Exportul de vin al Romaniei este nesemnificativ, reprezentind sub 5% din productia realizata, fata de 27% cit exporta tarile europene. "Pentru a reusi sa se impuna pe pietele straine, si mai ales pe cea europeana, vinul romanesc are nevoie in primul rind de promovare. Este important si faptul ca nu intotdeauna se exporta vin de calitate corespunzatoare, nu sint evidentiate aspectele ce tin de traditie si prezentarea produselor lasa de obicei de dorit fata de cele europene", a aratat Ioan Namolosanu, presedintele Oficiului National al Viei si Vinului.

Daca toate aceste aspecte ar fi imbunatatite, vinul romanesc ar putea avea succes, mai ales ca piata europeana cere produse cit mai diversificate. "In ultimii 15 ani este o moda in Europa sa se consume vinuri din Lumea Noua, adica din Australia, Africa de Sud sau Chile. Acestea au intrat pe piata occidentala, reusind chiar sa scoata de pe rafturi vinuri fabricate in tari de traditie sau care au investit enorm in acest domeniu", a mai aratat Namolosanu.

Jumatate din vin, produs din hibrizi

Vinul romanesc nu ajunge la export, pentru ca nu se bucura de promovare corespunzatoare, dar si pentru ca mare parte din el nu are calitatea corspunzatoare pentru a intra pe o piata competitiva. "Aceasta cu atit mai mult cu cit aproximativ 50% din vinul produs la noi nu se poate comercializa fiind obtinut din hibrizi. Vinurile noastre au mai multe dezavantaje: soiurile predominante in cultura la noi nu sint dintre cele mai cautate la export si mai mult de 50% din vinul de calitate superioara este obtinut de micii producatori care nu ajung sa-si vinda marfa pe o piata organizata", a aratat presedintele ONVV.