Producatorii de vinuri trebuie sa lupte sa nu piarda cote din piata romaneasca si sa incerce sa orienteze productia catre vinuri de calitate si catre vinuri aromate. Va fi foarte greu deoarece dupa 1 ianuarie 2007, vinurile din UE vor putea fi comercializate pe piata romaneasca fara taxe. "Exista o oferta de vinuri de masa mult mai mare decat cererea pe piata UE, asa ca este de asteptat o competitie mult mai mare pe piata din Romania", a declarat Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, prezent la o dezbatere pe aceasta tema organizata cu ocazia Expo Drink 2006.


El a mai spus ca in UE consumul de vin de masa este in scadere, mai ales cel din tarile traditionale Franta, Italia si Spania, si a recomandat firmelor romanesti sa se orienteze catre vinurile de calitate. "Romania produce anual sase milioane hectolitri de vin, din care doar 400.000 reprezinta vin de calitate. Trebuie sa cresteti ponderea vinului de calitate pentru a putea fi competitiv pe piata comunitara", a afirmat Scheele.

Vinurile romanesti sunt slab reprezentate pe pietele externe. Si cum consumatorii straini pun mare pret pe vinurile ce pastreaza specificul, traditia si istoria zonei in care au fost produse, ar trebui sa mizam mai mult pe soiurile traditionale cum sunt Feteasca Neagra sau Feteasca Regala - vinuri foarte bune, dar inexistente in hypermarketurile europene. "Romania trebuie sa investeasca in activitati de marketing si promovare, pentru ca brandurile specific romanesti sa fie cunoscute si in afara granitelor tarii. Exportul de vinuri vrac il depaseste pe cel de vin imbuteliat si acest lucru face ca regiunea din care provine vinul sa nu fie cunoscuta", crede Scheele.