Compania petroliera ungara MOL, prezenta pe piata romaneasca din anul 2003, pregateste in urmatorii doi-trei ani achizitii in segmentele de rafinare si productie de gaz, cele doua posibile obiective vizate fiind Romgaz si Rafo Onesti, ne-a declarat, ieri, CEO al diviziei autohtone a companiei, Zsolt Szalay. "Achizitia unei rafinarii este un pas foarte important in dezvoltarea unei companii petroliere, pentru ca segmentele de extractie si rafinare aduc unei companii cele mai importante venituri. Grupul MOL are deja doua astfel de rafinarii cu randament foarte bun in Ungaria si Slovacia si nu suntem presati sa facem o astfel de investitie. Cu toate acestea, suntem inca foarte interesati de achizitionarea unei rafinarii in Romania si nu excludem Rafo Onesti", ne-a precizat seful diviziei din Romania al grupului ungar. Cat despre preluarea Romgaz, seful companiei este mult mai ferm: "Suntem foarte interesati sa achizitionam compania Romgaz si sa intram, astfel, pe piata romaneasca de productie a gazului, iar faptul ca va fi listata la BVB (n.r. in toamna anului viitor) nu poate decat sa ne bucure si sa ne oblige la adoptarea de noi strategii castigatoare", a mai spus Szalay.

Perspective profitabile

Romgaz este ultimul activ valoros aflat inca in posesia statului roman si unul dintre cei mai mari producatori de gaze din Europa Centrala si de Est. Compania a realizat in primul trimestru al acestui an o cifra de afaceri in crestere de 51%, pana la 249,4 milioane de euro, pe fondul cresterii pretului de livrare a gazelor interne si din import precum si prin cresterea capacitatilor de inmagazinare de gaze. In afara de grupul ungar MOL, de preluarea companiei din Medias sunt interesati cei mai mari producatori de gaze din regiune, LukOil (Rusia), Wintershall si E.ON (ambele din Germania) si Gaz de France (Franta).

Cat despre rafinarii, in Romania sunt 10, cu o capacitate totala instalata de 34 milioane tone/an. Dintre acestea, doar cinci sunt interesante pentru marii petrolilsti intrucat prelucreaza 30 milioane tone/an.

Din aceste rafinarii, patru sunt detinute de trei dintre concurentii cei mai puternici ai MOL pe piata autohtona: doua - Petrobrazi si Arpechim - apartin grupului OMV - Petrom, Petromidia se afla in proprietatea grupului Rompetrol, Petrotel este detinuta de grupul LukOil, iar RAFO, singura mare rafinarie posibil eligibila, este disputata de firmele Calder A International si Balkan Petroleum.

Inghite Shell si castiga locul doi in piata

Grupul MOL doreste sa continue extinderea pe piata din Romania dupa succesul inregistrat ca urmare a preluarii a 59 de benzinarii apartinand companiei Shell, la finele anului trecut.

Tranzactia a facut din compania ungara al doilea cel mai important jucator de pe piata autohtona de retail a carburantilor, cu o cota de 13% din piata si o cifra de afaceri in crestere cu 60% in primul semestru al acestui an, pana la 263 milioane de euro.

Tranzactia a valorat 90 milioane de euro si a presupus preluarea de catre MOL a 59 de benzinarii Shell si a insemnat trecerea pe un profit de 2,5 milioane de euro, dupa ce operatorul nu mai inregistrase rezultate pozitive de patru ani.

Operatiunile pe piata de retail a carburanilor au continuat si la inceputul acestui an, cand MOL a vandut catre Petrom 30 de benzinarii foste Shell si afacerea MOL Aviation, in schimbul carora a primit 11 benzinarii si 20 de milioane de euro.

Citeste si:

"Pana la finele acestui an, compania se va axa pe integrarea fostei divizii Shell (ce presupune un amplu proces de rebranding si de training al personalului), in paralel cu deschiderea a trei noi benzinarii la granita cu Ungaria", ne-a mai precizat seful MOL Romania. In urma acestor investitii compania va realiza, potrivit lui Szalay, o crestere de cam 50% a afacerii fata de anul precedent, pana la aproape 400 milioane de euro, cu un volum de carburanti comercializat de peste 500 de milioane de litri.

Scaderea preturilor mai asteapta

Cat despre preturile carburantilor, reprezentantii MOL asteapta ca piata internationala a titeiului sa inregistreze descresteri pe perioade mai lungi de timp si doar apoi vor lua decizia de a taia din pretul carburantului la pompa.

De fapt, toti principalii actori de pe piata carburantilor au preturi apropiate la comercializarea benzinei si motorinei, de cele mai multe ori diferentele fiind de maximum 10 bani. Tocmai de aceea, reprezentantii MOL sunt de acord ca in cele mai multe dintre cazuri clientii aleg de la cine sa alimenteze in functie de plusul de servicii pe care-l primesc. Directorul general executiv al MOL Romania ne-a precizat ca MOL intentioneaza sa-si extinda reteaua de benzinarii, astfel incat tot mai multi clienti sa beneficieze de produsele si serviciile oferite de companie, in cat mai multe orase. Oficialul MOL a mai spus ca, in prezent, compania poarta discutii cu diversi furnizori pentru a extinde numarul serviciilor oferite in benzinarii.

MOL sustine performanta in sport

MOL Romania, alaturi de mari sportivi romani, a lansat si in tara noastra "Programul MOL de promovare a talentelor", implementat cu succes deja in Ungaria si Slovacia.

Proiectul are ca scop sprijinirea copiilor cu aptitudini sportive deosebite, dar care se confrunta cu lipsa resurselor pentru a-si dovedi talentul.

In program se pot inscrie elevi si echipe de elevi cu varsta cuprinsa intre 8 si 18 ani, de la scoli generale, licee si Cluburi Sportive Scolare din Romania, care au obtinut rezultate foarte bune la concursuri sportive nationale si internationale si care au nevoie de sprijin material pentru dezvoltarea profesionala si continuarea carierei sportive.

Programul se va desfasura in perioada 19 septembrie - 5 decembrie 2006, iar dosarele copiilor vor fi evaluate de un juriu de specialitate format din Leonard Doroftei, Violeta Beclea-Szekely, Simona Amanar, Camelia Potec si Emanuel Gyenes.