"Din sistemul www.autorizatiiauto.ro dispar 26 de destinatii, odata cu acceptarea Romaniei in granitele Uniunii, ceea ce va duce la o dezvoltare a afacerilor in zona companiilor de transport. Fara restrictiile impuse de acordurile internationale anterioare, acestea pot face oricate drumuri cu oricate masini, ceea ce va contribui la dezvoltarea comertului intre Romania si celelalte tari din UE", a afirmat Eduard Lovin, director executiv IT la IGCTI.

Liberalizarea transportului odata cu intrarea in UE rezolva problemele create de faptul ca cererea operatorilor era intotdeauna mai mare decat oferta negociata intre ministerele de transport din Romania si tarile respective.
Firmele romanesti de transport nu vor mai fi obligate sa obtina autorizatii pentru 26 de state europene, insa obtinerea acestui tip de document este necesara in continuare in cazul unor tari precum Serbia, Muntenegru, Croatia, Ucraina, Norvegia, Turcia, Maroc, Kazahstan, Rusia sau Albania.

Ca urmare a eliminarii restrictiilor, peste 2.000 de companii de transport din Romania, cu un parc de mai mult de 12.000 de masini, pot circula liber in spatiul comunitar.

"Concurenta se va intensifica in urma liberalizarii transporturilor catre tarile occidentale fara autorizatii, ceea ce va conduce la o scadere cu pana la 30% a preturilor de transport. In acelasi timp, ne asteptam ca frecventa curselor sa urce cu 30-40%, iar capacitatile de transport sa fie suplimentate cu pana la 20% in acest an", a declarat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), citat de Mediafax. Reprezentantii Asociatiei Romane pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI) sustin, de asemenea, ca pe termen scurt tarifele vor scadea, dupa exemplul Poloniei si Ungariei.

"Pana in prezent, in Italia sau spre alte rute foarte solicitate efectuau curse doar cei care aveau autorizatii de transport. Cand foarte multi vor merge pe aceste trasee ravnite, preturile vor scadea cu pana la 15%", a afirmat Theodor Agut, directorul general al unei firme afiliate la ARTRI. Agut a aratat ca diferentele de pret dintre transporturile din si catre Romania se vor reduce.
"Daca pana in prezent transporturile din Romania catre statele UE erau realizate la preturi foarte mici, din cauza exporturilor reduse, iar cele catre Romania aveau preturi foarte mari, ca urmare a importurilor semnificative, odata cu deschiderea granitelor si a cresterii economice din ultimul timp diferenta dintre cele doua categorii se va diminua", a spus Agut.


Pe de alta parte, UNTRR sustine ca in prima parte a anului va fi consemnat un aflux semnificativ al transportatorilor catre tarile din Europa de Vest, ritm care se va tempera, insa, spre sfarsitul anului.

"In primele luni din 2007 toti transportatorii vor iesi catre destinatiile occidentale, insa dupa o perioada acestia vor realiza ca rutele extracomunitare sunt mai atractive. De exemplu, in Ungaria se vor lovi de obligativitatea vignetei, in Austria trebuie sa plateasca taxe de autostrada foarte mari, ca sa nu mai vorbim de respectarea stricta a timpilor de odihna si a restrictiilor de circulatie in week-end, care indisponibilizeaza camioanele pentru perioade mari de timp. La toate acestea se adauga concurenta dura a firmelor locale, intr-o piata vestica saturata", a adaugat Dinescu. Si reprezentantul ARTRI sustine ca traficul pe rutele estice este suprasaturat.

Citeste si:

"Companiile romanesti nu se vor putea orienta masiv spre rutele estice, deoarece cursele catre Rusia si Ucraina sunt realizate de carausii din Republica Moldova, iar pe relatia Turcia romanii sunt deja prezenti la potential maxim. In aceasta situatie, singurul debuseu ar fi piata romaneasca, unde preturile ar putea fi mai mari decat cele pentru transporturile externe", a spus Agut. El a adaugat ca solicitantii importanti de servicii de transport, in special marile lanturi de retail, nu sunt interesate doar de transport, ci cauta o gama larga de servicii integrate de transport si logistica. In plus, firmele de retail colaboreaza deja cu filialele unor mari companii internationale de transport si logistica. In opinia reprezentantului ARTRI, companiile mici pot supravietui prin specializarea serviciilor de transport.

O parte a companiilor romanesti vor opta pentru transporturi intre diverse tari din spatiul comunitar, cum ar fi intre Spania si Germania sau intre Italia si Austria, pentru ca firmele occidentale nu sunt interesate doar de activitatea de transport in sine si prefera sa ofere solutii logistice integrate.

UNTRR apreciaza ca piata interna nu este suficient de atractiva pentru marile companii din UE.
"Occidentalii sunt obisnuiti sa mearga pe autostrazi si sa respecte timpii de odihna, asa incat nu cred ca se vor inghesui sa vina aici", a continuat Dinescu.

Pe de alta parte, reprezentantul ARTRI sustine ca eliminarea autorizatiilor de transport va avea efecte mai ales pentru companiile cu un parc auto de peste 30 de camioane, care pot face fata mai usor concurentei prin dezvoltarea de parcuri logistice. "Cei care au acum un camion sau doua vor face, ca si pana in prezent, un transport de supravietuire. Transportatorii cu un parc mai mare de 30 de camioane isi vor putea dezvolta afacerea prin investitii in sisteme logistice si de management al calitatii performante.

Cel mai greu se vor descurca cei cu o flota cuprinsa intre cinci si 20 de camioane, care nu vor avea posibilitatea sa realizeze investitii semnificative", a mai spus Agut. In 2006, IGCTI a acordat in jur de 380.000 de autorizatii pentru transportul international de marfa si a atribuit, in urma licitatiilor electronice, 780 trasee nationale pentru transport persoane. Lansat in 2003, sistemul www.autorizatiiauto.ro aloca electronic autorizatii auto, pe baza unor formule matematice, companiilor de transport din Romania.