Reprezentantii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) au motivat necesitatea acestei masuri, de contopire a celor doua tipuri de asigurare, prin faptul ca cetatenii romani care circula in spatiul Uniunii Europene trebuie sa fie acoperiti in cazul in care vor fi implicati in evenimente rutiere.

Totodata, CSA incearca sa ne incurajeze afirmand ca si valoarea primelor platite de asigurator vor creste considerabil, cuantumul lor urmand sa fie de zece ori mai mare dupa 1 ianuarie. Totusi, companiile de profil nu par la fel de increzatoare, multe dintre ele intampinand deja dificultati financiare din cauza daunelor pe care a fost nevoite sa le achite. Luand in calcul ca, numai in primele noua luni ale anului in curs, asigurarile de raspundere civila auto (RCA) au detinut o pondere de 28,9% din totalul primelor subscrise in cadrul asigurarilor generale, potrivit datelor CSA, nu trebuie sa ne uimeasca faptul ca asiguratorii se orienteaza spre alte segmente ale pietei, pentru a scapa de dependenta de sectorul auto. Mai mult, ne putem astepta ca tarifele sa creasca pentru ca jucatorii sa poata acoperi riscurile asigurate.

Insa, cu prime marite sau nu, cu avantajul de a calatori in intreaga Uniune cu asigurarea unica, exista si pagubiti. Practic, numai un numar infim de automobile din Romania trec granita si pot beneficia de toate avantajele noii polite.

Liberalizarea pietei asigurarilor auto obligatorii va aduce tarife mai mari din 2007. Avansul preconizat pentru posesorii de autovehicule, persoane fizice, este de peste 40%, in vreme ce firmele vor plati cu pana la 70% mai mult. Insa, si valoarea primelor va creste considerabil.

In primele noua luni ale anului in curs, asigurarile de raspundere civila auto (RCA) au detinut o pondere de 28,9% din totalul primelor subscrise in cadrul asigurarilor generale, potrivit datelor Comisiei de Supravaghere a Asigurarilor (CSA). Scumpirea se datoreaza mai ales includerii in polita RCA a asigurarii de Carte Verde, care ii permite posesorului sa calatoreasca in spatiul Uniunii Europene. Ca urmare a acestei coroborari, in 2007, tarifele pentru RCA vor cunoaste un avans de 43% in cazul persoanelor fizice. Firmele vor plati cu 68% mai mult, conform unui studiu recent.

Avans de 20%

Anul 2007 va aduce pentru posesorii de autovehicule polite de raspunedere civila mai scumpe, in medie, cu 20% fata de tarifele din 2006. Tarifele pentru un autoturism cu o capacitate cilindrica intre 1200 si 1400 de centimetri cubi, cat are un Logan, variaza intre 192 si 320 lei, daca posesorul este o persoana fizica. Firmele vor plati, pentru un autovehicul cu capacitate de 1,9 litri intre 396 lei si 780 lei, conform datelor publicate de companiile de profil.

Tarife la alegere

Citeste si:

Tot de la 1 ianuarie, piata asigurarilor se va liberaliza, astfel ca, stabilirea tarifelor va fi la discretia fiecarui asigurator. Totusi, luand in considerare si contopirea RCA cu Cartea Verde, prin care companiile de asigurare preiau riscurile de raspundere civila auto in spatiul UE, noul produs va insemna mai putini bani cheltuiti. Daca la valoarea curenta a politei RCA adaugam tariful Cartii Verzi pentru o luna in statele Uniunii Europene, adica 270 de lei, rezultatul va fi peste valoarea celor doua polite contopite.

Exista insa numeroase persoane care trebuie sa achite aceasta diferenta, chiar daca nu calatoresc prea des sau chiar deloc in strainatate. Chiar daca masura va elimina posibilitatea ca cei care calatoresc in acest spatiu sa nu aiba asigurare, aceasta categorie de asigurati poate fi considerata ca pagubita. Insa, potrivit reprezentantilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), odata cu aderarea la Uniunea Europeana, primele de asigurare vor creste de circa 10 ori.

Daunele platite cresc tarifele

Totusi, odata cu aderarea la Uniune, companiile de asigurari trebuie sa creasca preturile pentru a putea face fata riscurilor crescute. Conform rapoartelor pe primele noua luni ale anului in curs, numerosi asiguratori au raportat achitarea unor daune importante. Segmentul auto, mai ales cel al politelor RCA, a provocat pierderi de zeci de milioane de euro la nivelul industriei, din cauza daunelor mari, dar si a primelor de asigurare relativ scazute. Pentru a contracara efectele negative rezultate, companiile vor fi nevoite sa urce considerabil tarifele. La un nivel destul de scazut al primelor de asigurare, companiile de profil platesc daune cu valoare ridicata pentru riscuri de tipul accidentelor produse in parcare.

Reactii prompte

Presedintele Unita, Iulian Dumitru, ne-a precizat ca, in cazul companiei pe care o administreaza, in primele noua luni din 2006, au fost inregistrate cresteri doar in segmentul politelor auto. Avansul veniturilor dobandit din acest segment a generat necesarul de capital pentru dezvoltarea companiei. Totusi, bilantul aferent perioadei mentionate nu este pozitiv. ,,La noua luni nu suntem pe plus, de abia de la anul vom intra pe profit", apreciaza Iulian Dumitru. Unita vizeaza diminuarea dependentei de segmentul auto prin lansarea unor produse destinate pietei asigurarilor generale.

Asiban a inregistrat pierderi de 4,2 milioane de euro din cauza politelor auto, dupa ce in 2005 a raportat un profit de 2,7 milioane de euro. Asiguratorul a ridicat nivelul tarifelor pentru politele RCA destinate persoanelor fizice cu aproximativ 64%.