Adevaratii giganti mediatici, cei cu miliarde de euro la activ si zeci de mii de angajati, care conduc clasamentul mondial al trusturilor de presa, lipsesc de pe piata din Romania. Companiile care au ajuns aici, de talie medie, au avut de la inceput un plan pentru fostul bloc sovietic, in care s-a incadrat si Romania: publicul neinitiat inca in deliciile mediei occidentale. Urmarea a fost previzibila. Esticii au constituit pentru aceste trusturi oportunitatea de a construi televiziuni, radiouri si publicatii care sa devina lideri de piata in rasaritul Europei. "Cotidianul" arata cine sint companiile straine care detin presa din Romania si ce loc are ea in portofoliul din afara granitelor.

Mediu spre mic, relativ modest

Octav Popescu, Managing Director Initiative, crede ca piata romaneasca de media este dominata de companii de talie medie spre mica la nivel international, enumerind CME, Ringier, Hearst sau SBS. Despre actiunile acestora in Romania, specialistul Initiative le considera "relativ modeste", in afara citorva exceptii notabile. "Multe s-au impus ca modele de business de succes, cum e CME si Ringier si au modelat evolutia pietei romanesti media", tine sa mentioneze insa Octav Popescu.

Raportate la dimensiunile pietei romanesti, Ioana Avadani, directorul Centrului de Jurnalism Independent, le considera totusi relevante. "Putem numara pe degetele de la miini companiile straine care au investit in media romanesti. Dar daca analizam totalul tirajului sau al audientelor, observam ca ele, de fapt, domina piata", sustine Avadani.

Din "Forbes" in Protopopescu

Citeste si:

CME (Central European Media Entreprises) este cea mai bine infipta dintre companiile de presa straine care activeaza pe piata romaneasca. A lansat la sfirsitul lui 1995 PRO TV-ul, urmindu-i apoi Acasa TV si Pro Cinema. In 2004, compania cu sediu in Bermude si-a majorat valoarea actionariatului in Romania pina la 80 de procente din PRO TV srl. Americanii mai au 20% in compania de Radio Pro srl, care detine Pro FM, Info Pro si Pro Clasic.

Infiintata in 1994, CME si-a propus sa ofere o alternativa televiziunilor publice din fostele tari comuniste. Ideea i-a apartinut miliardarului american Ronald Lauder, plasat de "Forbes" printre cei mai bogati 250 de oameni din lume. CME a devenit intre timp lider de piata in Romania, Slovacia, Slovenia, Ucraina si Cehia. A dezvoltat noua retele in sase tari care acopera 90 de milioane de persoane si este listata la bursa din New York.

Radio si tv pentru 100 de milioane de europeni

Si europenii de la SBS Broadcasting au adunat, incet-incet, o serie de nume importante in audiovizualul romanesc. Setea lor de presa mioritica este dovedita de Prima TV, recenta achizitie a postului TVKLumea, viitorul KissTV, precum si retelele Kiss FM si Radio Star. In Europa SBS-ul este ocupat cu 17 statii tv, 21 de canale Pay TV, 14 retele de radio si 10 posturi de radio autonome, ajungind astfel, in fiecare zi, la 100 de milioane de locuitori.