiti la faptul ca, la inceputul lunii decembrie 2006, statul avea inca excedent bugetar, pe care daca-l plasa la CEC incasa dobanzi. Dar a preferat sa dea bani de pomana CEC-ului, sa-l capitalizeze, dupa care bugetul pe deficit a ajuns sa se imprumute ca sa-l acopere, inclusiv de la CEC...

Exemplul pe care l-ati dat este unul evident. Avem insa si cazuri care unora nu li se par evidente, cum este programul "Rabla".

Dar as vrea sa ramanem cu discutia strict la oligopoluri. Am fost la Bruxelles zilele trecute si am vrut sa-mi iau niste pantofi de firma. Erau ieftini - 52 de euro - si foarte frumosi. I-am intors si pe spate scria "made in Romania". Aceiasi pantofi ii gasesc la Bucuresti cu 100 de euro. Cum pot exista diferente de pret de suta la suta daca piata locala este concurentiala?!