Piata farmaceutica a crescut in 2005 cu aproximativ 20%, fapt ce nu ii poate lasa indiferenti pe micii intreprinzatori care doresc un business profitabil, pe o piata evaluata la aproape un miliard de euro. Daca marile lanturi fac jocurile, si au planuri mari de extindere sau au in vizor tranzactii impresionante, nici micii intreprinzatori nu stau degeaba, numarul farmaciilor independente fiind de 3.000, dintr-un total de 5.000 de unitati existente in prezent.

Sanse mici in Capitala

Clara Popescu, vicepresedinte al Colegiului Farmacistilor din Romania, afirma ca sansele ca un mic intreprinzator sa-si deschida o farmacie in Bucuresti sint reduse, pentru ca aici exista deja farmacii suficiente, impuse de restrictia numarului de locuitori. Exista insa posibilitatea de a incepe un astfel de business in mediul rural. "In tara sint in jur de 4.900 de farmacii la 11.000 de farmacisti, deci la o farmacie revin doi farmacisti, fara sa tinem cont ca o serie dintre ei activeaza si in spitale, depozite etc.", precizeaza Popescu.

Laura Florea, Corporate Affairs Director A&D Pharma, are o pozitie si mai categorica referitoare la piata, in general. "Nu este deloc simplu pentru un mic intreprinzator sa isi deschida o farmacie, pentru ca piata este inchisa", afirma aceasta. In ceea ce priveste pasii care trebuie urmati pentru deschiderea unei farmacii, trebuie mentionat ca, in primul rind, nu este necesar ca intreprinzatorul care doreste un business in domeniu sa aiba si studii de specialitate.

Ceea ce este insa necesar este ca acesta sa aiba certificat de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania, adica autorizatia, iar angajatii lui sa aiba aceste studii de specialitate. Pasul urmator este ca intreprinzatorul sa faca o cerere de principiu la Colegiul Farmacistilor, care ii va acorda sau nu autorizatia de functionare. Daca aceasta ii este acordata, antreprenorul va proceda la inregistrarea societatii la Registrul Comertului si la organizarea societatii in conformitate cu regulile de buna practica. Colegiul Judetean, prin Comisia de Avizari, va face o inspectie la fata locului si va elibera un aviz conform, dupa care Ministerul Sanatatii, intr-un termen determinat, face o inspectie la fata locului si aproba functionarea institutiei respective.

Citeste si:

Sustinere prin alt business

"Din experienta noastra, este extrem de important sa cunosti foarte bine legislatia in vigoare, dar si sa urmaresti atent schimbarile in domeniu cind intri pe piata farmaceutica", afirma Monica Popescu, PR Help Net. Asadar, pentru a demara un astfel de business, un intreprinzator trebuie in primul rind sa cunoasca prevederile legale din domeniu - Ordinul nr. 626/2001, modificat prin Ordonanta nr. 1.199/2004, data de Ministerul Sanatatii. Printre aceste prevederi se mentioneaza faptul ca, in mediul urban, se poate infiinta o farmacie/3.500 de locuitori, in Bucuresti - o farmacie/3.000 de locuitori, si in alte localitati - o farmacie/4.000 de locuitori. Desi legea farmaciei a suferit modificari, in prezent fiind luata in discutie repunerea ei pe ordinea de zi, aceste prevederi se pastreaza, iar numarul de farmacii ramine fix.

Conform Uniunii Europene, prestarile farma intra la servicii, nu au un statut special, fiind tratate ca orice alta activitate comerciala, rentabilitatea lor depinzind de locatie, de zona, de oras etc. Astfel, farmaciile se supun regulilor pietei impuse prin libera concurenta. "In Bucuresti, exista doua posibilitati prin care poti incepe afacerea. Una ar fi achizitionarea licentei unei farmacii existente prin cumularea ei, dupa ce primeste avizul Ministerului Sanatatii sau al Colegiului Farmacistilor. O a doua posibilitate este aceea de a deschide o farmacie intr-un centru comercial de peste 1.000 mp sau intr-o gara", afirma Ovidiu Constantin, director executiv farmaciile Dona.

"Noi deschidem prin achizitie ori in centre comerciale. In Bucuresti se poate deschide o farmacie la 3.000 de locuitori. Sanse exista, doar daca cumpara o farmacie, iar esential este sa ai farmacist, pentru ca medicamentele sint supuse unui regim special. Investitia poate merge de la 5.000 la 100.000 de euro, dar variabila aceasta este foarte mare", spune Laura Florea, de la A&D Pharma, ce detine lantul farmaceutic Sensiblu.