Razvan Varabiescu, Buying Director la agentia Media Direction, dar si alti cativa specialisti care au dezvoltat afaceri pe Internet sau doar detin un blog personal, intentioneaza sa profite de cresterea exploziva a blogurilor (jurnale online), care au depasit in Romania, conform unui studiu recent, numarul de 10.000.

Directiile de dezvoltare ale acestui proiect legat de transformarea blogurilor in surse de venituri constau, in opinia lui Varabiescu, in implementare unui numar foarte mare de proiecte din zona de media neconventionala, publicity sau PR. Varabiescu apreciaza ca blogosfera va deveni mai eferevescenta si se va dezvolta mai rapid daca vor exista venituri obtinute din publictate. "Cine va posta primul o stire va beneficia de trafic si, implicit de bani. Mai multe comentarii, mai mult trafic" pare a fi unul din principiile pe care se bazeaza viitorul proiect sustinut de actualul Buying Director al agentiei Media Direction.

"Vor fi rubrici sponsorizate, cred ca se va ajunge la creatie personalizata pentru fiecare blog, dar acesta va fi aportul pe care il astept de la firma cu care vom decide sa externalizam serviciul de vanzare. De asemenea, cred ca piata va fi cea care va regla costul, formatele si proiectele din blogosfera," a declarat pentru Wall-Street Razvan Varabiescu.

Blogosfera romanesca, cota 10.000

Potrivit studiului RoBloggers Survey, blogosfera romanesca este alcatuita din peste 10000 de bloguri, insa cum, in mare parte, determinarea se realizeaza prin cautari pentru bloguri in romana sau din domeniul .ro, se aproximeaza 12-14000 de jurnale online prezente in Internetul romanesc. In opinia lui Cristian Manafu, cel unul din autorii acestui raport, doar 1000 de bloguri sunt active (cu o viata mai lunga de 6 luni, cu insemnari de cateva ori pe saptamana). "In aceasta apreciere ma bazez pe monitorizarea blogosferei romanesti pe care o realizez de mai mult de 2 ani, pe selectia si urmarirea blogurilor care au ceva de spus," declara acesta.

In studiul din aprilie 2006 Plates-formes de blogs publicat de Le Journal du Net, se numesc bloguri active cele actualizate cel putin lunar, in ultimele 3 luni. Astfel, se poate constata ca aproximativ o treime din blogurile existente sunt active, atat in situatia pe tari, cat si la nivel mondial. Acceptand ca aceasta proportie este adevarata si la noi, ar rezulta circa 3-4000 bloguri active, in acceptiunea definitiei putin mai flexibile din acest studiu, adauga Manafu.

Rezultatele sondajului RoBloggers Survey arata ca 16,18% dintre bloggeri chestionati doresc in viitorul apropiat sa obtina si un venit de pe urma acestei activitati, in timp ce doar 4,41% reusesc deja acest lucru. Blogurile acestora din urma sunt din domenii precum business, jurnalism, IT, dar si personale, find scrise atat in engleza, cat si in romaneste.

Affiliate marketing, modelul ideal?

Radu Ionescu, autorul unuia dintre cele mai vizitate blog-uri din Romania (Raduionescu.ro) si Managing Director la Kinecto, apreciaza ca lui Razvan Varabiescu este probabil pornita in primul rand ca un hobby, pentru ca "se poate", insa nu exclude si posibilitatea unei discutii despre bani, totusi fiind "cam devreme acum pentru acest lucru". "Sunt complet pentru unui astfel de proiect si voi incerca sa il si sustin in mod direct. In faza aceasta, proiectul strange bloguri de orice fel si de orice natura pentru a demonstra un trafic cumulat interesant pentru potentialii advertiseri. Problema este insa calitatea si targetul atras de fiecare blog – pentru ca nu mai suntem la momentul la care advertiserii cumpara 100.000 afisari oriunde," declara pentru Wall-Street Radu Ionescu.

Un alt fel de proiect legat de transformarea blogurilor in surse de venituri ar consta in dezvoltarii unui proiect prin care se va permite bloggerilor sa insereze liste de produse si servicii pe pagina lor online si sa castige un anumit procent din profitul rezultat din vanzarea oricarui produs. „Modelul de affiliate marketing functioneaza din plin in blogosfera din Statele Unite, spre exemplu, Amazon fiind „campion" in acest segment. Este probabil cel mai eficient model pentru advertiser, si un model corect si transparent pentru bloggeri," apreciaza Radu Ionescu.

