Schimburile comerciale intre tarile membre ale Uniunii Europene sunt de trei ori mai mici decat cele intre statele ce formeaza SUA, afirma un studiu realizat de think-tank-ul economic Bruegel, ce isi are sediul la Bruxelles. Juan Delgado, autorul documentului intitulat "Preferinta pentru produse si investitii domestice, putin afectata de Piata Unica", arata ca europenii gandesc "domestic" atunci cand vine vorba de cumparaturi, de investitii sau de locul de munca. Fapt care, afirma Delgado, poate insemna un esec al Pietei Unice, in ciuda a 20 de ani de eforturi de daramare a barierelor din cadrul blocului comunitar.

"Preferinta domestica" domina consumul, investitiile si piata muncii

Studiul arata ca cetatenii "Vechii Uniuni" de 15 membri isi dau 86% din bani pe produse din tara lor, in conditiile in care, pentru ca Piata Unica sa fie considerata functionala, ei ar trebui sa cheltuiasca doar jumatate din bani pe produse domestice. Mai mult, 10% din produsele cumparate de ei provin din restul tarilor din cadrul UE si doar 4 procente din tari terte.

Europenii privesc putin mai mult peste granita cand vine vorba de investitii, ei punand 18% din bani in alte tari membre, in timp ce acasa investesc 65% din bani.

"Preferinta domestica" devine extrem de evidenta atunci cand vine vorba de piata muncii: doar 2 procente dintre europene muncesc in alta tara UE.
In cadrul intregii Uniuni Europene - inclusiv ultimele 10 venite in 2004 - aceasta tendinta este, totusi, putin mai scazuta decat in cazul primelor 15.

"Preferinta domestica" in consum este mai putin evidenta in tarile situate in "inima" Vechii Europe, precum Olanda, Belgia, Austria si Germania, si este mult mai pronuntata catre periferie, in state cum sunt Grecia, Italia, Spania si tarile nordice.

Citeste si:

In ceea ce priveste nou-venitele in Bloc, Cehia si Polonia au dovedit ca au o "preferinta domestica" mai scazuta decat tarile occidentale, ceea ce s-ar traduce, potrivit raportului, printr-o integrare buna in Vechea Europa.

Piata unica trebuie regandita

"In timp ce multe industrii au profitat de oportunitatile oferite de piata unica pentru a ajunge la o anvergura internationala, europenii continua sa cumpere, sa munceasca si sa investeasca acasa", spune Delgado.

Potrivit autorului, aceasta tendinta generala europeana privind consumul, investitiile si piata muncii este un argument pentru o regandire a politicii pietei unice a Blocului comunitar. Mai exact, o redirectionare a acesteia de la concentrarea spre bunuri catre servicii si inovare. In plus, autorul studiului face apel pentru realizarea mai multor reforme in domeniul productiei si pietelor financiare si a muncii, pentru a darama barierele ce inca mai stau in calea schimburilor comerciale si investitiilor.

De asemenea, a punctat Delgado, economia Uniunii Europene este mult mai fragmentata decat cea a Statelor Unite, pentru ca schimburile comerciale interne sunt de trei ori mai mici decat in SUA. "Moneda unica nu poate performa in lipsa unei piete unice", noteaza autorul studiului, adaugand ca politica monetara din zona euro poate raspunde eficient la nevoile economice ale Blocului doar daca tarile membre vor face progrese in procesul de integrare efectiva in UE.