Cine are la dispozitie un milion de euro poate porni linistit o afacere in domeniul fabricarii brinzeturilor. "Daca in urma cu trei-patru ani se putea demara o afacere in industrializarea laptelui cu o suma de zece ori mai mica, astazi este greu sa mai reusesti infiintind o fabrica cu aceasta suma, chiar si cu investitii ulterioare semnificative", a spus Valeriu Steriu, reprezentantul firmei Dorna. El spune ca pragul de rentabilitate in acest domeniu a crescut foarte mult in ultima perioada. "O afacere adevarata in industria brinzeturilor presupune o cantitate de lapte procesata de cel putin 50.000 de litri/zi", a aratat Steriu.

Locatia este cheia succesului

Planurile de investitii incep cu stabilirea locatiei si achizitia terenului. "Locatia este foarte importanta, pentru ca o fabrica de brinzeturi depinde de materia prima, si zona unde amplasezi unitatea iti poate garanta cantitatea de lapte necesara productiei", a spus Steriu. In plus, locatia trebuie sa aiba apa potabila, electricitate, acces la sosea si mai ales acces la canalizare. Urmeaza ridicarea halei de productie pentru care sint necesari 1.000 mp. In conditiile in care cheltuielile pentru suprafata construita sint de 400 de euro/mp, numai pentru cladire trebuie alocate 400.000 de euro.

"Pentru utilarea fabricii mai sint necesare alte 300.000-400.000 de euro, pentru ca UE impune norme foarte clare. Nu poti incepe investitia cu utilaje second-hand, ci numai cu utilaje noi", a precizat Valeriu Steriu. De alte 200.000 de euro este nevoie pentru asigurarea logisticii necesare distributiei.

Citeste si:

Un al treilea pas important este gasire unei marci reprezentative. "Impunerea unui brand este cel mai greu lucru de realizat dupa finalizarea constructiei in sine si utilarea fabricii. Se poate incheia un contract cu un supermarket care sa-i promoveze marca, dar trebuie investit foarte mult in publicitate", a spus Steriu. O alta varianta ar putea fi cumpararea unei marci deja existente, dar insuficient promovate. "Pentru un nou intrat pe piata aceasta poate fi solutia", a spus Gheorghe Petrisor, director la firma Danone.

Brinza asigura viitorul

Daca toate aceste amanunte sint puse la punct, intreprinzatorul mai are un lucru de realizat. "Trebuie sa studieze bine piata, sa vada carui segment de retail se adreseaza si absolut necesar este sa se gindeasca ce intindere ar putea avea reteaua lui de vinzari. Urmatorul pas este acela de a contacta clientul. Nu faci productie inainte sa stii cui vinzi", a aratat Victoria Tura, director general al firmei Eurocheese. In acest sens, pentru a reusi, cei care patrund acum pe piata produselor lactate trebuie sa se orienteze catre anumite produse. "Brinzeturile reprezinta o nisa pe care se poate merge la sigur. Mai putin indicata este productia de iaurturi, unde intr-adevar rata de profitabilitate este cea mai mare, dar si competitia este la fel, astfel incit este dificil sa te poti impune ca nou-venit. Laptele este si el o solutie, dar in acest caz capacitatea de prelucrare trebuie sa fie mult mai mare, deci si investitia va depasi un milion de euro", a spus Steriu.