Casa mult dorita se poate gasi din fata calculatorului. Numarul site-urilor cu tematica imobiliara a crescut rapid in ultimii ani, la fel si oferta de locuinte

Casa mult dorita se poate gasi din fata calculatorului. Numarul site-urilor de Internet cu tematica imobiliara a crescut rapid in ultimii ani, la fel si apetitul romanilor de a-si cauta o locuinta cu ajutorul cuvintelor-cheie. Agentii imobiliari spun ca cei mai multi dintre clienti suna dupa ce au consultat oferta de pe Internet.

"In momentul de fata, 75-80% dintre informatiile vehiculate pe piata imobiliara romaneasca sint de pe Internet. Este o crestere importanta, daca tinem cont ca in urma cu patru ani ponderea era de 25%. Putem spune ca, in ultima vreme, cam 80% dintre solicitarile primite la agentii vin de pe Internet", spune Ion Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvint al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare. Modul in care functioneaza aceste site-uri s-a diversificat in ultimul an.

Daca pina acum la putere erau portalurile, a aparut un site care isi propune sa puna cumparatorul fata in fata cu vinzatorul, fara comision, si se anunta implementarea sistemului american MLS, deja functional in judetele Vilcea si Sibiu.

Pro si contra

Analistii imobiliari spun ca listarea ofertelor pe Internet prezinta avantaje deloc de neglijat. "In primul rind, este gratuit. Oferta este vizibila 24 de ore din 24 si virtual nelimitata ca timp. De asemenea, se pot prezenta oricite detalii despre oferta respectiva, ceea ce in cazul unui ziar este mai greu din cauza faptului ca acest lucru costa. Se poate face o comparatie intre oferte pentru ca exista un motor de cautare si diverse metode de filtrare a informatiei", mai spune Ion Radu Zilisteanu.

Exista insa si aspecte negative cu privire la acest mod de informare. "Informatia este vasta, dar redundanta si neverificata. Cu foarte putine exceptii, proprietatile listate pe portaluri sint cu contracte neexclusive, deci majoritatea datelor nu pot fi date publicitatii de agentii imobiliari respectivi. Stim cu totii ca cea mai importanta caracteristica a unei case este locatia. Iar aceasta nu poate fi divulgata nici macar ca numar de strada pentru un apartament", afirma Liviu Ureche, Certified International Properties Specialist.

Trafic mare

Portalurile domina Internetul cu tematica imobiliara. Vorbim, desigur, despre Romania. Aici se pot gasi anunturi de vinzare postate de agentiile imobiliare sau de particulari. Conform companiei Netbridge care administreaza serviciul trafic.ro, locul intii este ocupat de www.agentiaimobiliara.ro, cu 37.238 de vizitatori, urmat de www.imobiliare.ro, cu 34.351 de vizitatori. Situatia se inverseaza cind ne raportam la numarul de afisari: 635.726 pentru cel de-al doilea, fata de 407.936 in cazul primului. Site-urile respective au sute de mii de anunturi si parteneriate cu agentiile imobiliare. "Important este ca, fata de alte portaluri, luam informatii la prima mina. La agentiile imobiliare instalam un program care trimite informatiile la noi. Se actualizeaza rapid. La alte portaluri se trimite oferta de catre agentii", spune Razvan Muntean, manager general Run Data Solutions.

Avantaje si nu prea

Principalul avantaj pentru utilizatorul de Internet care sta cu chirie consta in faptul ca poate vizualiza ofertele postate de mii de agentii, dar si pe cele ale particularilor. Pe de alta parte, poate face acest lucru dimineata la prima ora sau seara, adica nu trebuie sa se preocupe de acest lucru in timpul serviciului. Exista insa si reticente referitoare la aceasta varianta.

"Se poate vorbi despre lipsa actualitatii si a corectitudinii datelor. Pe de alta parte, agentiile imobiliare listeaza toate aproape exact aceleasi proprietati, dar prezentate putin diferit. De aceea, mai in gluma, mai in serios, pentru a afla numarul imobilelor unice la vinzare pe un astfel de website, numarul proprietatilor listate trebuie impartit la numarul de agentii membre", spune Liviu Ureche. Cu alte cuvinte, un cumparator poate sa sune la trei agentii in legatura cu aceeasi oferta, iar raspunsurile privind actualitatea ei pot fi diferite pentru ca poate o a patra agentie a vindut casa intre timp.

Acest lucru este posibil in cazul in care se au in vedere anunturile pentru apartamente din blocurile de cartier, care domina ca numar de tranzactii piata imobiliara. "Avem un mecanism pentru scoaterea ofertelor duble, dar nu putem sa excludem o oferta din cauza intelegerilor pe care le avem cu agentiile", mai spune Razvan Muntean. Oricum, dincolo de aceste probleme, normale pentru o piata imobiliara in curs de maturizare, precum cea din Romania, trebuie sa spunem ca portalurile prezinta cea mai consistenta oferta imobiliara de pe piata.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.