Peste 40 de companii autohtone din domenii diferite - servicii, retail, fast-food, textile, produse petroliere, cafenele, servicii imobiliare, financiare sau de resurse umane - au optat sa se extinda prin francizare, dezvoltare care nu presupune costuri suplimentare, dar permite proprietarului sa detina controlul asupra afacerii.

"Romania se afla abia la inceput de drum in ceea ce priveste franciza. Comparativ, Ungaria are acum o piata de circa trei miliarde euro, adica unde am dori sa ajungem si noi peste 3-4 ani. Pana acum, s-au dezvoltat mai ales francizele din segmentul de fast-food si restaurante, dar exista semnale ca domeniile de interes se vor diversifica dupa 2007", a declarat presedintele Asociatiei Romane de Franciza, Costin Anton.

"Pentru ca o afacere autohtona sa se poata dezvolta in franciza trebuie sa parcurga un proces destul de complex: sa puna la punct un concept bine definit, rentabil in una sau mai multe locatii pilot, sa inregistreze brandul si sa isi standardizeze intreaga activitate, astfel incat sa fie usor de preluat de un manager fara experienta in domeniul respectiv. De asemenea, mai este necesar sa puna la punct, cu o echipa de experti in domeniul francizei, documentatia ce tine de franciza: manuale de franciza, de proceduri, de training si personal, operational etc.", sustine Adrian Gheorghe, Managing Director al firmei de consultanta pentru francize Thinkbig.

In Romania exista 210 francize, dintre care peste 40 sunt romanesti. Dintre cele straine, 60% sunt din SUA si Canada, o pondere mai mica avand francizele din Europa. Printre companiile romanesti care s-au extins in regim de franciza se numara Romstal, Rompetrol, Petrom, Mobexpert, Turabo Café, Laroy, Revital, La Fantana etc.

Preluarea unei afaceri "la cheie" presupune si o taxa de intrare in reteaua respectiva, plus cote anuale din cifra de afaceri. "Pentru dreptul de operare care i-a fost incredintat, francizatul plateste francizorului taxe de francize, care se compun din taxa de intrare in grupul economic respectiv (de aderenta la acest grup) si de o redeventa variabila, calculata in raport cu cifra de afaceri. Cateodata, se percep si taxe de marketing si publicitate. Nu in ultimul rand, o componenta a investitiei up-front intr-o franciza este costul echipamentelor si amenajarea locatiei in care se va opera afacerea respectiva", a declarat Dania Steiner, Strategy Director CHR Consulting.

Citeste si:

Dar, dincolo de pret, intrarea intr-un lant de franciza presupune si numeroase reguli, introduse chiar intr-un manual, pe care francizatul trebuie sa le respecte intocmai. Francizatul se obliga sa se aprovizioneze cu marfuri de la francizor sau furnizori selectionati ai acestuia, sa mentina nivelul standard al calitatii produselor si sa investeasca mijloacele materiale si banesti pentru a pune in aplicare formula acestuia. Indeplinirea acestor obligatii este insotita de o serie de conditii impuse de francizor, printre care se numara respectarea listelor de furnizori de produse si echipamente, a know-how-ului de productie si de functionare, folosirea tehnicilor standard de vanzare, prezentare, design, acceptarea controlului francizorului cu privire la tehnicile de comercializare si mijloacele publicitare realizate pe plan local sau regional etc.

Potrivit participantilor la seminarul "Franciza in UE si in Romania", organizat ieri de Camera de Comert si Industrie a Romaniei, costurile dezvoltarii unei astfel de afaceri difera de la un caz la altul, taxa de intrare, de exemplu, variind de la 3.000 de euro la cateva milioane de euro, in cazul francizarii unui hotel de lux.

"Taxa de intrare este doar inceputul. Ea reprezinta doar 10-20% din investitia totala si firmele trebuie sa fie constiente de acest lucru atunci cand hotarasc sa porneasca o afacere in franciza. De exemplu, lanturile straine care au francizat hoteluri de cinci stele de pe litoralul bulgaresc au solicitat si taxe de 5 milioane de dolari, existand, insa, si francize mult mai ieftine", a afirmat directorul Comitetului European de Franciza, Alexandru Stoican.

Piata francizei, estimata pentru 2006 la circa un miliard de euro, s-ar putea apropia, pana in 2010, de nivelul de trei miliarde de euro, in conditiile in care multe companii straine asteapta aderarea Romaniei la Uniunea Europeana pentru a-si extinde afacerile in regiune, potrivit Asociatiei Romane de Franciza. Anton a precizat ca mai multe companii straine sunt interesate sa dezvolte francize in Romania, in domeniul productiei, comertului si textilelor.