Piata advertisingului romanesc, desi aflata, conform opiniei majoritatii specialistilor autohtoni, inca in formare, continua sa absoarba venituri substantiale din ceea ce putem numi "forme clasice" de publicitate (reclame pe TV, la radio sau in piata scrisa).

Cu toate acestea, insa, incepe sa se resimta si la noi o problema care da de ani buni batai de cap si publicitarilor din afara - posibilitatea destinatarului de a se sustrage mesajului atat de migalos incropit de marile agentii de publicitate, aruncand astfel la gunoi, prin simpla apasare a unui buton sau intoarcerea unei file de revista, profituri estimate (in stransa legatura cu reach-ul mesajului respectiv - acea parte din publicul-tinta la care mesajul ajunge efectiv) la milioane de dolari. Este inutil sa subliniem faptul ca acest lucru nu contribuie in niciun fel la satisfactia clientului, ca sa nu mai vorbim de cea a omului de publicitate - cui i-ar conveni ca, dupa ce planifica pana in cele mai mici detalii o campanie, de imagine sau de promovare a unui produs, alocand pentru aceasta un buget susbstantial, sa lase apoi totul la voia intamplarii, scapand astfel printre degete singura garantie finala a succesului (si, prin urmare, a profitului) - publicul?

"Daca Mahomed nu vine la munte, vine muntele la Mahomed"

In acest context, intrebarea care se pune este "Ce mijloace mai eficiente putem gasi pentru a ajunge la publicul-tinta?". Si cum mintile publicitarilor mai sunt uneori si creative, chiar daca nu tot timpul, solutiile au inceput sa curga garla, chiar si in Romania, majoritatea fiind proiectate dupa binecunoscutul principiu al insistentei, care pare sa se simta in lumea advertisingului mai acasa decat oriunde altundeva: "Daca Mahomed nu vine la munte, vine muntele la Mahomed".

Astfel, toate formele de innovative media aparute in ultimii ani, de la aparent banala reclama din lift, pana la uriasele mesh-uri care acopera pana la sufocare fatadele cladirilor din centrul Bucurestiului, urmaresc cu orice pret atragerea unui public care a devenit mult prea emancipat ca sa mai acorde atentie banalei reclame TV, peste care s-a obisnuit sa zappeze cu cea mai mare naturalete.

Una dintre aceste forme de innovative media care s-a bucurat de succes (a se intelege ca reactie din partea publicului) in Romania este reprezentata de publicitatea mobila (panouri in derulare, plasate pe vehicule care circula prin oras), ce desfasoara campanii de imagine care "urmaresc" publicul, in loc sa astepte ca acesta sa-si faca timp pentru a privi o reclama. In acest domeniu, locul principal pe piata romaneasca este ocupat de Mobil'Affiche, despre care Naji Ghaddar, Managing Director in cadrul companiei, ne-a declarat ca "este prezenta pe piata din Romania de 3 ani (mai exact, din ianuarie 2004), fiind in continuare singura companie care practica un astfel de mediu de promovare (mobil si cu panouri derulabile)".

Citeste si:

In ceea ce priveste reactia intampinata atat la nivelul companiilor doritoare de promovare, cat si al destinatarilor mesajelor publicitare, acesta a adaugat: "toti clientii cu care am derulat campanii de promovare, fie la nivel de Bucuresti, fie la nivel national, au revenit la noi in fiecare an pentru a continua colaborarea. Cat despre oamenii obisnuiti, ei au primit cu placere aceasta forma de publicitate, acest lucru rezultand din faptul ca rezistam prin mediul nostru inovator pe o piata a publicitatii outdoor unde concurenta este mare, iar publicul-tinta este selectiv. Bineinteles ca, la inceput, toti (clienti si oameni obisnuiti) au manifestat reticenta la nou, dar, in timp, mediul nostru si-a dovedit eficienta si a fost acceptat de toata lumea".

6.000-8.500 euro lunar pentru ca imaginea ta sa faca turul orasului

In ceea ce priveste profitabilitatea desfasurarii unor astfel de campanii mobile, este evident ca preturile percepute de Mobil'Affiche pentru chiria lunara, ce variaza intre 6.000 si 8.500 de euro pe luna, ofera o alternativa viabila la mijloacele traditionale de promovare.

In ceea ce priveste preferintele clientilor, Bogdan Mogoroase, reprezentant al departamentului de Client Service, ne-a declarat: "in Romania, cea mai ceruta forma de campanie o reprezinta Full Branding, care inseamna decorarea in totalitate a masinii in culorile clientului".
Plasand activitatea Mobil'Affiche in contextul tendintelor actuale in publicitatea romaneasca si nu numai, Naji Ghaddar a subliniat: "Cred cu tarie ca o promovare inovatoare, inteligenta, captivanta, «altfel», este solutia pentru recastigarea atentiei publicului, pentru a nu deveni imun la publicitate.

Fiind «promoteri» de nou, suntem constienti ca metodele actuale vor deveni odata invechite... In aceeasi masura vom fi receptivi la schimbari si vom incerca sa avem o reactie cat mai rapida la modificarile preferintelor si sa fim cu un pas inainte pentru intampinarea lor".