Din cele 500 de milioane de euro, cat este valoarea pietei agentiilor de turism din Romania, primii cinci actori realizeaza cam un sfert din veniturile totale. Acestia vor avea anul acesta o cifra de afaceri cumulata de peste 120 de milioane de euro. In Romania activeaza 1.500 de agentii de turism, dintre care aproximativ 800 fac parte din Patronatul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Potrivit oficialilor ANAT, membrii patronatului realizeaza o cifra de afaceri cumulata de circa 450 de milioane de euro anual, restul agentiilor completand diferenta pana la 500 de milioane de euro. Primii cinci jucatori din piata, conform incasarilor inregistrate anul trecut, sunt Happy Tour, Aerotravel, Eximtur, Nova Touring si Marshal Turism. La nivelul anului trecut, Nova Touring a avut afaceri de aproape 20 milioane de euro.

Cel mai mare jucator din piata, Happy Tour, castiga in special din segmentul destinat turismului business - deplasarile oamenilor de afaceri, precum si vanzarile de bilete de avion. "La 9 luni, o cifra de afaceri de 27 milioane de euro, iar pana la sfarsitul anului estimam afaceri de 36 milioane de euro", spune Nicolae Demetriade, directorul general al agentiei. Potrivit acestuia, rezultatul reprezinta o majorare de circa 20% fata de perioada similara a anului trecut, pe fondul cresterii generale a pietei de profil.

Citeste si:

"Ne-am concentrat pe oferirea de servicii complete de ticketing, cazari, organizarea de evenimente, congrese si conferinte pentru corporatii", explica Demetriade strategia pe anul in curs. Turismul de masa - adica vacanta de vara - s-a concentrat si anul acesta pe chartere catre destinatii calde, precum Grecia si Spania.

"Au crescut mult si solicitarile pe Dubai, Maldive, Tenerife. Cea mai spectaculoasa crestere a fost insa pe segmentul de croaziere pe vase de lux in Mediterana, tarile Nordice si Caraibe", spune Demetriade. Veniturile Happy Tour sunt impartite in partea de ticketing (vanzari de bilete de avion) - cu o pondere de 60%, turismul de vacanta - 28% si organizarea de evenimente - 12%. Demetriade estimeaza ca agentia pe care o conduce detine o cota de piata de 9% in sectorul vanzarilor de bilete de zbor.