Conducerile General Motors Corp (GM), Renault SA si Nissan Motor Co. s-au intalnit ieri la Paris, in ajunul Salonului Automobilistic, pentru a finaliza negocierile privind o alianta mondiala inte cei trei constructori, negocieri pornite la mijlocul lunii iulie. La aceea vreme, presedintele GM, Rick Wagoner si CEO-ul grupului Renault-Nissan, Carlos Ghosn, au avut o prima intalnire in care au stabilit un termen de trei luni pentru finalizarea negocierilor privind o alianta intre cei trei constructori auto.

"Companiile noastre studiaza in continuare oportunitatile unei posibile aliante", au precizat cei doi lideri ai GM si Renault-Nissan, scrie Bloomberg. Carlos Ghosn a mai precizat ca negocierile inregistreaza progrese dar nu a dorit sa ofere detalii privind aspectele negociate. Analistii afirmasera anterior acestei intruniri ca o alianta intre cele trei companii este putin probabila din cauza diferentelor de opinie legate de participatia fiecarei companii.

Potrivit unor surse apropiata negocierilor, General Motors doreste sa ceara compensatii de miliarde de dolari pentru a contrabalansa raportul de forte in cadrul unei viitoare aliante. Initial se vorbea despre posibilitatea ca Renault-Nissan sa detina 20% din actiunile GM, Renault detinand o participatie de 44% in cadrul Nissan iar Nissan aflandu-se in acelasi timp in posesia a 15% din constructorul francez.

Oficialii Renault-Nissan au afirmat pe de alta parte ca o alianta intre cei trei constructori ar aduce economii anuale de aproximativ 10 miliarde de dolari pentru compania americana, afirmatie care nu a primit nici un comentariu din partea managerilor GM.

Opozantii si pierderile financiare, cateva din piedicile aliantei

Citeste si:

Directorul financiar al GM, Fritz Henderson, a afirmat inaintea negocierilor de ieri ca GM va analiza foarte atent valoarea care va fi adusa actionarilor sai de o eventuala alianta cu Renault-Nissan, declaratia fiind interpretata de analisti ca un posibil pas inapoi. Potrivit oficialilor Nissan, managerii GM si-au mai manifestat anterior reticenta privind o alianta, bazandu-se pe faptul ca vanzarile sale au crescut ca urmare a ambitiosului plan de reorganizare.

Alianta GM-Renault-Nissan a intalnit in ultimele luni foarte multi opozanti, de la lideri sindicali la figuri importante din spectrul politic. De asemenea, piata auto mondiala a fost martora mai multor zvonuri privind negocieri purtate in paralel intre Ford si Renault sau Toyota si Ford sau chiar o alianta intre primii doi clasati in piata, General Motors repectiv Toyota.

Grupul Renault-Nissan a anuntat un profit net de 945 milioane de dolari pe trimestrul II, in crestere cu peste patru la suta in timp ce vanzarile au depasit in total 18,9 miliarde dolari, in crestere cu peste doua procente. In total, grupul a comercializat 826.000 de vehicule in trimestrul II, in scadere cu sase la suta fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Cu toate acestea, anul 2006 nu va fi unul foarte bun pentru Renault-Nissan, Carlos Ghosn afirmand ca rata profitabilitati ar scadea la 2,5% in acest an comparativ cu 5,2% in urma cu doi ani. De asemenea, Nissan ar putea sa raporteze prima scadere anuala dupa sapte ani consecutivi de crestere, rezultatele pe ultimul trimestru din 2006 fiind bazate pe reactia publicului fata de noile modele Nissan.

General Motors Corp. a pierdut 3,2 miliarde de dolari in trimestrul al doilea din 2006. Insa producatorul american a raportat 1,2 miliarde de dolari profit operational, dupa sase trimestre consecutive de pierderi. Pierderea finala a fost cauzata de platile compensatorii acordate salariatilor disponibilizati, GM iesind pe profit fara luarea in calcul a acestora.