Expertii in domeniu sustin faptul ca societatile din industria romaneasca nu vor face fata integrarii in UE daca nu investesc in crearea de noi produse. Potrivit raportului pe 2004 a Grupului de Economie Aplicata (GEA), firmele care nu-si vor dezvolta metode de distributie noi vor contribui si ele la incetinirea ritmului de integrare.

Totodata, GEA arata faptul ca majoritatea firmelor care au venit pe piata cu produse noi au apelat la importuri, la licente sau imitare si doar o treime din firme au investit in activitatea proprie de cercetare. Pe ansamblul industriei rezulta ca 81% din firme au introdus produse noi pe piata, 61% au introdus procese tehnologice noi si 48% au folosit metode noi de distributie. De mentionat faptul ca aceasta nu inseamna ca cele mentionate mai sus sunt si produse sau metode inedite. Cheltuielile in cercetare si dezvoltare au crescut insa numai pentru 35% din firme, totodata, numai 7% dintre acestea au crescut numarul angajatilor din cercetare-dezvoltare. Raportul mai releva si ca patru din cinci euro investiti in cercetare-dezvoltare-inovare in industria romaneasca provin din surse proprii. Imprumuturile sau apelul la fonduri de risc sunt limitate la 3,5% pentru imprumuturi si 0,6% pentru capital de risc.

Nici programele europene nu sunt bine cunoscute, doar 1,2% din firme primind fonduri UE de cercetare si dezvoltare. Cu toate ca multe firme se considera inovatoare de produs, 40% dintre acestea nu au nici macar un departament specializat de cercetare.
Contrar rezultatelor, 63% din firme sustin ca au venit pe piata cu produse noi care au atras consumatorul. Specialistii sustin insa ca aceste produse sunt departe de a fi creatia proprie a firmelor. In ceea ce priveste competitivitatea, in ultimul an, mai multe firme si-au imbunatatit pozitia competitiva interna, in procent de 55%, decat pe cea externa (41%).