Cifra de afaceri cumulata a celor mai mari 20 de retele de magazine din Romania s-a majorat, anul trecut, cu 50% fata de nivelul consemnat in 2004, arata o analiza efectuata de firma de cercetare de piata GfK Romania.

Dupa ce au ocupat aproape toate locurile disponibile din retailul Capitalei, marile retele patrund din ce in ce mai hotarit pe piata din provincie.

Istoria conceptului Cash&Carry are o vechime de zece ani, timp in care au aparut pe piata autohtona 35 de astfel de magazine. La cinci ani de la deschiderea Carrefour din Militari, se bat pentru fiecare client cinci retele de hipermarketuri, care vor insuma 30 de unitati la sfirsitul anului. Gigantilor li se adauga peste 200 de supermarketuri apartinind unor lanturi locale sau straine, numarul acestora crescind de circa zece ori in ultimii patru-cinci ani.

Citeste si:

Desi poate parea spectaculoasa, invazia retailerilor este departe de a-si incetini ritmul, spun specialistii GfK.

Modelul central-european

Ceea ce se intimpla in ultima vreme pe piata de profil din Romania este o replica fidela a experientei traite de tarile din centrul Europei. In Cehia, de exemplu, existau in 1996 doar patru hipermarketuri (unul in Brno si trei in localitati mai mici, din apropierea granitei cu Austria). Doi ani mai tirziu, numarul magazinelor de acest tip ajunsese la 37, fiind raspindite in toata tara. In 2002, cehii isi faceau cumparaturile in 113 hipermarketuri, iar in anul aderarii la Uniunea Europeana, erau prezente pe piata sapte retele, cu 145 de locatii. Nici dupa intrarea in UE expansiunea nu a dat semne de oboseala: la sfirsitul acestui an vor functiona in Cehia peste 190 de hipermarketuri.