Radu Ionescu a initiat de curand proiectul Gnomedia care consta intr-o retea independenta de bloguri tematice. Conceptul este simplu: blogurile apartin unui singur grup, autorii fiind independenti. „Principiul pe care mergem este sa avem continut 100% original, nefiltrat si necenzurat, cu toate problemele care pot aparea de aici. In curand pregatim o relansare si revitalizare a proiectului – asteptarile mele sunt sa avem 20 de bloguri active pana la sfarsitul anului si sa incepem primele campanii majore de advertising," adauga Ionescu.

Citeste si:

Obstacole si barierele proiectului

In opinia lui Razvan Varabiescu, principalele obstacole care vor aparea in dezvoltarea acestui proiect ar consta in simplul fapt de a lucra cu 200 de site-uri. „Faptul ca fiecare are pretentii legate de creatie, formate si alte lucruri. In acelasi timp, selectia dificila a site-urilor ar reprezenta o problema intr-o campanie deoarece nu vor exista multi clienti care sa intre pe toate blogurile ci vor fi clienti pe anumite categorii," adauga Varabiescu. De asemenea, Radu Ionescu estimeaza ca sunt posibile probleme tehnice, de orgolii, motivand ca zeci de oameni sunt reuniti in proiect. Cu toate acestea, mai multi bloggeri autohtoni se traduce prin mai mult trafic in limba romana si implicit click-uri mai scumpe si mai profitabile pentru toata lumea.

Mai mult de 35 milioane de blog-uri in intreaga lume

Au aparut cu doar cativa ani in urma, iar acum ajung sa reprezinte instrumente puternice de comunicare, care incep sa aiba un impact major asupra strategiei de marketing a marilor companii internationale. Insa mai importanta si incurajatoare este reactia companiilor romanesti in fata acestei tendinte: Internetul ocupa un rol tot mai important in strategia lor de comunicare, iar folosirea unui blog corporate raspunde nevoii de a comunica eficient cu potentiali clienti sau parteneri de afaceri.

In prezent exista in intreaga lume aproximativ peste 35 milioane de blog-uri (jurnale personale online), mai mult cu 16 milioane decat erau in luna octombrie a anului trecut, potrivit unui raport intocmit de Technorati, un motor de cautare pentru bloguri. Aceasta reprezinta o crestere a numarului de bloguri din intreaga lume de circa 70 de ori fata de acum trei ani.

In acelasi timp, potrivit acestui raport, 75.000 de astfel de pagini sunt publicate in fiecare zi, iar in fiecare zi sunt adaugate aproximativ 1,2 milioane de articole in continutul blogurilor, adica 50.000 la fiecare ora. Mai mult, un nou blog este creat la fiecare secunda.

Potrivit datelor aceluiasi studiu reiese ca 13,7 milioane de bloggeri scriu in continuare pe jurnalele proprii chiar si dupa trecerea a trei luni de la lansarea lor.

Fenomenul blogurilor la nivel mondial a luat amploare, iar subiectele despre care scriu utilizatotii blogurilor acopera o gama foarte vasta de domenii: business, politica, marketing, relatii publice, dar si de interes personal.

Blogul - scurta definitie

Nimic nu a influentat mai mult istoria recenta a Internetului decat conceptul de "blog". Conform enciclopediei Merriam-Webster, blog-ul (prescurtarea lui weblog) reprezinta "un jurnal personal online cuprinzand reflectii, comentarii si adesea link-uri furnizate de autor". Iar aceasta faimoasa enciclopedie online este cea care a facut publica la sfarsitul lui 2004 o stire de senzatie: "blog" a fost cuvantul caruia i s-a cautat cel mai des definitia in ultimele 12 luni.

Blog-ul este deci un jurnal online care de cele mai multe ori presupune cunostiinte minime de utilizare a calculatorului pentru creare si intretinere. In mai putin de 5 minute, poti avea propriul jurnal online si poti incepe sa iti publici impresiile, gandurile, visele sau pur si simplu evenimentele importante ale zilei respective. Exact cum faceai in copilarie, cand poate aveai si tu propriul tau jurnal.